Ból kręgosłupa dokucza pracującym dużo przy komputerze

Styl życia, kręgosłupa dokucza pracującym dużo komputerze - zdjęcie, fotografia

Ból kręgosłupa coraz częściej nazywany jest chorobą cywilizacyjną XXI wieku. Nic dziwnego – z badań wynika, że cierpi na niego już 60 proc. Polaków, a co szósta osoba odczuwa go bardzo często. Dane są tym bardziej niepokojące, że problem dotyka coraz młodszych osób. Powód? Siedzący tryb życia i związany z nim brak ruchu. W jaki sposób na co dzień dbać o kręgosłup? Co robić, kiedy ból się nasila i dokucza nam coraz częściej? Na te pytania odpowiada Karolina Hertman, fizjoterapeutka.

Dlaczego od siedzenia boli nas kręgosłup?

Częste przebywanie w pozycji siedzącej stało się znakiem naszych czasów. Siedzimy podczas oglądania telewizji, czytania książek, spotkań z przyjaciółmi, a także w czasie wykonywania obowiązków zawodowych. I nie byłoby w tym nic złego, gdyby nasze codzienne funkcjonowanie nie było „podporządkowane” tej właśnie czynności. Brzmi kontrowersyjnie? Tylko z pozoru. Siedzimy bowiem zbyt długo (nawet kilkanaście godzin w ciągu dnia), zbyt często, a przede wszystkim robimy to... niewłaściwie.

Można powiedzieć, że nie zostaliśmy stworzeni do siedzenia. To pozycja wymuszona, która bardzo mocno może obciążać niektóre organy ciała, a zwłaszcza nasz kręgosłup. Idąc dalej, możemy stwierdzić, że nie jesteśmy w stanie całkowicie poprawnie siedzieć, choć istnieją sposoby, aby ta sytuacja w jak najmniejszym stopniu negatywnie wpływała na nasz kręgosłup. Na co dzień nie ułatwiamy sobie jednak zadania. Zwłaszcza osoby, które muszą spędzać długie godziny przed komputerem, mają tendencję do popełniania wielu błędów. Wśród nich można wymienić m.in.: zbytnie wysuwanie głowy czy pośladków do przodu podczas siedzenia, garbienie się czy siedzenie bez podparcia.

- Podczas wielogodzinnej pracy szukamy oczywiście jak najwygodniejszej dla nas pozycji, jednak pamiętajmy, że niewłaściwe ułożenie ciała nadmiernie obciąża kręgosłup, a w konsekwencji może doprowadzić do pojawienia się dolegliwości bólowych, a w dalszej perspektywie również problemów zwyrodnieniowych. Ponadto, często po wielu godzinach spędzonych w pozycji siedzącej w pracy, wracamy do domu i... znowu prowadzimy siedzący tryb życia. Tymczasem ruch to podstawa zdrowia – nie tylko w kontekście naszego kręgosłupa – mówi Karolina Hertman, fizjoterapeutka.

Jak codziennie dbać o kręgosłup

Każda wykonywana przez nas czynność sprawia, że kręgosłup przyjmuje na siebie określone obciążenia, a szczególnie przeciążany jest odcinek lędźwiowy (najniżej usytuowany odcinek kręgosłupa). Aby uzmysłowić sobie, jak pozycja siedząca wpływa na nasz kręgosłup, warto przywołać kilka liczb:

- 25-75 kg – taka siła oddziałuje na nasz kręgosłup podczas leżenia (najniższa wartość oznacza leżenie na plecach, natomiast najwyższa – pozycję boczną);

- 100-200 kg – to obciążenie, które odczuwa nasz kręgosłup, kiedy stoimy (najniższa wartość oznacza prawidłową, wyprostowaną postawę, natomiast najwyższa stojącą, mocno pochyloną);

- 140-275 kg – to wartości, które określają obciążenie naszego kręgosłupa podczas siedzenia (najniższa wartość oznacza pozycję siedzącą, wyprostowaną, natomiast najwyższa – aż 275 kg – pozycję siedzącą, mocno pochyloną).

No dobrze! A co w sytuacji, gdy jesteśmy „zmuszeni” do wykonywania naszych codziennych obowiązków niemal wyłącznie w pozycji siedzącej? Jak zminimalizować negatywne skutki długiego siedzenia?

- Lekarze, pracownicy biurowi, dziennikarze, urzędnicy – to tylko nieliczne zawody, w których, przynajmniej część obowiązków, wykonuje się w pozycji siedzącej. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy w pełni „pogodzić się” z tą sytuacją. Mamy bowiem wiele możliwości odciążenia naszego kręgosłupa. Po pierwsze, powinniśmy nauczyć się odpoczywać. Oznacza to, że przynajmniej raz w ciągu godziny powinniśmy oderwać się od stanowiska pracy i np. przespacerować się po biurze, przygotować kawę czy zamienić kilka słów z kolegą z pracy – oczywiście w pozycji stojącej. Po drugie, ważne jest, aby po dniu spędzonym w pozycji siedzącej, aktywnie spędzać czas wolny. Wiele osób po powrocie do domu „zalega” przed telewizorem, rezygnując z aktywności fizycznej, która przecież posiada wiele zdrowotnych korzyści, również dla naszego kręgosłupa. Ponadto, kiedy już musimy siedzieć, róbmy to jak najpoprawniej. Odpowiednia postawa i właściwe przygotowane stanowisko pracy to podstawa, która pozwoli uchronić nasz kręgosłup od dolegliwości bólowych. Prawidłowa postawa oznacza m.in. utrzymywanie stawów kolanowych, biodrowych i łokciowych pod kątem 90 stopni, wygodne podparcie krzywizn kręgosłupa o oparcie fotela (zwłaszcza odcinka lędźwiowego i piersiowego) oraz otrzymywania głowy w linii ciała (ew. lekko cofniętej). Natomiast stanowisko pracy to m.in. regulowany fotel, który daje nam możliwość właściwego ułożenia ciała, czy ustawienie komputera w linii naszego wzroku (tak, aby uchronić się od mimowolnego opuszczania czy wychylania głowy) – dodaje Lekarze, pracownicy biurowi, dziennikarze, urzędnicy – to tylko nieliczne zawody, w których, przynajmniej część obowiązków, wykonuje się w pozycji siedzącej. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy w pełni „pogodzić się” z tą sytuacją. Mamy bowiem wiele możliwości odciążenia naszego kręgosłupa. Po pierwsze, powinniśmy nauczyć się odpoczywać. Oznacza to, że przynajmniej raz w ciągu godziny powinniśmy oderwać się od stanowiska pracy i np. przespacerować się po biurze, przygotować kawę czy zamienić kilka słów z kolegą z pracy – oczywiście w pozycji stojącej. Po drugie, ważne jest, aby po dniu spędzonym w pozycji siedzącej, aktywnie spędzać czas wolny. Wiele osób po powrocie do domu „zalega” przed telewizorem, rezygnując z aktywności fizycznej, która przecież posiada wiele zdrowotnych korzyści, również dla naszego kręgosłupa. Ponadto, kiedy już musimy siedzieć, róbmy to jak najpoprawniej. Odpowiednia postawa i właściwe przygotowane stanowisko pracy to podstawa, która pozwoli uchronić nasz kręgosłup od dolegliwości bólowych. Prawidłowa postawa oznacza m.in. utrzymywanie stawów kolanowych, biodrowych i łokciowych pod kątem 90 stopni, wygodne podparcie krzywizn kręgosłupa o oparcie fotela (zwłaszcza odcinka lędźwiowego i piersiowego) oraz otrzymywania głowy w linii ciała (ew. lekko cofniętej). Natomiast stanowisko pracy to m.in. regulowany fotel, który daje nam możliwość właściwego ułożenia ciała, czy ustawienie komputera w linii naszego wzroku (tak, aby uchronić się od mimowolnego opuszczania czy wychylania głowy) – wyjaśniła Karolina Hertman, fizjoterapeutka.

Gdy ból jest zbyt mocny

Niestety, odpowiednia profilaktyka nie zawsze ochroni nas przed pojawieniem się i rozwojem problemu (np. w przypadku występowania otyłości, która obciąża nasz kręgosłup). Jeżeli odczuwamy ciągły ból, który utrudnia nam codzienne funkcjonowanie, niezbędna jest wizyta u specjalisty.

- Leczenie przewlekłych dolegliwości bólowych czy zmian zwyrodnieniowych może być prowadzone m.in. za pomocą zabiegów fizykalnych, zajęć korekcyjnych, które (aby przyniosły pożądane rezultaty) powinny być prowadzone pod okiem fizjoterapeuty. Ponadto, w leczeniu wspomagającym stosuje się również farmakologiczne środki przeciwbólowe i przeciwzapalne. W skrajnych przypadkach konieczne może być przeprowadzenie zabiegu chirurgicznego – dodaje Karolina Hertman, fizjoterapeutka.

Dla osób, które chcą uniknąć interwencji chirurgicznej istnieje także inne rozwiązanie – rezonans magnetyczny. Powszechnie kojarzony jest z diagnostyką, jednak niewiele osób wie, że skutecznie jest wykorzystywany w leczeniu schorzeń, takich jak: zwyrodnienia stawów, bóle kręgosłupa czy urazy sportowe. Mowa o terapii rezonansem magnetycznym w systemie MBST®, która pozytywnie wpływa na zaburzone funkcje komórek i ich regenerację. Terapia jest bezbolesna i bezinwazyjna. W urządzeniu do terapii wytwarzane jest pole elektromagnetyczne oraz fale radiowe o odpowiedniej częstotliwości. To generuje rezonans  w leczonej okolicy.

Doprowadzona energia oddawana jest do otaczającej tkanki i przyspiesza w organizmie procesy metaboliczne i biofizyczne. W efekcie prowadzi to do aktywnej stymulacji komórek, dzięki której tkanki mogą ulec znacznej regeneracji. Terapia pozwala wywołać przyrost objętości i jakości tkanki chrzęstnej i kostnej oraz doprowadzić do szybkiej redukcji bólu. Jej czas jest relatywnie krótki – zazwyczaj jest to 5, 7 lub 9 godzin terapii – w zależności od stadium lub rodzaju schorzenia czy choroby.

(BL)

Reklama

Ból kręgosłupa dokucza pracującym dużo przy komputerze komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez ddb24.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Grupa Optima Sp. z o.o. z siedzibą w Białystok 15-866, Zagumienna 9/1/47

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"