Dziura w prawie może przeszkodzić tym, którzy chcą mieć prawo… jazdy

Motoryzacja, Dziura prawie może przeszkodzić którzy chcą mieć prawo… jazdy - zdjęcie, fotografia

Nowoczesna technologia może stanąć na przeszkodzie w uzyskaniu prawa jazdy, nawet kiedy kursant pewnie czuje się za kierownicą i wykonuje poprawnie wszystkie manewry. Okazuje się, że montowane w nowych samochodach systemy mogą pomagać kierowcom, którzy powinni poszczególne manewry zaliczyć, ale bez pomocy tej nowoczesnej technologii.

Niektóre z pojazdów, zwłaszcza te nowe, które służą egzaminowaniu, mają zamontowane choćby kamery wizyjne, albo na przykład czujniki. Wielu doświadczonych kierowców posiadających prawo jazdy od lat korzysta z nich, bo to duże ułatwienie – szczególnie podczas manewru parkowania. Tyle, że takich udogodnień nie powinny mieć pojazdy egzaminacyjne, bo kursant powinien umieć poruszać się i parkować bez używania nowoczesnych systemów.

Gdzie jest problem? Przede wszystkim w tym, że jeśli w pojazdach egzaminacyjnych są zamontowane czujniki lub kamery, to nie da się ich wyłączyć. Montowane są fabrycznie i czy kursant chce, czy nie chce, pomoc może mieć. A to już tylko jeden krok od możliwości stwierdzenia przez egzaminatora, że kursant nie wykonał polecenia samodzielnie, tylko z pomocą. Jak podawała kilka dni temu „Rzeczpospolita” egzaminator może w każdym momencie przerwać egzamin, jeśli uzna, że kursant korzystał z pomocy systemów wspomagających. Kursant zaś nie będzie miał żadnej możliwości by wybronić się przed takim zarzutem.

Ponad rok temu Rada Główna Krajowego Stowarzyszenia Egzaminatorów wystosowała list do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa. Prosiła w nim o zmianę przepisów, które umożliwią jednoznaczną ocenę zdolności kursanta. W odpowiedzi Rada otrzymała w zasadzie krótką informację, która odnosiła się do zaleceń wyłączania systemów wspomagających. I to tyle z rozwiązań. Tyle, że dla egzaminatorów niczego to nie rozwiązało, ponieważ jak wspomnieliśmy wyżej, systemów zwyczajnie nie da się wyłączyć. Działają właściwie już po przekręceniu kluczyka w stacyjce.

- Nasze pojazdy są bezpieczne, jeśli chodzi o egzaminy. Nie mamy obecnie w taborze samochodów wyposażonych w systemy kamer ani czujników. Kursanci muszą więc słuchać poleceń egzaminatora, co oznacza, że wszystkie manewry muszą wykonać samodzielnie i bez żadnej pomocy. Nie jest jednak wykluczone, że jeśli w przyszłości WORD w Białymstoku będzie kupował nowe pojazdy, to nie będą w naszym zainteresowaniu właśnie takie, które mają fabrycznie zamontowane takie systemy wspomagające. Nie to, że akurat takimi jesteśmy zainteresowani, ale są konkretne marki i modele, które po prostu są atrakcyjne cenowo - mówi naszej redakcji Przemysław Sarosiek, dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Białymstoku. 

Choć w Białymstoku takich problemów nie ma, to nie oznacza, że przy wymianie pojazdów na nowsze, problem nagle się nie pojawi. Potrzebna jest zmiana przepisów w tym zakresie, o którą proszą egzaminatorzy. Istniejące rozwiązania prowadzić mogą do absurdów, ale nade wszystko do braku możliwości faktycznego ustalenia umiejętności kursanta, zanim ten otrzyma dokument uprawniający go do prowadzenia pojazdów bez egzaminatora w środku.

(Agnieszka Siewiereniuk – Maciorowska/ Foto: BI-Foto)

Reklama

Dziura w prawie może przeszkodzić tym, którzy chcą mieć prawo… jazdy komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez ddb24.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Grupa Optima Sp. z o.o. z siedzibą w Białystok 15-866, Zagumienna 9/1/47

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"