Wiadomości, Kolejna uchwała białostockich radnych podjęta rażącym naruszeniem prawa - zdjęcie, fotografia

To dopiero początek kadencji, a już łącznie sześć uchwał zostało uchylonych przez wojewodę podlaskiego w trybie nadzorczym. Są nie tylko niezgodne z prawem, ale podjęte z rażącym naruszeniem prawa. Tym razem wojewoda uchylił zapisy dotyczące standardów urbanistycznych, bo radni nadużyli swoich kompetencji określając wskaźnik miejsc do parkowania.

Radny Maciej Biernacki nie ma szczęścia do uchwał podejmowanych przez Radę Miasta dotyczących urbanistyki, a dokładniej rzecz ujmując – do wskaźników parkingowych, które pojawiły się w zapisach uchwały. Nieco ponad rok temu, zgłosił jedną z poprawek do uchwały planistycznej, po czym sprawa trafiła do sądu, ponieważ na mocy zgłoszonej poprawki do uchwały właśnie w sprawie miejsc parkingowych, przedsiębiorca budowlany może ubiegać się o bardzo duże odszkodowanie z budżetu miasta. Natomiast jeszcze w grudniu ubiegłego roku, kiedy radny Biernacki kolejny raz zgłosił poprawkę do projektu uchwały odnośnie ustalenia wskaźnika miejsc parkingowych i została ona przyjęta, uchwałę z kolei uchylił Wojewoda Podlaski w trybie rozstrzygnięcia nadzorczego.

W ocenie organu nadzoru, brak jest podstaw prawnych do formułowania w uchwale w sprawie określenia lokalnych standardów urbanistycznych ustaleń dotyczących liczby miejsc parkingowych w odniesieniu do inwestycji towarzyszących, tak jak to uczyniła Rada Miasta Białystok w kontrolowanej uchwale. Z systematyki specustawy mieszkaniowej wynika jednoznacznie, że ustawodawca odrębnie potraktował procedurę lokalizacji i realizacji inwestycji towarzyszących w stosunku do procedury lokalizacji i realizacji inwestycji mieszkaniowych. Świadczy o tym objęcie jej odrębnym, czwartym rozdziałem ustawy zatytułowanym „Przygotowanie i realizacja inwestycji towarzyszących”, podczas gdy upoważnienie z art. 19 ustawy ujęte jest w rozdziale trzecim zatytułowanym „Standardy lokalizacji i realizacji inwestycji mieszkaniowych” – czytamy w uzasadnieniu rozstrzygnięcia nadzorczego wojewody podlaskiego.

Chodzi dokładnie o przyjętą uchwałę dotyczącą standardów urbanistycznych w Białymstoku. Została ona podjęta zaledwie w grudniu ubiegłego roku, aby zapobiec chaosowi, który mógłby powstać w związku z inwestycjami realizowanymi przez deweloperów. Tak zwana specustawa deweloperska dopuszcza bowiem możliwość realizacji inwestycji mieszkaniowych na tych terenach, na których nie ma uchwalonych planów miejscowych. Dlatego rada gminy może takie zapędy ograniczać poprzez przyjęcie uchwał określających lokalne standardy urbanistyczne. Tyle, że te standardy muszą być zgodne z przepisami prawa, w tym z ustawą, do jakiej się odnoszą.

- Dla zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej lokalizowanej w strefie pierwszej, minimum 1.3 na jeden lokal mieszkalny. Lokalizowanej w strefie dwa, minimum 1.5 na jeden lokal mieszkalny. W strefie trzeciej, czyli można powiedzieć prawie przedmieścia, 1.6 minimalnie na jeden lokal mieszkalny. Uważamy, że budować należy tam, gdzie są plany miejscowe zagospodarowania przestrzennego, wtedy ta gospodarka mieszkaniowa jest przemyślana, przedyskutowana, najlepiej przygotowana – zgłosił poprawki do uchwały o strategii urbanistycznej Miasta Białegostoku radny PO Maciej Biernacki.

Właśnie te wskaźniki, które Rada Miasta przyjęła po zgłoszeniu ich w formie poprawki przez radnego Platformy Obywatelskiej Macieja Biernackiego, biuro prawne Wojewody Podlaskiego uznało za niezgodne z przepisami prawa, a wręcz podjęte z rażącym naruszeniem prawa. I jest to już łącznie szósta uchwała uchylona z powodu rażącego naruszenia prawa przyjęta głosami przede wszystkim, bo posiadającej większość w Radzie Miasta, Koalicji Obywatelskiej.

(Agnieszka Siewiereniuk – Maciorowska)

Reklama

Kolejna uchwała białostockich radnych podjęta z rażącym naruszeniem prawa komentarze opinie

  • gość 2019-01-22 12:31:13

    Te wskaźniki są za wysokie i doprowadzą do zakorkowania miasta. Są też niezgodne z interesem miasta.

  • gość 2019-01-22 14:39:33

    Bzdury Pani pisze. Niech Pani jeszcze raz przeczyta rozstrzygnięcie wojewody i postara się zrozumieć jego treść i wtedy poprawi kłamstwa w swoim tekście ;)

  • gość 2019-01-22 14:59:43

    Bzdury Pani pisze. Niech Pani jeszcze raz przeczyta rozstrzygnięcie wojewody i postara się zrozumieć jego treść i wtedy poprawi kłamstwa w swoim tekście ;)

  • gość 2019-01-22 15:30:46

    chyba szanowny Gościu nie rozumiesz tych wskaźników. Wskaxnik 1,6 oznacza koniecznośc budywy 16 miejsc parkingowych na 10 mieszkań, a wskaźnik 1,3 13 miejsc parkingowych (postojowych) na 10 mieszkań. To przy niskim wskaźniku np 1,0 dojdzie do zakorkowania miasta poinieważ na tym samym terenie będzie mozna zbudować więcej mioeszkan przy mniejszej il;ości miejsc parkingowych. Gdzie więc podzieją się nowe samochody? Oczywiscie na miejskich ulicach i chodnikach. Bo Miasto co ma zrobić miuasto, żeby ograniczyć ilość samochodów przypadających na mieszkanie (rodzinę)? Moe natomiast wpływac na ilośc samochpodów (i miejsc parkingowych) przy biurowcach, poprzez sprawniejszą komunikację zbiorową.

  • gość1 - niezalogowany 2019-01-22 15:32:47

    chyba szanowny Gościu nie rozumiesz tych wskaźników. Wskaxnik 1,6 oznacza koniecznośc budywy 16 miejsc parkingowych na 10 mieszkań, a wskaźnik 1,3 13 miejsc parkingowych (postojowych) na 10 mieszkań. To przy niskim wskaźniku np 1,0 dojdzie do zakorkowania miasta poinieważ na tym samym terenie będzie mozna zbudować więcej mioeszkan przy mniejszej il;ości miejsc parkingowych. Gdzie więc podzieją się nowe samochody? Oczywiscie na miejskich ulicach i chodnikach. Bo Miasto co ma zrobić miuasto, żeby ograniczyć ilość samochodów przypadających na mieszkanie (rodzinę)? Moe natomiast wpływac na ilośc samochpodów (i miejsc parkingowych) przy biurowcach, poprzez sprawniejszą komunikację zbiorową.

  • gość 2019-01-22 15:35:17

    A ja pytam, dlaczego np. w ścisłym centrum, gdzie deweloper buduje nie tylko mieszkania ale też masę obiektów usługowych, wskaźnik jest taki, jak dla typowej mieszkaniówki? Jak w takim miejscu mieszkańcy mają znaleźć parking dla siebie, skoro 3 x więcej jest pojazdów odwiedzających firmy, sklepy, apteki, szpital, szkoły itd.. np. w obszarze ulic. Jurowiecka, Ciepła, Ogrodowa, Fabryczna? No kto mi to wytłumaczy?
    PS Radny Myszkowski podnosił nawet inny wątek, że w/w ulice pełnią funkcje ewakuacyjne, bo szpital itp.... To chyba żart, skoro potrafi je zablokować jedna śmieciarka o poranku, a co dopiero sytuacja kryzysowa, do której ktoś chce dorzucić kilka tysięcy nowych mieszkań i pojazdów w "super wieżowcach". Absurd goni absurd w urzędzie a Radni PO maja to w d...

  • adam - niezalogowany 2019-04-04 19:21:26

    Przeczytałem Lex developer bardzo dokładnie i w żadnym jej miejscu nie jest napisane, że stosowanie lokalnych standardów urbanistycznych można ograniczyć tylko do inwestycji realizowanych w oparciu o tę ustawę. Wręcz przeciwnie, ustawodawca nadając standardom rangę prawa miejscowego wyraźnie wskazuje, że zakres ich obowiązywania na terenie całej gminy/miasta ma być powszechny.

Dodajesz jako: |

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama
 Reklama