Wiadomości, Będą autobusy hybrydowe Może pełni elektryczne zasilane gazem - zdjęcie, fotografia

Magistrat ogłosił przetarg, którego celem jest zakup niskoemisyjnych autobusów. W przyszłym roku na ulicach Białegostoku ma się ich pojawić 12. Dwa z nich to pojazdy hybrydowe, a 10 z napędem dieslowskim, spełniające normy Euro VI. Kolejny raz zatem nie zanosi się na to, by w najbliższej przyszłości do miasta zawitały na stałe pojazdy elektryczne albo też zasilane gazem ziemnym CNG bądź LNG.

Urzędnicy poinformowali, że nowe autobusy komunikacji miejskiej pojawią się na ulicach Białegostoku w pierwszej połowie przyszłego roku. Miasto chce kupić dwa niskopodłogowe, 12-metrowe, o napędzie spalinowo - hybrydowym, jak też dziesięć niskoemisyjnych, z silnikami spełniającymi normy emisji spalin Euro VI (dwa 12-metrowe i osiem 18-metrowych).

Wszystkie zostaną kupione w ramach "Projektu Partnerskiego: Rozwój niskoemisyjnego transportu zbiorowego i rowerowego w BOF". Jak powiedział Zbigniew Nikitorowicz, zastępca prezydenta Białegostoku,celem jest sprawna, wygodna i nowoczesna komunikacja miejska, a te zamówienia to kolejny etap inwestycji w miejski tabor, których celem jest poprawa jakości życia mieszkańców, a także wymiana autobusów na nowe, niskoemisyjne.

Zakupy nowoczesnych autobusów w Białymstoku realizowane są dzięki czterem projektom dotyczącym transportu miejskiego. Tabor współfinansowany jest ze środków Programu Operacyjnego Polska Wschodnia oraz Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego. Dzięki temu na ulice Białegostoku do roku 2021 wyjadą w sumie co najmniej 72 najnowocześniejsze autobusy - chwali magistrat. - Przybliżony łączny koszt to ok. 110 mln zł netto.

Pojawia się pytanie, czy wśród tych najnowocześniejszych autobusów znajdą się też elektryczne, które do tej pory na ulicach Białegostoku były przez krótkie okresy testowane, ale na takie zakupy się nie zdecydowano.

Uważnie przyglądamy się rozwojowi autobusów elektrycznych, dlatego chcemy zobaczyć, jak taki pojazd sprawdza się w naszych warunkach eksploatacyjnych - mówił kilka miesięcy temu Zbigniew Nikitorowicz.

O tym, że miasto ma zamiar zakupić większą liczbę autobusów elektrycznych, słychać od dłuższego czasu. Z tym że póki co na zapowiedziach się kończy. Właściwie to co roku przedstawiciele magistratu powtarzają to samo. I w 2015 stwierdzali, że będą rozważać ewentualne rozszerzenie posiadanego taboru autobusowego także o pojazdy o napędzie elektrycznym, i w 2016 wskazywali, że po zakończeniu testów elektrycznego autobusu przeanalizują koszty i zalety korzystania z takiego pojazdu w naszym mieście, i w 2018 było też podobnie.

Tymczasem elektryczne autobusy jeżdżą w takich europejskich metropoliach, jak np. Hamburg, Berlin, Barcelona czy Paryż. W Polsce możemy nimi podróżować m.in. w Warszawie, Krakowie, Inowrocławiu, Zielonej Górze, Jaworznie, Ostrołęce, Lublinie. W Gdyni mają za to trolejbusy, które dzięki pojemnym bateriom mogą pokonywać nawet 20 kilometrów bez podłączenia do trakcji.

W Białymstoku póki co o temacie elektromobilnosci dyskutuje się, ale w sposób bardzo ostrożny. Pokazuje się potencjalne możliwości, ale stanowczych i odważnych decyzji brakuje. Kiedy w połowie maja przez dwa dni w Białymstoku testowany był Cristal - w pełni elektryczny mikrobus zaprojektowany przez francuską firmę Lohr Industrie, na prezentacji zorganizowanej przez białostockie przedsiębiorstwo Lohr Polska, spółkę córkę francuskiego koncernu, pojawił się prezydent Tadeusz Truskolaski. Co powiedział? Ano nic odkrywczego.

Jesteśmy otwarci na nowe technologie, inwestujemy w nowoczesne, niskoemisyjne rozwiązania, dlatego uważnie przyglądamy się rozwojowi autobusów elektrycznych. I sprawdzamy, jak takie pojazdy radzą sobie w naszych warunkach - stwierdził prezydent Tadeusz Truskolaski.

Proponujemy, żeby od okresu przyglądania się rozwiązaniom, których jeszcze u nas na stałe nie ma, zacząć je realizować i przestać inwestować w pojazdy napędzane olejem napędowym. Kierunków zresztą jest kilka, a garściami przecież można czerpać z doświadczeń innych samorządów.

W ciekawym kierunku postanowiły pójść choćby Łomża i Suwałki. W styczniu tego roku PGNiG Obrót Detaliczny podpisało listy intencyjne z tymi miastami, zakładające budowę infrastruktury do tankowania paliw CNG. Poinformowano, że Łomża planuje zakup 10 autobusów zasilanych ekologicznym gazem CNG, co stanowić będzie ok. 25 proc. całego taboru w mieście, a Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Suwałkach zamierza nabyć co najmniej 15 takich pojazdów, czyli ponad 40 proc. istniejącego taboru w mieście. Przedstawiciel PGNiG OD tłumaczył wtedy, że autobusy zasilane CNG to ekologiczne i ciche pojazdy, które świetnie sprawdzają się w środowisku miejskim. To dojrzała technologia, która gwarantuje długoletnią bezawaryjną pracę i duży zasięg wynoszący nawet do 500 kilometrów. Polskie miasta coraz częściej decydują się na wybór tego typu pojazdów, ponieważ ich cena jest porównywalna do autobusów na olej napędowy przy zdecydowanie niższych emisjach zanieczyszczeń. Co więcej, gaz ziemny CNG jest tańszy od oleju napędowego. Według ekspertów wymiana taboru napędzanego olejem napędowym na rzecz CNG, pozwala na znaczną redukcję emisji zanieczyszczeń: tlenków azotu do 50 proc., dwutlenku węgla do ok. 15 proc. oraz pyłów PM do 99 proc.

Którą drogą pójdzie Białystok, zobaczymy. Ale warto byłoby ją odważniej nakreślać, bo wkrótce nikt już nie uwierzy w słowa o otwartości na nowe technologii i trosce o czyste powietrze.

(Piotr Walczak / Foto: UM Białystok)

Reklama

Będą nowe autobusy, w tym dwa hybrydowe. Może czas na w pełni elektryczne lub zasilane gazem? komentarze opinie

  • Gość - niezalogowany 2019-07-03 10:11:19

    Prawda, magistrat chyba generalnie bardzo boi się podejmowania jakichkolwiek znaczących decyzji.

  • gość 2019-07-04 10:10:57

    Oprócz zakupu autobusów elektrycznych trzeba jeszcze infrastrukturę do ładowania wybudować, pewnie w którejś zajezdni i w zależności od zasięgu autobusów także być może na końcowych przystankach.

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez ddb24.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Grupa Optima Sp. z o.o. z siedzibą w Białystok 15-866, Zagumienna 9/1/47

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"