Jakby co, to Leo Messi stoi już w kolejce po bilet lotniczy, żeby finalnie wylądować na lotnisku Krywlany. Jak doleci, zagra w barwach Jagiellonii. Nie, nie, to nie żart. Tak tę sytuację widzi prezydent Białegostoku. Choć twierdzi też, że czeka jeszcze na decyzję Urzędu Lotnictwa Cywilnego dopuszczającą lotnisko na Krywlanach do użytku. Poszliśmy tym tropem, żeby sprawdzić, jak w rzeczywistości wygląda sytuacja z tymi Krywlanami.

Tadeuszowi Truskolaskiemu z niewiadomych przyczyn towarzyszy ostatnio bardzo dobry humor. Wyraża go głównie na Twitterze, ale trzeba dodać, że najwięcej uwagi poświęca na komentowanie tam bieżącej sytuacji politycznej. Najczęściej robi to ustami polityków opozycji – Nowoczesnej i Platformy Obywatelskiej, z którymi oficjalnie przecież nie ma nic wspólnego – co podkreśla zresztą przy każdych wyborach. W każdym razie Tadeusz Truskolaski podaje wiele twittów, ale kiedy już sam zabierze się za komentarze, to trzeźwy człowiek zastanawia się, czy ów piszący te komentarze w momencie ich pisania też był trzeźwy.

Dokładnie w miniony czwartek wieczorem, jeden z internautów, zapytał Tadeusza Truskolaskiego na Twitterze, kiedy Leo Messi zagra w Jagiellonii. A oto co mu odpisał prezydent Białegostoku:

Podobno stoi w kolejce po bilet lotniczy na Krywlany” – brzmi wpis prezydenta Białegostoku w odpowiedzi internaucie.

Poszliśmy tym tropem dalej, żeby sprawdzić jak długo Leo Messi mógłby stać w tej kolejce po upragniony bilet lotniczy. I wyszło nam tak, że może w kolejce pójdzie szybciej, ale z dolotem raczej będzie problem. Najprawdopodobniej, kiedy pojawi się tu w końcu jakiś samolot pasażerski, to w tym samym czasie Messi raczej miałby już siwą brodę do pasa i nie byłby w stanie grać ani w Jagiellonii, ani nawet na trawie pod blokiem. Możliwe, że z biletu na Krywlany skorzystałby wyłącznie po to, aby w grodzie nad Białą złożyć swe sportowe kości, na jednym z tutejszych cmentarzy. Z tym, że i w tym przypadku mógłby być problem, ponieważ kończą się miejsca pochówków. W ciągu około 10 lat, jeśli nie będzie wybudowany nowy cmentarz, grzebać ludzi też nie będzie gdzie.

W sumie to teren Krywlan dobrze by się na takie miejsce nadawał, bo na lotnisko, to raczej nie bardzo. Jak ustaliliśmy, Urząd Lotnictwa Cywilnego zastanawia się i to bardzo mocno, nad dopuszczeniem do użytku lotniska lokalnego Krywlany. Powodów jest tysiące – rosną sobie nieopodal w Lesie Solnickim. Tak, to drzewa. One są przeszkodami lotniczymi, które w zasadzie powinny być usunięte zanim lotnisko będzie oddane do użytku. Na początek powinny zniknąć z około 30 hektarów, a jak już wiadomo, docelowo – nawet z 80 hektarów.

Taka sytuacja pociąga za sobą kolejne wątki. Bowiem po wycięciu tak dużego obszaru leśnego nastąpiłaby zmiana obszaru oddziaływania przedsięwzięcia zwanego lotniskiem. Bez sprawdzenia tego oddziaływania, Urząd Lotnictwa Cywilnego raczej nie będzie się narażał, by pozwolić na działanie lotniska na Krywlanach. Natomiast zmiana obszaru oddziaływania przedsięwzięcia oznaczałaby konieczność zmiany warunków decyzji środowiskowej. A skoro wymagałoby to zmiany decyzji środowiskowej, to wychodziłoby na to, że obecna decyzja została wydana z naruszeniem prawa, więc podlegałaby uchyleniu. I dalej, jeśli decyzja środowiskowa zostałaby uchylona, wojewoda podlaski musiałby cofnąć pozwolenie na budowę pasa startowego. Wówczas byłoby po lotnisku.

- Zgodnie z Ustawą OOS (Ocena Oddziaływania na Środowisko – dop. red.) i rozporządzeniem z 2010 /2013 roku kwalifikującym inwestycje do tzw. przedsięwzięć, organ uznał lotnisko Krywlany za przedsięwzięcie mogące potencjalnie negatywnie oddziaływać na środowisko. W efekcie, od inwestora – Miasta Białystok zażądano sporządzenia raportu OOŚ. Ów raport jednak nie ocenił wpływu wycinki tych 30 ha lasu, skoro nie wiadomo ile drzew będzie usuniętych i jaki ma to wpływ na środowisko – przekazała naszej redakcji jedna z osób zajmująca się od lat badaniem możliwości inwestycji lotniczej na Krywlanach.

Pod cytowanym wyżej wpisem na Twitterze Tadeusz Truskolaski, który jako organ w ten niedbały sposób przygotował białostocką inwestycję lotniczą, na pytanie internauty, „kiedy ULC zrobi swoją robotę bo inaczej nie doleci” odpisał: „No właśnie czekamy. To instytucja rządowa”. Co pozwala myśleć, że ten niedobry rząd PiS-u zapewne nie pozwala Urzędowi Lotnictwa Cywilnego wydać stosownej certyfikacji Krywlanom. Szkopuł jednak tkwi w niewłaściwie przygotowanej inwestycji do celów prywatnych, bo nie publicznych. Są przeszkody lotnicze – to raz, a dwa – nikt nie sprawdził, czy po ich likwidacji nie będzie negatywnych skutków dla środowiska. W końcu co to było 30 hektarów lasu wyciąć. To tylko około trzydzieści boisk piłkarskich. Pikuś! Szast, prast i się zrobi. Może Messi zdąży bilet kupić i na miejskim stadionie w barwach Jagiellonii zagrać choć jeden mecz.

Tymczasem jest jeszcze inna ciekawa sprawa, ale to już będą musiały wyjaśnić do tego organy uprawnione. Jakim prawem marszałek województwa podlaskiego przekazał na lotnisko lokalne środki ze swojego budżetu? Dlaczego nikt nie przekazał radnym Rady Miasta przed głosowaniem za przyjęciem tych pieniędzy, że:

- po pierwsze – inwestycja jest przygotowana niedbale, bez oceny oddziaływania na środowisko po wycince co najmniej 30 hektarów lasu, który jest przeszkodą lotniczą,

- po drugie – nie ma ani jednego dokumentu, który potwierdzałby możliwość rozbudowy lotniska lokalnego w lotnisko regionalne,

- po trzecie – lotniska lokalne służące potrzebom straży granicznej, wojsku, czy pogotowiu lotniczemu to zadanie ministerstwa spraw wewnętrznych i administracji,

- po czwarte – radni miejscy i wojewódzcy, prezydent oraz marszałek województwa mogli przekroczyć swoje uprawnienia w związku z tymi trzema punktami opisanymi powyżej.

W świetle tych wszystkich faktów, nam pozostaje już tylko publicznie zapytać prezydenta Białegostoku, gdzie jest ta kolejka, w której Messi stoi po bilet, gdzie jest kasa, w której można kupić bilet na Krywlany i kto prowadzi komitet kolejkowy, aby można się było do niego zapisać. Bo wygląda na to, że jeszcze trzeba będzie bardzo długo stać w tej kolejce…

(Agnieszka Siewiereniuk – Maciorowska/ Foto: bialystok.pl)

Reklama

Messi stoi już w kolejce po bilet na Krywlany komentarze opinie

  • Gość - niezalogowany 2019-02-08 10:45:59

    Truskolaski nie ma czasu się zastanawiać nad takimi dyrdymałami bo w Brukseli z Tuskiem knuje, jak mu białego konia podstawić by mógł wrócić. Niech z Kapic weźmie. Wart Pac pałaca...

  • gość 2019-02-08 11:43:11

    Parametry lotniska dla celów wojskowych i OC, takich jak niedaleko przesmyku suwalskiego to minimum 7000ft długości pasa - około 2200 m. I tle ile miało wynosić lotnisko oprotestowane przez "zielonych ludzików" w roku 2010 r. MSWiA i Ministerstwo Obrony nie sfinansowaliby takiego gniota jak karłowate niedorozwinięte Krywlany 1350 m.... Dlatego widać, że w tej sprawie przekroczono uprawnienia, oszukano radnych i mieszkańców miasta, wydano 42 mln z publicznych pieniędzy na darmo. Pora wsadzić paru POlitycznych kacyków do paki. Aha, Pani Redaktor nie wypada, ale czytelnikowi - owszem. Otóż medialną KRYSZĘ dla tego oszukiwania mieszkańców zapewniły m. in. Kurier Poranny i Gazeta Wyborcza. Przez całe lata przedstawiały Krywlany, jako potencjalne lotnisko regionalne i dawały wiele miejsca na swoich łamach tym, którzy tłumaczyli, że regionowi nie potrzeba nic większego. Pora, by Prokuratura zbadała wszystkie wątki, nie tylko polityczne, ale też role mediów i tzw. "zielonych organizacji", które wtedy wszystko blokowały w imię ochrony ptaszków i kwiatków, a teraz nie widzą wycinki 80 ha lasu...

  • gość 2019-02-08 17:54:25

    A mi szkoda kilkudziesięciu hektarów ziemi prawie w centrum Białegostoku,które zostały zmarnowane, bo w to ,że ten airport będzie funkcjonował nie wierzy nawet trusolaski, stąd pewnie ten żart o Messim . No a jeżeli truskolaski będzie chciał faktycznie wyciąć las solnicki to na prawdę powinien zostać wykopany z tego stołka i to na taczce.

  • gość 2019-02-08 21:42:56

    Ale ten las już jest wycinany i to bez odpowiednich papierów!!!

  • Gość - niezalogowany 2019-02-08 22:37:51

    Pan Prezydencie, Kompletny brak umiejetnosci przewidywania i zarzadzania ! Wstyd .. Województwo potrzebuje lotniska.... co automatycznie zapewni miastu doplyw kapitału. Hotele, sklepy, taksówki,restauracje, agencje turystyczne, spa, sanatoria, kapitał zagraniczny ect... i najważniejsze!!! polskie rodziny ktore czasowo przebywaja w innych miescach naszego kontynentu,z niezwykłą radościa odwiedzą nasze miasto, do ktorego bedą mogli dolecieć bezposrednio z europy, a pozostali z Krakowa,Warszawy,Wroclawia, Poznania,Rzeszowa,Gdanska. A przede wszystkim otwarcie okna na swiat - promocja podlasia, czartery z calej europy i nie tylko, tysiące ludzi ktorzy bardzo chetnie odowiedzą nasze piekne strony, alternatywa dla europejskich seniorów. I to wszystko w zasięgu .. liczy sie kreatywność Panie Prezydencie..

  • janek - niezalogowany 2019-02-09 09:23:49

    "- po trzecie – lotniska lokalne służące potrzebom straży granicznej, wojsku, czy pogotowiu lotniczemu to zadanie ministerstwa spraw wewnętrznych i administracji," - podobnie jak finansowane i usprawnianie transportu międzynarodowego biegnącego przez Białystok czy inną gminę Porosły.

  • janek - niezalogowany 2019-02-09 09:26:09

    "- po trzecie – lotniska lokalne służące potrzebom straży granicznej, wojsku, czy pogotowiu lotniczemu to zadanie ministerstwa spraw wewnętrznych i administracji," - podobnie jak finansowane i usprawnianie transportu międzynarodowego biegnącego przez Białystok czy inną gminę Porosły.

  • gość 2019-02-10 09:44:23

    Białystok jest protezą miasta, dlatego jest budowana proteza tzw lotniska (słusznie nazwanego lokalnym). Jest w tym mieście przemysł i gospodarka a właściwie proteza przemysłu i gospodarki. Zarobki w tym mieście też są na poziomie protezy. Mamy protezowy sejmik, proteze rady miasta i proteze władz. Plany rozwoju miasta i regionu też są protezowe bo ich nie ma. Stąd na przestrzeni lat Krywlany zostały otoczone obiektami ograniczającymi ew. rozbudowę lotniska. W promieniu 20-30 km też nie ma miejsca na wybudowanie następnego lotniska bo mamy obszary chronione. Koszty budowy też będą bardzo duże a na pomoc Państwa nie liczcie bo jest priorytet budowy CPL pod Baranowem. Nie mały wpływ będzie też miała modernizacja kolei czy dróg. Czy są rzetelne opracowania dotyczące zbudowania prawdziwego lotniska w Białymstoku ? Nie ma bo to też proteza badań i analiz bardziej oparta na chciejstwie niż na analizach ekonomicznych czy społecznych (Białystok ludnościowo się zwija). Piszecie tu o tym, że marzy wam się wielkie lotnisko międzynarodowe na Airbusy i Dreamlinery tanie linie a będziecie mieli problem z regularnymi lotami samolotów pasażerskich 30-50 miejscowych bo nie zdefiniowaliście nawet ile dziennie "białostoczan - Podlasian" przylatuje czy odlatuje z Modlina, Warszawy czy innych lotnisk i w jakich kierunkach. Może i nie trzeba tego robić bo to zrobi operator i sam zadecyduje czy podstawi większy samolot czy mały samolocik oraz jak często. Koszty utrzymania lotniska i personelu zabezpieczenia pozostawi Wam. Czekam na wycinkę drzew w tzw lesie (protezie lasu) Solnickim bo to chwast i samosiejka gdzie mieszkańcy okolicznych Doilid i Olmont wysypują po drodze śmieci.

  • gość 2019-02-13 17:57:32

    Do autora ostatniego wpisu. Sam jesteś chwast i samosiejka niestety najgorsza z gatunku.

  • gość 2019-02-15 03:38:34

    Jak zwykle kwiecisty malo znaczacy opis potwierdzajacy brak znajomosci procedur administracyjnych warunkujacych tego typu inwestycji. Pozwolenie budowlane na wybudowanie pasa startowego wraz z infrastruktura na lotnisku Krywlany wydal Wojewoda Podlaski i to on jest odpowiedzialny za sprawdzenie wszystkich uwarunkowan w procesie decyzyjnym , lacznie z decyzjami srodowiskowymi.

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez ddb24.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Grupa Optima Sp. z o.o. z siedzibą w Białystok 15-866, Zagumienna 9/1/47

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"