Inwestycje po białostocku: węzeł gordyjski w Porosłach, rondo zamiast wiaduktu i lotnisko bez kasy

Wiadomości, Inwestycje białostocku węzeł gordyjski Porosłach rondo zamiast wiaduktu lotnisko - zdjęcie, fotografia

Białostocki magistrat zalicza kolejną inwestycyjną wpadkę. Po ubiegłorocznych niepowodzeniach z przebudową drogi wjazdowej do Białegostoku od strony stolicy zapowiada się kolejna wpadka. Miasto nie rozstrzygnęło przetargu na przebudowę węzła drogowego w Porosłach, a w czwartek upłynął przekładany termin składania ofert na budowę skrzyżowania alei Jana Pawła II z ulicą Narodowych Sił zbrojnych.

Zdesperowani urzędnicy zrezygnowali z budowy wiaduktu na wlocie Trasy Niepodległości zastępując ją rondem, mimo że zdaniem ekspertów, takie rozwiązanie stawia pod znakiem zapytania sens budowy całej trasy. Z nieoficjalnych informacji wynika, że nawet uboższa wersja (rondo zamiast wiaduktu) może zakończyć się fiaskiem. 

Budowa odcinka kończącego połączenie drogowe Białegostoku ze stolicą ewidentnie nie wychodzi białostockim urzędnikom. Ekipa Tadeusza Truskolaskiego uzyskała z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia kilkaset milionów na obie inwestycje realizowane w ramach projektu "Poprawa dostępności komunikacyjnej Białegostoku od strony Warszawy". Wygląda na to, że prawidłowe oszacowanie przebudowy oraz przeprowadzenie przetargu przekracza możliwości obecnych władz miasta. Kolejne przetargi są unieważniane, bo kwoty proponowane przez wykonawców znacznie przerastają środki, jakie miasto przeznacza na ten cel.

Otwarte oferty ze strony na przebudowę węzła w Porosłach (miał połączyć ul. Kleeberga, al. Jana Pawła II i trasę S8) znacznie przekraczały kwotę 140 milionów jakie zaplanowało na ten cel miasto. Najniższa propozycja to prawie dwukrotnie więcej czyli 240 mln zł, najwyższa zaś to 295 mln. W sumie wpłynęły cztery oferty. Oznacza to, że magistrat musi poszukać prawie 100 milionów więcej na realizację budowy lub... zwrócić pieniądze uzyskane z Polski Wschodniej i zaniechać budowy.

Inna sprawa, że ta inwestycja wzbudza wiele kontrowersji, choć już poza samym miastem. Pojawiła się informacja, że mają być zamykane wjazdy i zjazdy do prywatnych posesji, a także do różnych firm, jakie zlokalizowane mają swoje siedziby przy trasie. Niedawno informowaliśmy, że mieszkańcy gminy Choroszcz bulwersowali się faktem, że warunki inwestycji w ich gminie dyktuje Miasto Białystok, a burmistrz Choroszczy ma prezentować w tej sprawie postawę bierną. 

Z tego co nam wiadomo, mają pozamykać wjazdy i zjazdy między innymi do Dworu Czarneckiego, Iglotexu, ale i mniejszych firm, jak prywatna stacja benzynowa, czy dilerów samochodowych. Mam nadzieję, że tak się nie stanie i czekam na dzisiejsze spotkanie. Zapowiedziano, że będzie też projektant drogi, więc oczekuję sensownej dyskusji – powiedział ponad dwa tygodnie temu naszej redakcji jeden z przedsiębiorców, który nie chciał ujawniać na razie swoich personaliów.

Taki wariant budowy, o jakim w tej chwili wiedzą mieszkańcy i przedsiębiorcy ze wsi Porosły, Kolonia Porosły oraz Łyski, może całkowicie utrudnić im życie. Oprócz wjazdów i zjazdów, z których część może zniknąć, planowane jest wyłącznie jedno miejsce, do którego będą włączały się samochody z trzech dużych arterii naraz. Już w tej chwili tworzą się zatory na światłach przy wyjeździe z Krupnik oraz wsi Porosły i Łyski. A ma być jeszcze gorzej, bo ulica w tym miejscu wcale nie ma być szersza, tylko ma łączyć się z innymi, które będą dobudowane.

- Budowa węzła Porosły to bardzo dobra inwestycja dla naszego miasta. Przede wszystkim ułatwi przejazd w kierunku stolicy, zapewni płynny ruch na drodze ekspresowej S8 – powiedział zaraz po otrzymaniu dofinansowania z programu Polska Wschodnia, czyli jeszcze jesienią ubiegłego roku, zastępca prezydenta Białegostoku Adam Poliński.

Teraz wszystko się zmienia w obliczu brakujących pieniędzy na węzeł Porosły. Otwarcie ofert na przetarg dotyczący przebudowy NSZ i Jana Pawła II nastąpi dzisiaj, ale trudno być tu optymistą. Miasto, mimo rezygnacji z budowy wiaduktu i dołożenia sporej kwoty do tej zaplanowanej na wiadukt, nie ma pewności, że tym razem przetarg się uda. Konkurs ofert na skrzyżowanie był ogłaszany kilkukrotnie, a planowana pierwotnie data 20 lutego została przesunięta ze względu na pytania i uwagi oferentów. W umowie przewidziane są też niższe kary za ewentualne opóźnienia, chociaż i tak przesunięto termin realizacji do połowy 2019 roku.

Jakby było mało inwestycyjnych katastrof Białegostoku to pod znakiem zapytania stoi wpisana do Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego budowa lotniska na Krywlanach. Wprawdzie planowany zakres to tylko pas startowy, który uniemożliwia organizację lotów rejsowych i przyjmowania standardowych samolotów pasażerskich, ale budowa lądowiska na Krywlanach mogłaby uchronić władze Białegostoku przed ewentualnymi karami za niezrealizowanie strategii rozwoju BOF. Nawet jednak budowa pasa startowego może okazać się porażką, bo Urząd Marszałkowski wstrzymał przekazanie obiecanych pieniędzy na inwestycję. Oficjalnie dlatego, że żaden wysłannik Tadeusza Truskolaskiego nie pofatygował się uzgodnić inwestycji oraz udzielić informacji. Nieoficjalnie jest to skutek popierania przez prezydenta ruchów rozłamowych w PO i reakcja na wsparcie udzielone Jarosławowi Dworzańskiemu i Nowoczesnej.

(Przemysław Sarosiek/ Foto: ASM)

Reklama

Inwestycje po białostocku: węzeł gordyjski w Porosłach, rondo zamiast wiaduktu i lotnisko bez kasy komentarze opinie

  • gość 2018-03-09 12:36:57

    Ile jadu w artykule, nie można jakoś tak normalnie ...koszty pracy w kraju mocno rosną, stąd też i takie, a nie inne ceny w przetargach....Dobra Zmiana weszła w życie

  • gość 2018-03-09 12:37:53

    Ile jadu w artykule, nie można jakoś tak normalnie ...koszty pracy w kraju mocno rosną, stąd też i takie, a nie inne ceny w przetargach....Dobra Zmiana weszła w życie

  • gość 2018-03-09 12:38:27

    koszty pracy w kraju mocno rosną, stąd też i takie, a nie inne ceny w przetargach....Dobra Zmiana weszła w życie

  • gość 2018-03-09 12:39:06

    Ile jadu w artykule, nie można jakoś tak normalnie ...koszty pracy w kraju mocno rosną, stąd też i takie, a nie inne ceny w przetargach....Dobra Zmiana weszła w życie

  • gość 2018-03-09 15:19:15

    Biedny super ekonomista Truskolaski nie będzie miał co otwierać przed wyborami

  • gość 2018-03-09 16:55:23

    " Budowa węzła Porosły to bardzo dobra inwestycja dla naszego miasta. Przede wszystkim ułatwi przejazd w kierunku stolicy, zapewni płynny ruch na drodze ekspresowej S8 – powiedział Adam Poliński." Co to znaczy bardzo dobra inwestycja dla miasta ? Bo dla mieszkańców chyba nie taka dobra, wycięto setki drzew,wybetonują hektary terenów zielonych a w zamian dostaniemy smród i hałas. Zgoda drogi trzeba budować , ale akurat w tym miejscu jest droga która w zupełności wystarcza dla mieszkańców miasta, jeżdżę codziennie na Elewatorską i korki są naprawdę rzadkością.Jeżeli ta droga jest potrzebna to tylko dla przyjezdnych i dla tranzytu, ale to nie są mieszkańcy Białegostoku. Moje zdanie jest takie ten węzeł jest potrzebny obcym a my za niego zapłacimy.

  • Lukasz - niezalogowany 2018-03-09 21:53:19

    Drogi trzeba budować poza miastem. Puszczanie ruchu przez miasto "obwodnicami" (komedia) wewnętrznymi to jest jakieś nieporozumienie. Zabiją nas spaliny z tirów i rzęchów z Niemiec, którymi jeżdzą białostoczanie.

  • Gość - niezalogowany 2018-03-09 23:53:30

    Pewnie nikt z ,,redakcji” nie przeczyta tego komentarza ale mało obiektywny jest ten portal. Czytam was bo piszecie o ciekawych rzeczach z życia miasta ale mam wrażenie ze to wszystko piszą politycy pisu a nie Obiektywni dziennikarze Chyba trochę kanon dziennikarski tu nie działa

  • gość 2018-03-10 08:09:20

    No nie wiem co krytyka truskolaskiego i polinskiego ma do pis, ale mam nadzieję ,że Pani Agnieszka napisze ciekawy artykuł o niespotykanej głupocie jaką jest budowa płotu na granicy, tekst ten zamknie usta wszystkim twierdzącym ,że to pisowski portal. No dalej Pani Agnieszko do pióra to rewelacyjny temat.

  • gość 2018-03-10 08:56:30

    Witam serdecznie. Jeśli chodzi o ten węzeł gordyjski to całe niepowodzenie było spowodowane arogancją byłego Dyrektora GDDKiA w Białymstoku.Takie zachowanie było tolerowane przez PZDW Białystok i Miasto Białystok które jest inwestorem.Nik nie zadał sobie trudu(oprócz społeczności lokalnej i wtedy Posła Jurgiela) by wyjaśnić stan prawny nowo wybudowanej kładki w Porosłach, której problem rozbiórki wstrzymywał przez okres 2,5 roku przyjecie właściwego rozwiązania na tamten czas. Jak się okazało w odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa ,że kładka nie jest przedmiotem dofinansowania unijnego.Komentarz pozostawiam Państwu.

  • gość 2018-03-10 09:04:35

    Czy inwestorzy nie zauważyli ,że ceny inwestycji zaczęły rosnąć-przecież mają kontakt z innymi włodarzami miast?

  • Gość - niezalogowany 2018-03-10 09:13:54

    Nie "jadu" w artykule, ale "jadą". Jadą po prezydencie i słusznie. Oto się okazuje, że jednak "nowoczesny" prezydent nie potrafi liczyć. A tłumaczenie tego Dobrą Zmianą jest niemęskie.

  • Lukasz - niezalogowany 2018-03-10 11:54:38

    Cena wzrosła, dlatego że termin realizacji skraca się (wybory blisko) i aby wykonać inwestycję trzeba przeogromnego nakładu pracy. Tak więc ceny są zawyżone przez politykę, bo gdyby na spokojnie zrealizować inwestycję, to nie trzeba byłoby dokładać i prowokować inwestorów do zwiększania ceny.

  • gość 2018-03-10 22:37:21

    Marszałek nie chce dać kasy na lotnisko? A to ciekawostka. Czyżby był przeciek, i ktoś się przestraszył konsekwencji?

  • gość 2018-03-11 15:49:11

    Są do zrealizowania dwie inwestycje przebudowa węzła w Porosłach i budowa węzła Choroszcz(zjazdy w Łyskach przejazd przez Fasty połączenie z węzłem przed Katrynką). Czy nie należałoby wybudować najpierw węzła Choroszcz-wyprowadzenie transportu ciężarowego poza miasto, a potem ocenić czy w Porosłach będą potrzebne estakady za 240 ml. Czy ktoś się zastanawiał nad zagrożeniami przebudowy węzła w Porosłach przy obecnym ruchu?

  • gość 2018-03-12 18:37:52

    Polityka miasta jest niestety taka zbudujmy drogę, a samochody się znajdą, to się nazywa kreowanie ruch.W mieście gdzie nie ma nic , bo nie oszukujmy się Białystok to niestety pustynia kulturalna,sportowa(poza wyjątkiem) i przede wszystkim rozrywkowa, przecież tu nawet porządnego basenu nie ma a za wejście nad brudny zalew nawet dzieci muszą płacić, ale prezydent myśli, że dla mieszkańców najbardziej potrzebne są drogi dla tirów przez osiedla mieszkaniowe.Tu nawet nie ma co komentować.

  • gość 2018-03-12 20:52:01

    Jeśli chodzi o komentarz powyżej to autor nie ma racji.W tym opisie chodzi o nietrafną inwestycję, która ma być realizowana za wszelką cenę nie zwracając uwagi, że za chwilę po tych estakadach nie będzie komu jeździć.Odchodzące władze miasta za wszelką cenę chcą pozostawić miasto z bardzo wielkim długiem do spłacenia.Jeszcze raz podkreślam w tej chwili estakady w Porosłach są nam nie potrzebne.

  • Gość - niezalogowany 2018-03-16 20:57:50

    Zabrakło 100 mln wiec chyba koniec tej gonitwy.

  • Gość - niezalogowany 2018-03-16 20:58:46

    Zabrakło 100 mln wiec chyba koniec tej gonitwy.

  • gość 2018-06-22 00:22:30

    Pani Agnieszko wiadomość z ostatniej chwili Prezes Wód Polskich wstrzymał pozwolenie wodnoprawne i skierował do ponownego rozpatrzenia ale Prezydent Białegostoku wycofał wniosek na pozwolenie wodnoprawne.To jak się ma wydane pozwolenie na budowę wydane przez Wojewodę?A tu wszyscy piszą o podpisaniu umowy z wykonawcą.Napiszmy prawdę.Pozdrawiam

  • gość 2018-06-22 00:24:36

    Pani Agnieszko wiadomość z ostatniej chwili Prezes Wód Polskich wstrzymał pozwolenie wodnoprawne i skierował do ponownego rozpatrzenia ale Prezydent Białegostoku wycofał wniosek na pozwolenie wodnoprawne.To jak się ma wydane pozwolenie na budowę wydane przez Wojewodę?A tu wszyscy piszą o podpisaniu umowy z wykonawcą.Napiszmy prawdę.Pozdrawiam

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez ddb24.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Grupa Optima Sp. z o.o. z siedzibą w Białystok 15-866, Zagumienna 9/1/47

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"