-1°C pochmurno z przejaśnieniami

Koleją w przyszłość. Na Podlasiu powstaną nowe linie

Wiadomości, Koleją przyszłość Podlasiu powstaną linie - zdjęcie, fotografia

W całej Polsce trwa gorączkowa budowa i modernizacja linii kolejowych. Wywołuje to publiczną dyskusję na temat przyszłości i kształtu polskiej sieci kolejowej i jej zmian do 2040 roku. Jedno z kluczowych z założeń to budowa nowych lub odbudowa nieużywanych linii kolejowych (około 500 kilometrów). W tej liczbie powinny znaleźć się też torowiska dla kolei dużych prędkości. Projekty przebudowy linii kolejowych obejmują też Podlasie.

Spółki kolejowe wraz z Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa pracują obecnie nad aktualizacją Strategii Rozwoju kolei do 2020 r. z perspektywą do 2030. Jednym z największych problemów, który będzie wymagał rozwiązania to brak bezpośrednich połączeń między miastami wojewódzkimi. W przypadku Białegostoku najbardziej oczywisty jest brak bezpośredniego torowiska do Lublina, do którego mozna dojechać wyłącznie przez Warszawę. Z kolei między Gdańskiem a Białymstokiem jest bezpośrednie połączenie, ale pociągi jadą takimi meandrami, że przejechanie 400 kilometrów trwa aż 8 godzin. Ciekawostka: przejazd z Białegostoku do Gdańska przez Warszawę choć dłuższy zajmuje nieco ponad 4 godziny.

Ministerstwo zwraca uwagę nie tylko na znaczenie kolei dla podróżnych ale także dla biznesu, a w szczególnośći dla transportu towarów na poziomie regionalnym. Nie da się ukryć, że usługa kolejowa jest znacznie tańsza niż skorzystanie z transportu samochodowego. W zmianach zapowiadanych w wieloletniej strategii planowane jest znaczące zwiększenie usług transportowych oraz otwarcie nowych połączeń, które umożliwią transport towarów na poziomie regionalnym. W ramach uaktualniania Strategii kolej zamierza zwiększyć liczbą miejscowości, dla których obecność kolei ma duże znaczenie oraz zwiększyć jego rolę. Realizacja ma nastąpić właśnie poprzez zwiększenie liczby miejscowości i regionów, które zostaną włączone w sieć kolejową.

Nowa strategia zakłada dwa etapy. Pierwszy ma ona przedłużyć kilka odcinków linii z szerokimi torami (1520 mm), co usprawni transport ze wschodu i podniesie atuty kilku ośrodków, jako centra przeładunkowe lub logistyczne. Dotyczy to głównie przedłużenia o 40 kilometrów szerokiego torowiska między Białymstokiem a granicą z Białorusią. Poza podlaskim odcinkiem ma powstać jeszcze
90 kilometrów tej linii ze Sławkowa do Gliwic i Kędzierzyna-Koźla oraz trzystakilometrowy odcinek: Chełm - Lublin - Puławy-Łódź.

W drugim planowana jest odbudowa ponad 20 odcinków lokalnych linii kolejowych. W naszym województwie mają powstać linie Białystok - Łomża - Ostrołęka - Szczytno oraz niedaleko naszych granic: Kętrzyn - Mikołajki - Ruciane Nida. We wszystkich tych miejscach jest obecnie "pustynia kolejowa". Poza wymienionymi powstaną też połączenia Gdańsk - Elbląg (60 km), Pruszcz Gd. - Kartuzy - Lębork (50 km), Lublin - Ostrowiec Świętokrzyski - Kielce. Elementem drugiego etapu ma być budowa linii kolei dużych prędkości ma powstać między Katowicami, Wrocławiem, Poznaniem aż do granic kraju (w kierunku Ostrawy, Pragi, Wiednia i Berlina).

(PS/ Foto: BI-Foto)

Koleją w przyszłość. Na Podlasiu powstaną nowe linie komentarze opinie

  • Lukasz - niezalogowany 2017-09-13 10:48:09

    Bardzo dobre pomysły. Czekam na realizację!

Dodajesz jako: Zaloguj się

Ostatnie video - filmy na ddb24.pl