Jak wszystkim wiadomo, województwo podlaskie jest jedyną białą plamą na lotniskowej mapie kraju. Budowa lotniska regionalnego została zaprzepaszczona, zaś ostateczna decyzja o jego nie budowaniu zapadła w styczniu 2014 roku. Brak takiej inwestycji w naszym regionie poprzedził szereg zdarzeń, między innymi miał to być wadliwie wykonany raport środowiskowy, który jak się okazało – był wykonany prawidłowo. Dlaczego tak się stało wyjaśniał niedawno dr Grzegorz Chocian, prezes Fundacji Ecoprobono na antenie telewizji „wSensie.pl”.

Sprawę budowy, a raczej braku budowy lotniska regionalnego w województwie podlaskim, opisywaliśmy na naszych łamach dość szeroko. Jednak ostatnio pojawił się w sieci bardzo ciekawy wywiad z dr Grzegorzem Chocianem, prezesem Fundacji Ecoprobono, ale jednocześnie też prezesem firmy Ekoton, która wykonywała raport środowiskowy dla potrzeb lokalizacji portu lotniczego w naszym regionie. Ówczesny marszałek województwa podlaskiego – Jarosław Dworzański – właśnie tej firmie zarzucał nierzetelne wykonanie raportu, który miał być głównym przyczynkiem do opóźnienia terminów, w jakich możliwa byłaby realizacja lotniska regionalnego.

Sprawa raportu trafiła do sądu i toczyła się kilka lat. Białostockie sądy, na różnych etapach, podchodziły do sprawy różnie. W międzyczasie zginęła też część dokumentów, pojawiły się nowe, do tej pory nieistniejące w urzędowej dokumentacji – co zauważył bardzo wyraźnie sąd najwyższej instancji. I to ostatecznie Sąd Najwyższy przyznał rację firmie Ekoton, która zdaniem sądu wykonała raport prawidłowo.

- To była walka nie tylko z marszałkiem, który formalnie wytoczył proces, natomiast to była walka z bardzo brzydkim układem, który się wytworzył właśnie pomiędzy marszałkiem, Generalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska i zielonymi organizacjami, a też pewnymi innymi czynnikami – tak to nazwę – które uczestniczyły – ja to nazywam po prostu – fałszowaniem procedury administracyjnej – mówił na antenie telewizji internetowej wSensie.pl dr Grzegorz Chocian, po czym opisał jak wyglądało w praktyce to fałszowanie procedury.

Prezes Fundacji Ecoprobono mówił też w tym samym wywiadzie to co już kiedyś przekazał i naszej redakcji. A chodziło o to, że w trakcie postępowania związanego z przygotowaniem raportu środowiskowego, który był niezbędnym dokumentem do rozpoczęcia budowy portu lotniczego, dochodziło do skandalicznych działań. Między innymi takich, że nakazywano przeprowadzanie obserwacji w miejscach w jakich ich być nie powinno, aby tylko wskazać, że proponowana lokalizacja budowy lotniska regionalnego jest niewłaściwa. Na co później też zwracał uwagę sąd, który zauważył, że analiza raportu środowiskowego wskazywała jako właściwą lokalizację lotniska regionalnego Topolany, zaś urząd marszałkowski rozważał głównie Saniki, ale też i Krywlany, które odpadły niemal jako pierwsze.

Dr Chocian opowiadał w wywiadzie o zjawisku ekoterroryzmu, które zostało zbadane już kilka lat wcześniej przez niego i grupę współpracowników. I w takim działaniu, tak zwanych organizacji ekologicznych, upatruje również powodów, dla których portu lotniczego w województwie podlaskim nie ma. Zresztą o mały włos nie byłoby być może i innych inwestycji na Podlasiu.

- Opublikowaliśmy, co to jest ekoterroryzm, dlaczego ludzie obawiają się ekoterroryzmu. Badania prowadziliśmy na przykład w Dolinie Rospudy, na przykład w Puszczy Białowieskiej, obszarze Puszczy Białowieskiej, na przykład w obszarze bagien biebrzańskich. Tam wszędzie z mikro i małymi przedsiębiorstwami pracowaliśmy i pytaliśmy co oni uważają za zagrożenie największe. I okazało się, że właśnie to – uznaniowość procedur środowiskowych. Oni nigdy nie byli pewni, co ich może spotkać – mówił dr Chocian.

Polecamy uwadze cały wywiad z dr. Chocianem, ponieważ mówi on jeszcze wiele ciekawych rzeczy, podaje także informacje o tym, jak działały i jak działają do dziś nie tylko zielone organizacje, ale także wysocy urzędnicy i politycy, którzy współpracują często z takimi organizacjami. Jedno jest pewne – raport środowiskowy, który miał być podstawą do rezygnacji z budowy portu lotniczego z powodu wadliwości wykonania, był wykonany prawidłowo. Tylko o tym było wiadomo po 10 latach od jego wykonania, kiedy minął termin do wydania unijnych pieniędzy na lotnisko regionalne.

(Agnieszka Siewiereniuk – Maciorowska/ Foto: BI-Foto)

Reklama

Na Podlasiu nie ma portu lotniczego w dużej mierze dzięki „zielonym organizacjom” komentarze opinie

  • gość 2019-09-20 08:16:24

    ty autorze ekologią się nie musisz przejmować albowiem łeb masz dokładnie zabetonowany !!!!

  • Yaseo - niezalogowany 2019-09-20 18:38:00

    Pani Redaktor - dzięki za tą zajawkę. Temat jest ciekawy - i jak zawsze w tego typu historiach - wychodzi na jaw wyjątkowo brutalne działanie struktur mafijnych dla niepoznaki zakamuflowane nawą wiodącej wówczas partii. Ci ludzie nie potrafili i nie potrafią inaczej - działają poza prawem w grupach połączonych wspólnym dążeniem do kasy i rządzenia.
    Jeszcze raz - dzięki za naświetlenie problemu. Tak trzymać

  • www.i.Bialystok.pl - niezalogowany 2019-09-22 10:26:54

    Kłamstwo przecież Tur=Tusk=olaski wybudował lotnisko:)„Lotnisko” Białystok "z którego nikt nie poleci" Uwaga, hucpa pod tytułem "idą wybory, więc wyrzućmy miliony złotych w błoto" rozkręca się w najlepsze! (…) by wydać kolejne 50 mln zł PO 44 mln zł na "lotnisko", z którego nikt nie poleci. z Krywlan po remoncie nadal nie będą latać żadne samoloty pasażerskie! Dlaczego? Białostoczanie, Podlasianie: Udostępnijcie ten wpis! Budowa prawdziwego lotniska pasażerskiego na Podlasiu to ok. 300 mln zł - władza mówi, że nie wybuduje bo nas na to nie stać - równocześnie właśnie zwiększyła wydatek na remont pasa na Krywlanach do 44 mln zł - zwiększyła, bo remont ma się zakończyć w 2018 roku w okolicach wyborów samorządowych - władza "sprzedaje" to nam jako "budowę lotniska", przeciętna osoba tak to rozumie (i zapewne zagłosuje) - - nie zostanie zbudowany terminal pasażerski, czyli miejsce gdzie przychodzisz "na samolot" (czyli to, co ludzie rozumieją jako lotnisko). Nie ma gdzie nadać bagażu, przejść przez check-in itd. To jest tylko remont pasa!
    - wyremontowany pas będzie dopuszczał lądowanie tylko małych prywatnych samolotów (do 50 pasażerów)
    - LOT, Ryanair, WizzAir i inne linie nie mają takich samolotów
    - jedyna linia jaka operuje w Polsce i ma takie samoloty to SprintAir, ale:
    - powtórzę: nie będzie terminala pasażerskiego, więc nawet jakby chcieli od nas latać, to nie będą mogli


    Nie daj się omamić przed wyborami! Przeczytałeś/łaś? Udostępnij!

  • FederacjaZielonych.pl - niezalogowany 2019-09-22 10:28:59

    Kłamstwo, prawdziwego lotniska regionalnego nie ma z POwodu niekompetencji POlityków: mogło POwstać koło Michałowa, obsługiwać miliony turystów do Puszczy Białowieskiej! Olsztyn, Lublin wybudowały w tym czasie prawdziwe lotniska regionane, które obsługuje duże pasażerskie samoloty regularnych linii, a nie tylko okazjonalnie kilkuosobowe awionetki: Nie wsPOminając o tym, że na POdlasiu chcieli za tą kasę, co modernizowane już istniejące lotnisko Szymany koło Olsztyna, wybudować w szczerym POlu od nowa lotnisko, wywłaszczyć ludzi, co byłoby 4 x droższe i 4 x dłuższe, na pewno niemożliwe do zrobienia w okresie wydatkowania środków UE do 2015 r.Krywlany: lepiej sprzedać drogie tereny w mieście pod osiedla mieszkaniowe i za tę kasę wybudować 10 lotnisk poza miastem. Czemu takie same małe lotnisko w Białymstoku ma być 2 x droższe niż w Suwałkach? Aż tyle kradną? W Białymstoku trzebaby zasypać Stawy Dojlidzkie, bo zgodnie z prawem lotniczym nie można budować lotnisk 5 km od miejsc bytowania ptaków ze względu na katastrofy przy startach i lądowaniach przez ptaki wciągane do silników odrzutowych (małym samolocikom śmigłowym czy szybowcom ptaki nie zagrażają). Dlatego "lotnisko" na Krywlanach jest sprzeczne z prawem, logiką i zdrowym rozsądkiem. Dlatego dziś lotniska buduje się poza miastami, z dojazdem kolei. Lotnisko na terenie miasta to absurd. W granicach miast jest zbyt mało dużych terenów i są one zbyt cenne i drogie, by lotnisko mogło funkcjonować, rozbudowywać się, i by nie zakłócało funkcjonowania miasta. W pobliżu obecnego "lotniska" na Krywlanach nie można nawet stworzyć boiska do piłki nożnej, bo latarnie oświetleniowe przekraczają dopuszczalną wysokość 2 metrów.

    Okęcie paraliżuje położenie w centrum miasta cisza nocna zamykanie od 22 do 6. w Polsce wystarczyłoby 1 lotnisko koło Warszawy z prawdziwego zdarzenia i szybka kolej 3-4 godziny do innych polskich miast! Polska jest za mała by inne lotniska były dochodowe bez wsparcia z podatków i wtedy nikt nie korzystałby z samolotów w połączeniach krajowych w Polsce bo dojazd i odprawa na lotnisku trwałaby dłużej niż jazda pociągiem.

    Białystok potrzebuje za to terenów na inwestycje, biznes, tworzenie miejsc pracy, w sąsiedztwie Specjalnej Strefy Ekonomicznej, by firmy nie uciekały z Białegostoku do okolicznych gmin jak np. Choroszcz, Zabłudów, Juchnowiec, Wasilków itp.

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama
 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez ddb24.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Grupa Optima Sp. z o.o. z siedzibą w Białystok 15-866, Zagumienna 9/1/47

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"