Wiadomości, Morze oddało niego należy - zdjęcie, fotografia

Na początku stycznia Morze Bałtyckie rozszalało się na dobre. Silny północny wiatr przez kilka dni silnie wzburzał wody. Ten sztorm poza konsekwencjami ekonomicznymi miał pozytywne skutki środowiskowe – przemieszał wody Bałtyku i dodatkowo je natlenił. Jednak zaraz po uspokojeniu się sztormu i wycofaniu wód morze zostawiło ogromne ilości odpadów. Głównie plastikowych.

- Coraz częściej już nie tylko w Azji i Ameryce Południowej, ale również w Europie obserwujemy plaże, na które morze wyrzuciło odpady. Zdecydowanie nie jest to widok, jaki chcemy oglądać podczas odpoczynku nad morzem – mówi Rafał Jankowski, koordynator Błękitnego Patrolu WWF. – Pamiętajmy, że morze jedynie oddaje to, co do niego wrzucimy.

Jeszcze przed dwoma stuleciami Bałtyk można było zaliczyć do czystych akwenów. Teraz nosi miano jednego z najbardziej zanieczyszczonych mórz świata. Duże natężenie ruchu pasażerskiego, gęsto zaludnione zlewisko morza i rzadka wymiana wód z Atlantykiem powodują, że zanieczyszczenia w Bałtyku kumulują się. Każdego roku na plażach obserwujemy tysiące, jeśli nie miliony śmieci: niedopałki papierosów, kawałki styropianu, patyczki do uszu słomki plastikowe, mieszadełka i inne produkty, których używa człowiek. Dostają się one przy zrzucie zanieczyszczeń ze statków, prowadzone są wraz z rzekami, zostawiają je turyści na plażach. Sztorm z początku roku pokazał jedynie, jak wiele śmieci gromadzi się w nim w ciągu roku, a to co znaleźliśmy na plażach, to jedynie ułamek tego, co ciągle w nim zalega. Około 70% śmieci, które znajdziemy w Bałtyku to właśnie plastik.

Wolontariusze Błękitnego Patrolu WWF prowadzą wiele akcji sprzątania plaż – zarówno zorganizowane, w które włączają społeczności lokalne, jak również spontaniczne, również podczas regularnie odbywanych patroli. Są to m. in. “Nie bądź patałachem – posprzątaj Mewią Łachę” czy “Akcja Czysta Plaża”. Tym razem również zareagowali na to, co zastali nad Bałtykiem. Po ostatnim sztormie nasi wolontariusze nie pozostali obojętni i włączyli się sprzątanie plaż.

- W takich sytuacjach społeczne zaangażowanie jest niezwykle ważne. Wolontariusze Błękitnego Patrolu WWF z własnej woli angażują się w akcje sprzątania plaż, nierzadko sami takie akcje organizują, a do tego próbują włączać w nie lokalne społeczności i turystów. Trzeba zdać sobie w końcu sprawę z tego, że wszyscy jesteśmy odpowiedzialni za miejsca w których żyjemy, a nie tylko pojedyncze osoby i wyznaczone służby – komentuje Rafał Jankowski, koordynator Błękitnego Patrolu WWF

Błękitny Patrol WWF to grupa wolontariuszy działająca od roku 2010 na bałtyckich plażach. Prowadzą monitoring wybrzeża, organizują wydarzenia edukacyjne i sprzątania plaż, uczestniczą w interwencjach do ssaków i ptaków morskich. Jeśli zobaczysz fokę lub morświna skontaktuj się z Błękitnym Patrolem WWF pod numerem 795 536 009!

(Źródło i foto: infowire.pl/ oprac. ASM)

Reklama

Morze oddało to co do niego nie należy komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez ddb24.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Grupa Optima Sp. z o.o. z siedzibą w Białystok 15-866, Zagumienna 9/1/47

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"