PILNE

Został ostatni tydzień kampanii wyborczej, w której będą zapewne wszystkie chwyty dozwolone. Nieodzownym elementem tych chwytów od kilku lat stały się sondaże wyborcze, które publikowane są praktycznie we wszystkich mediach. I właśnie na nie trzeba uważać, żeby nie stracić rozsądnego postrzegania otaczającej rzeczywistości.

Już nawet mniej niż tydzień zostało do ciszy wyborczej. Ta cisza rozpoczyna się już w piątek o północy i potrwa do zakończenia aktu głosowania, czyli 13 października do godziny 21.00. Ale to też tylko w sytuacji, jeśli Państwowa Komisja Wyborcza nie ustali inaczej. W przeszłości zdarzały się bowiem wydłużenia czasu ciszy wyborczej z uwagi na różnego rodzaju incydenty lub sytuacje, które uniemożliwiały części wyborców oddanie głosu. Mieliśmy już bowiem w poprzednich wyborach przypadki otwarcia lokali wyborczych z opóźnieniem, mieliśmy braki kart do głosowania, a nawet także i zgony w lokalach wyborczych w trakcie aktu głosowania.

W każdym razie do momentu podania pierwszych sondażowych wyników w dniu wyborów będziemy świadkami jeszcze różnego rodzaju zdarzeń. A na pewno będziemy bombardowani sondażami różnych pracowni. Ostatnie dni przyniosą najpewniej wiele takich sondaży. I w zależności kto je zleca oraz gdzie są publikowane, mają zmobilizować określone elektoraty do pójścia do urn. Właśnie o tym mówimy w naszym komentarzu video.

Ale w tym miejscu podamy jeszcze pewną ciekawostkę. Otóż w minioną niedzielę, 6 października, w Wieruszowie, niewielkim miasteczku w województwie łódzkim, odbyły się prawybory. Mieszkańcy mogli tam oddać głos w godzinach od 8.00 do 18.00 w łącznie 12 lokalach wyborczych. Dlaczego w Wieruszowie? Ponieważ w tej 14 – tysięcznej gminie, jeszcze od końcówki lat 90-tych ubiegłego wieku, wyniki głosowania są bardzo zbliżone do wyników ogólnokrajowych. W zasadzie różnice ocierają się o błąd statystyczny, niezależnie czy głosowanie odbywa się do polskiego Parlamentu, Europejskiego czy do wyborów prezydenckich. Największą różnicą jest to, że przed takimi prawyborami nie ma żadnej ciszy wyborczej.

Po zliczeniu głosów z prawyborów ze wszystkich 12 lokali w Wieruszowie, wyniki poszczególnych komitetów wyborczych wyglądają następująco:

Prawo i Sprawiedliwość - 46,5 proc.

Koalicja Obywatelska PO.N iPL Zieloni - 23,49 proc.,

KW Sojusz Lewicy Demokratycznej - 13,08 proc.

PSL i Paweł Kukiz - 7,86 proc.

Konfederacja Wolność i Niepodległość - 7,02 proc.

Najmniej głosów uzyskał komitet Koalicja Bezpartyjni i Samorządowcy (2,05 proc.). I to politycy zrzeszeni w tym komitecie nie weszliby do Sejmu.

Frekwencja w prawyborach w Wieruszowie wyniosła tylko 13 proc.

We wszystkich innych przypadkach podawania szacowanych wyników wyborczych polecamy naszym czytelnikom zachować trzeźwość umysłu i postępować zgodnie z własnymi przekonaniami w dniu 13 października.

(Agnieszka Siewiereniuk – Maciorowska)

Reklama

Bombardowanie sondażami trwa w najlepsze komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama
 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez ddb24.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Grupa Optima Sp. z o.o. z siedzibą w Białystok 15-866, Zagumienna 9/1/47

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"