Misje są po to, by pieniądze z zagranicy trafiały na Podlasie

Gospodarka, Misje pieniądze zagranicy trafiały Podlasie - zdjęcie, fotografia

Z jakich powodów podlascy przedsiębiorcy wyjeżdżają na zagraniczne, zorganizowane misje gospodarcze? Jakie mają cele? Z pewnością każdy z nich dałby inną odpowiedź, ale można znaleźć kilka wspólnych mianowników. Na początku kwietnia tego roku grupa przedstawicieli firm z naszego regionu pojechała do Niemiec. Zwiedzali cenione i robiące wrażenie rozmachem targi Hannover Messe, podglądali, co nowego w świecie technologii u zachodnich potentatów branży przemysłowej, ale przede wszystkim uczestniczyli w misji gospodarczej, w ramach której wcześniej zarejestrowali się na bezpośrednie spotkania z biznesmenami z krajów prawie że wszystkich kontynentów - choć dla większości to właśnie Europa była priorytetem. Wyjazd Zorganizowała Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego wraz z Klastrem Obróbki Metali, ale wśród uczestników byli nie tylko członkowie tej ostatniej z wymienionych organizacji. Efekty? Szanse na poważne rozmowy o nowych kontraktach. Teraz trzeba tylko dopiąć swego. Bo jeśli te zostaną przyklepane, zyska Podlasie - więcej potrzebnych pracowników, większe zyski, inwestycje, wyższe wpływy z podatków. Brzmi jak banał? Być może, ale już niejednokrotnie się okazywało, że nasze firmy to gracze, którzy umieją "się sprzedać". Tu zwracamy uwagę na cudzysłów.

Targi w Hanowerze odbywały się w dniach 1 - 5 kwietnia. Było wspólne stoisko firm klastrowych, na którym prezentowały się podmioty i z innych regionów Polski Wschodniej, była i wspomniana już misja gospodarcza, odbywająca się niejako obok kwestii wystawienniczych. Jedno jest pewne - PFRR i KOM stanęli na wysokości zadania. I uważamy, że o tym należy pisać, bo jeśli przeprowadzone rozmowy doprowadzą w efekcie do negocjacji kontraktowych i finalnie podpisania umów, to zyski trafią do podmiotów z naszego regionu.

Wśród uczestników misji byli i bardzo mocni gracze rynkowi w swoich branżach, i mniejsze przedsiębiorstwa, które szukają swojej szansy w eksporcie bądź chcą mocniej zaistnieć poza Polską. Udział wzięli np. Pronar z Narwi, Promostal z Czarnej Białostockiej, Lean Systems z Białegostoku, Bendex z Wasilkowa czy Firma Miliszkiewicz z Łomży i spółka ALEX z Kleosina.

- Do Hanoweru pojechała ekipa ALEX CNC. Obecnie produkcja detali, zarówno z metali, jak i tworzyw sztucznych to prężnie rozwijający się rynek. Chcemy być up-to-date w zakresie dostępnych maszyn i technologii - mówi w rozmowie z naszą redakcją Sebastian Kowalczyk z ALEX sp. z o.o. - Ciągle powiększamy nasz park maszynowy, aby zwiększać moce wytwórcze, ponieważ tego oczekują od nas nasi klienci. W związku z tym wciąż tworzymy nowe miejsca pracy - głównie dla operatorów maszyn CNC.

Podczas tegorocznych targów Hannover Messe wiele uwagi poświęcano możliwościom, jakie daje wykorzystanie sztucznej inteligencji w produkcji przemysłowej. Tematem wiodącym była inteligencja przemysłowa. Zdaniem Marcina Pogorzelskiego z Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego niewątpliwie sztuczna inteligencja staje się powoli sercem przemysłu 4.0, ponieważ daje ona możliwości analizy ogromnych ilości danych, co wpływa na bardziej świadome i przemyślane podejmowanie decyzji dotyczących produkcji.

Istotną rolę w tym roku - jak tłumaczy Pogorzelski - odgrywała również technologia mobilna piątej generacji 5G. Na targach w Hanowerze, po raz pierwszy, został udostępniony tester 5G. Dostawcy sprzętu sieciowego mogli z niego korzystać, aby pokazać, jakie funkcjonalności ten nowy standard telefonii komórkowej jest w stanie dostarczyć. Niewątpliwie - według przedstawiciela PFRR - możliwość przesyłania dużych ilości danych w czasie rzeczywistym, przy zachowaniu wysokich standardów bezpieczeństwa danych, będzie kluczowa dla cyfrowej integracji przemysłu.

Pogorzelski opowiada, że w hali nr 16 zbudowano prawdziwą, funkcjonalną sieć 5G. Składała się ona z ośmiu gablot, połączonych za pomocą standardu 5G, z najważniejszymi elementami, w tym robotami przemysłowymi zarządzanymi i sterowanymi przez 5G i modelowy zakład produkcji samochodów.

W trakcie targów organizowane były - i tu wracamy do misji gospodarczej - indywidualne spotkania B2B dla uczestników. Firmy same wybierały wcześniej partnerów do bezpośrednich spotkań, zgodnie z typem poszukiwanej współpracy. Każdy indywidualnie określał profil swojej działalności oraz rodzaj współpracy, który chciałby nawiązać - widoczny dla pozostałych zarejestrowanych.

Kilka dni przed rozpoczęciem giełdy kooperacyjnej wszyscy uczestnicy otrzymali szczegółowy, osobisty harmonogram spotkań, w którym zawarte zostały informacje o czasie, numerze stolika oraz danych firmy, z którą zaaranżowano spotkanie. Takie rozwiązanie pozwoliło zdecydowanie efektywniej zaplanować swój czas podczas targów, z jednoczesnym odbyciem wielu spotkań z zagranicznymi przedsiębiorcami

- Warto wspomnieć, iż w proces wsparcia podlaskich przedsiębiorców angażuje się również Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego, który w ramach konkursu 1.4.1 "Promocja przedsiębiorczości oraz podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej województwa", oferuje środki finansowe dla przedsiębiorstw, które chcą wziąć udział w imprezach targowych jako wystawcy. Firmy zainteresowane uzyskaniem dofinansowania zapraszamy do kontaktu z Podlaską Fundacją Rozwoju Regionalnego - dodaje Marcin Pogorzelski.

(Piotr Walczak)

Reklama

Misje są po to, by pieniądze z zagranicy trafiały na Podlasie komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez ddb24.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Grupa Optima Sp. z o.o. z siedzibą w Białystok 15-866, Zagumienna 9/1/47

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"