Dolina Rolnicza 4.0. Podlasiu trzeba nadać nowy kierunek rozwoju, oparty o nowoczesne technologie

Gospodarka, Dolina Rolnicza Podlasiu trzeba nadać kierunek rozwoju oparty nowoczesne technologie - zdjęcie, fotografia

Do bardzo udanych zalicza mijający rok Klaster Obróbki Metali, zrzeszający już ponad 60 firm nie tylko z naszego regionu, ale i innych części kraju. Na 2017 r. organizacja stawia przed sobą bardzo ambitne plany. Wśród nich są nie tylko udziały w prestiżowych międzynarodowych imprezach, ale i współpraca przy stworzeniu Doliny Rolniczej 4.0 opartej na "inteligentnym przemyśle". Właśnie rusza pewien innowacyjny projekt...

W 2016 r. Klaster Obróbki Metali uczestniczył w sześciu imprezach targowych: czterech krajowych i dwóch zagranicznych. Ostatnią z nich były paryska światowa wystawa MIDEST, druga co do wielkości w Europie, na której spotkali się przedstawiciele branży przemysłowej i kooperacyjnej. Przedstawiciele podlaskiej organizacji liczą, że efektem będzie zwiększenie eksportu rodzimych przedsiębiorstw zrzeszonych w Klastrze, ale na mierzalne skutki wystąpienia we Francji pewnie trzeba będzie poczekać około pół roku. Pisaliśmy już o tym kilka dni temu.

Teraz warto dodać, że w najbliższym czasie KOM się powiększy. Obecnie uczestniczy w nim 68 firm, do tego dochodzi 16 partnerów strategicznych. Jeszcze przed Świętami Bożego Narodzenia na walnym zebraniu dołączy czterech nowych partnerów.

Co Klaster planuje w ciągu najbliższych miesięcy?

- Chcemy pojawić się na największych światowych targach w kwietniu w Hanowerze: Hanover Messe 2017. Mamy nadzieję, że wspólnie z Ministerstwem Rozwoju i władzami regionu uda nam się przygotować ciekawą prezentację. Szykujemy się również na Międzynarodowe Targi Poznańskie. Ich przedstawiciele rozmawiali z nami właśnie w Paryżu podczas MIDEST. Docenili nasz potencjał i poprosili, byśmy imprezę w Poznaniu objęli patronatem - opowiada Sebastian Rynkiewicz, koordynator-członek zarządu Klastra Obróbki Metali.

Bardzo ciekawe zaproszenie to także targi w Japonii. Ma to być bardzo duża impreza, która liczbą zwiedzających ma przewyższać Paryż. Póki co na kontynencie azjatyckim europejskie firmy pojawiają się sporadycznie. Jak podkreśla Rynkiewicz: czas to zmienić. Tym bardziej, że japońskie podmioty w zakresie technologii są światowymi liderami, więc współpraca z nimi powinna przynieść sporo korzyści.

- W Paryżu Japończycy przyszli specjalnie do nas prosząc, byśmy pojawili się u nich, bo zależy im na tym, by Europejczycy wchodzili do współpracy - mówi.

To jednak nie koniec planów. Obecnie grupa przygotowuje się do aplikowania o fundusze na rozwój eksportu w ramach konkursu internacjonalizacji Krajowych Klastrów Kluczowych, gdzie maksymalny budżet wynosi 6 mln zł. Już wiadomo, że ta pula może być zbyt mała. Podkreślmy bowiem, że około 40 proc. sprzedaży wśród członków Klastra to już eksport.

Klastrowicze oficjalnie ruszyli z koncepcją stworzenia na Podlasiu... Doliny Rolniczej 4.0. "Czwórka" ma przy tym nawiązywać do czwartej rewolucji przemysłowej, która właśnie realizuje się na świecie.

- Polska jeszcze nie jest zbyt widoczna w tym trendzie. Pociąg nam co prawda nie odjeżdża, wsiedliśmy już do niego, ale trzeba teraz przesiąść się do pierwszej klasy - dodaje Sebastian Rynkiewicz.

Dolina Rolnicza na Podlasiu ma opierać się na inteligentnym przemyśle, wykorzystującym wysokie rozwiązania automatyczne.

- Na zlecenie Holendrów rusza projekt budowy robota wysokich technologii odpowiedzialnego za optymalizację produkcji pomidorów. Zlecone zostało to firmie White Hill przez światowego potentata w produkcji tego warzywa. Lider projektu ma siedzibę w Parku Naukowo-Technologicznym, do współpracy zaprosił ekspertów Politechniki Białostockiej i Uniwersytetu w Białymstoku - wyjaśnia Adam Ławicki (na zdjęciu) z firmy White Hill, członek zarządu KOM.

Projekt robota uwidacznia, jak ważna jest kooperacja między firmami. Swój akces do prac nad robotem zgłosiło 12 przedsiębiorstw - członków Klastra Obróbki Metali, które w razie problemów technologicznych służą wsparciem, doświadczeniem, ale i kwestiami ochrony własności intelektualnej.

- Jesteśmy w trakcie negocjacji, jeżeli chodzi o otwarcie technologiczne Podlasia. Chodzi o wyznaczenie nowego kierunku, w którym możemy się specjalizować jako region. Mam na myśli dostarczanie super nowoczesnych maszyn rolniczych, mających podnosić wydajność produkcji żywności, obniżać jej koszty. To właśnie idea pod nazwą Dolina Rolnicza 4.0 - dodaje Adam Ławicki. - Naszemu regionowi trzeba nadać nowy kierunek rozwoju, oparty o nowoczesne technologie.

(Piotr Walczak)

Reklama

Dolina Rolnicza 4.0. Podlasiu trzeba nadać nowy kierunek rozwoju, oparty o nowoczesne technologie komentarze opinie

  • gośćegeg - niezalogowany 2018-01-16 16:15:39

    Zajmujemy się tworzeniem stron www, sklepów internetowych, projektujemy grafikę do druku, pozycjonujemy strony Lublin. https://www.artkod.pl/

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez ddb24.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Grupa Optima Sp. z o.o. z siedzibą w Białystok 15-866, Zagumienna 9/1/47

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"