Gospodarka, Firma Kleosina podlaski prekursor ekologicznego transportu Takich samochodów więcej - zdjęcie, fotografia

Wojciech Kusnerz, właściciel przedsiębiorstwa Wojtex Transport Międzynarodowy, postanowił zainwestować w unowocześnienie swojej floty. W tym tygodniu trafił do niego wyjątkowy pojazd marki Scania, zasilany skroplonym gazem ziemnym, czyli LNG. Jak się dowiedzieliśmy, to pierwsza tego typu ciężarówka w taborze nie tylko tej firmy, ale i jedyna w województwie podlaskim. I choć stacji tankowania niestety brakuje, to Wojtex porozumiał się już ze spółką Barter, która będzie dostarczała ów paliwo. Tankowanie będzie się też odbywało w innych krajach, bo nabyta w leasingu Scania ma jeździć na trasie Polska - Hiszpania z naczepą typu chłodnia.

Kusnerz zapowiada, że będzie inwestował w kolejne takie pojazdy. Prawdopodobnie jeszcze w tym roku. Są one oszczędniejsze w eksploatacji niż tradycyjne samochody ciężarowe, zasilane olejem napędowym. LNG to też paliwo ekologiczne, a ponadto zasilana nim Scania charakteryzuje się cichszą pracą silnika. Obecnie flota kleosińskiego przewoźnika liczy 20 samochodów.

Model, który właśnie do niego trafił do super ekologiczny R410 LNG. Sami przedstawiciele oddziału Scania Polska w Białymstoku podkreślają, że LNG jest najrozsądniejszą alternatywą. To paliwo ekologiczne i najtańsze, a przecież w każdym przedsiębiorstwie transportowym oszczędności mają niebagatelną rolę, szczególnie że mowa o bardzo konkurencyjnym rynku. Skroplony gaz ziemny jest tańszy o kilkadziesiąt procent od diesla, a ponadto można postrzegać go jako paliwo najbliższej przyszłości, bowiem w całej zachodniej Europie coraz mniej przychylnym okiem patrzy się na pojazdy jeżdżące na oleju napędowym. W Niemczech ciężki transport już może liczyć na dodatkowe profity, jeżeli odejdzie od diesli. W Polsce z kolei na LNG zniesiona została akcyza.

Po zatankowaniu do pełna L410 LNG jest w stanie przejechać do ponad tysiąca kilometrów. Niestety, na samym Podlasiu brakuje stacji tankowania. Z tego co wiadomo, doszło do porozumienia z firmą Barter, która regularnie ma dostarczać gaz przewoźnikowi. Nie ma co ukrywać, że za granicą infrastruktura w tym zakresie jest lepsza. Niewykluczone jednak, że do końca tego roku powstanie w Białymstoku pierwsza  stacja LNG - przy ulicy Andersa.

Docelowo, w ciągu kilku najbliższych lat, chcemy w całej Polsce otworzyć około 20 - 30 takich stacji - zapowiada Andrzej Leończuk z Barter SA.

Ciekły gaz ziemny - w skrócie  LNG  (liquefied natural gas) - to dobrze nam znany gaz ziemny, ale w ciekłym stanie skupienia, czyli w temperaturze poniżej -162 stopni Celsjusza. Dlatego wymaga specjalnego zbiornika kriogenicznego. Poza tym ma wyłącznie same zalety.

Podczas skraplania zmniejsza objętość ponad 600 razy, dzięki czemu wzrasta tzw. gęstość energii. Następuje też bardzo dokładne oczyszczanie gazu z dwutlenku węgla, azotu, mieszaniny propanu i butanu, wilgoci, helu itp. Dlatego LNG jest uznawany za bardzo czyste paliwo o liczbie oktanowej 130 - wydajne i przyjazne środowisku, spełniające odpowiednie normy przy coraz bardziej restrykcyjnych przepisach dotyczących czystości spalin. W odróżnieniu od diesla, siniki zasilane LNG cechuje też cicha praca.

Ze względu na ekonomiczne i ekologiczne zalety skroplony gaz ziemny jest coraz częściej wykorzystywany jako paliwo do środków transportu w USA i Europie Zachodniej. W Polsce, pomimo skromnej na razie infrastruktury do tankowania, także zyskuje popularność - w Olsztynie jeździ już kilkanaście autobusów komunikacji miejskiej, a w gdańskiej stoczni powstał prom zasilany LNG. Od teraz jeździ także ciężarówka po podlaskich drogach.

(Piotr Walczak / Foto: mat. pras.)

Reklama

Firma z Kleosina jako podlaski prekursor ekologicznego transportu. Takich samochodów ma być więcej komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez ddb24.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Grupa Optima Sp. z o.o. z siedzibą w Białystok 15-866, Zagumienna 9/1/47

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"