20°C słabe opady deszczu

Niskie spalanie współgra z komfortem podróży - sprawdzamy hybrydę z wypożyczalni

Motoryzacja, Niskie spalanie współgra komfortem podróży sprawdzamy hybrydę wypożyczalni - zdjęcie, fotografia

Hyundai IONIQ to pełnoprawna hybryda, która ma udowodnić, że koreańska marka umie budować i takie pojazdy. Na pewno potrzeba jeszcze trochę czasu, by zaistniała w szerszej świadomości kierowców poszukujących aut ekologicznych, ale wygląda na to, że nie ma się czego obawiać. Konstruktorzy bowiem mocno mieli przyłożyć się do tego, by jakość nowego modelu nie pozostawiała wiele do życzenia. Jednocześnie postawiono na atrakcyjny design, zapewnienie kierowcy przyjemność z prowadzenia, a pasażerom komfort podróżowania. Testowaliśmy IONIQ-a znajdującego się w regularnej ofercie wynajmu białostockiej wypożyczalni samochodów Eco Rental.

Z czystym sumieniem możemy polecić to auto osobom, które korzystając z modeli dostępnych w wypożyczalniach wybierały do tej pory pojazdy z tradycyjnym napędem. Hyundai IONIQ sprawdzi się w trasie, ale jego największe zalety odkryjemy podczas miejskiej jazdy. Najmilszym akcentem jest oczywiście wyjątkowo niskie zużycie paliwa, z tym że należy wymienić także automatyczną skrzynię biegów czy cichą pracę jednostki napędowej. A to wszystko w ładnym opakowaniu. Wygląd IONIQ-a jest co prawda odważny, ale styliści Hyundaia wykazali się na tyle mądrymi proporcjami między dynamiką a stonowaniem, że jakiekolwiek przytyki byłyby naciągane.

Co istotne, hybrydy w wypożyczalni Eco Rental w Białymstoku to auta nowe, z bardzo małymi przebiegami. A to dzięki temu, iż firma działa w ramach Konsorcjum Arefiew, tak samo co znajdujący się obok autoryzowany salon Hyundaia Nord Auto. Na plus trzeba też zaliczyć sąsiedztwo autoryzowanej stacji obsługi Hyundai Nord Auto, a zatem obecność wykwalifikowanych mechaników i sprzętu diagnostycznego dedykowanego opisywanej hybrydzie.

Hyundai IONIQ nie jest autem będącym już stałym widokiem na białostockich ulicach, stąd też jego widok wzbudza zainteresowanie.

Jego projekt odwołuje się do dwóch elementów: efektywności i technologii, co jest wyraźnie widoczne w jego futurystycznym wyglądzie. Opracowując IONIQ-a inżynierowie i projektanci zwracali uwagę na zapewnienie równowagi formy i funkcji. Występująca w nazwie litera Q jest wyróżniona w logo, co ma podkreślać świeżość i atrakcyjność tego zaawansowanego technicznie auta.

Wygląd zewnętrzny wyróżnia hybrydowego Hyundaia spośród innych pojazdów tego typu - dzięki stylistyce będącej dopełnieniem zaawansowanych rozwiązań technicznych, podkreślającej jednocześnie przyjazny środowisku wizerunek.

Podobnie jak nadwozie, również wnętrze IONIQ-a odzwierciedla futurystyczny charakter modelu i uwypukla ekologiczno-hybrydowe korzenie auta. "Wygładzone", eleganckie i wolne od zbędnych ozdobników ma dawać poczucie ciepła, a jednocześnie podobać się optymalnym wykorzystaniem przestrzeni i uporządkowanym, logicznym układem elementów sterujących. Zastosowanie ekologicznych materiałów nadaje mu prostą i czystą formę sprawiając, że już na pierwszy rzut oka uznamy je za obszerne, eleganckie, jasne i mądrze rozplanowane.

Fotele są wygodne, na tylnej kanapie bez ścisku raczej nie zasiądą trzy dorosłe osoby, ale dwoje plus dziecko już jak najbardziej. Nie ma co czarować, że u konkurentów jest inaczej, czy też lepiej, choć foldery reklamowe pewnie powiedzą co innego.

Podoba nam się opisana już wyżej sylwetka IONIQ-a Hybrid, tak jak i wykończenie wnętrza z zastosowaniem wysokiej jakości przyjemnych w dotyku materiałów. Do tego pozytywnie oceniamy pozycję za kierownicą, możliwości regulacji fotela kierowcy i widoczność na drogę. Ta będzie kiepska, jeśli odwrócimy głowę i zechcemy cofać, ale tu z pomocą przychodzi kamera cofania. Kierownica dobrze leży w dłoniach, a kokpit nie przyprawia o ból głowy masą małych przycisków. Ergonomia wnętrza zasługuje w hybrydowym Hyundaiu na piątkę i nie ma co w tym temacie zbyt dużo dyskutować - jest prosto, ale estetycznie. Nowocześnie zaprojektowano deskę rozdzielczą, do wskaźników prędkości czy obrotów trzeba się przyzwyczaić, ale mówiąc językiem potocznym - wyglądają fajnie. Kierowca widzi, w jakim trybie obecnie jedzie - ekonomicznym, czy też nie.

Hybrydowego Hyundaia prowadzi się przyjemnie. Nadwozie nie wychyla się specjalnie w zakrętach, samochód jest stabilny i zachowuje się przewidywalnie, jeśli mocniej dociśniemy pedał gazu. Przyzwoite wyciszenie kabiny i zawieszenie zestrojone tak, jak się tego oczekuje, sprawiają, że nic nie zakłóca szybkiej jazdy po dość nierównych nawierzchniach. Do tego bardzo bezpośrednie wspomaganie układu kierowniczego zapewnia natychmiastową reakcję na polecenia kierującego. Właściwości jezdne są poprawne.

Wrażenia z jazdy modelem IONIQ Hybrid są lepsze niż w przypadku konkurencyjnych samochodów hybrydowych tej klasy, a to dzięki zespołowi napędowemu specjalnie dopasowanemu do tego modelu. Charakterystyka prowadzenia, a także poziom hałasu i wibracji są odpowiednio skalibrowane, tak by zapewnić frajdę z jazdy oraz skuteczne wyciszenie odgłosów pracy silnika. Wygłuszające panele w podłodze, a także ulepszone wypełnienia słupków A i B, grubsze szyby boczne oraz powłoka przedniej szyby tłumiąca hałas dodatkowo przyczyniają się do cichej jazdy.

Zastosowanie wielowahaczowego zawieszenia tylnego z podwójnym wahaczem dolnym poprawia komfort podróży, a proporcjonalnie duży udział aluminium w elementach przedniego i tylnego zawieszenia pozwala obniżyć masę o około 10 kg w porównaniu z konwencjonalną konstrukcją. Każdy z przednich wahaczy waży o 2,3 kg mniej, co razem daje 4,6 kg, natomiast tylne zawieszenie waży o 7,14 kg mniej (po 3,57 kg z każdej strony).

Model IONIQ Hybrid napędza nowo opracowany, czterocylindrowy silnik 1.6 GDI Kappa o mocy 105 KM (77 kW) oraz silnik elektryczny o mocy 43,5 KM (32 kW) zasilany zaawansowanymi akumulatorami litowo-jonowo-polimerowymi. Łączna moc obu silników to 141 KM (104 kW). Zużycie paliwa - 3,4 l / 100 km w mieście, 3,6 l w cyklu pozamiejskim i 3,4 l w mieszanym - czyli największy atut IONIQ-a. Prędkość maksymalna wynosi 185 km/h, a przyspieszenie do setki 10,8 sek.

Na szczególne podkreślenie zasługują wspomniane akumulatory litowo-jonowo-polimerowe, których gwarancja obejmuje okres ośmiu lat lub dystans 200 000 km. Co najważniejsze, wyróżniają się one brakiem efektu pamięci (oznacza to, że przez cały czas jest ich pełna, początkowa pojemność), co niewątpliwie jest mocnym atutem tego modelu. Akumulatory tego typu charakteryzuje największa gęstość energii zmagazynowanej, tzn. że spośród tej samej wielkości akumulatorów dostępnych na rynku, akumulatory litowo-jonowo-polimerowe magazynują największą ilość energii do wykorzystania przez silnik elektryczny.

Akumulatory są umiejscowione pod tylną kanapą pasażera, dzięki czemu środek ciężkości pojazdu jest położony nisko, centralnie, co poprawia właściwości jezdne pojazdu. Pozwala to również optymalnie wykorzystać całą pojemność bagażnika, wynoszącą 550 litrów, co jest konkurencyjnym wynikiem.

Optymalnie skalibrowany układ hamulcowy w maksymalnym stopniu angażuje hybrydowe systemy odzyskiwania energii hamowania, które pomagają utrzymać prawidłowy stan naładowania (SOC) w każdych warunkach. Regeneracyjny układ hamulcowy, wykorzystujący system odzyskiwania energii trzeciej generacji, wyróżnia się niższym poziomem hałasu. Zintegrowane moduły wspomagania hamowania (iBAU) i wytwarzania ciśnienia (PSU) również pracują ciszej niż konkurencyjne rozwiązania. Przede wszystkim jednak systemy te charakteryzują się skutecznym odzyskiwaniem energii.

IONIQ Hybrid jest wyposażony standardowo w dwusprzęgłową skrzynię biegów 6DCT, dzięki czemu samochód jest dynamiczny już od pierwszego momentu naciśnięcia pedału gazu, a zmiana biegów odbywa się płynie, w sposób niezauważalny dla użytkownika. Dostępne są trzy tryby pracy: Sport, Comfort i Eco. W przeciwieństwie do hybrydowych Toyot, gdzie pracują przekładnie bezsprzęgłowe, nie ma efektu wyjącego dźwięku podczas dynamicznego przyspieszania.

Na długiej liście zaawansowanych rozwiązań technicznych, które są dostępne już w wersji podstawowej, znalazły się rozbudowane, bierne i czynne systemy bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów. Systemy elektroniczne, takie jak autonomiczny system hamowania awaryjnego (AEB), aktywny asystent utrzymywania pasa ruchu (LKAS), system ostrzegania o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu (LDWS) oraz system wykrywania martwego pola (BSD) z ostrzeganiem przed pojazdami nadjeżdżającymi z tyłu (RCTA) pomagają uniknąć kolizji na drodze.

Siedem poduszek bezpieczeństwa - w tym kolanowa poduszka kierowcy, a także wzmocnienia strukturalne nadwozia, osiągnięte dzięki zastosowaniu w 53% elementów nadwozia zaawansowanej stali o wysokiej wytrzymałości, mają zapewniać sztywność, komfort prowadzenia i wysoki poziom bezpieczeństwa.

Dodatkowo, komfort jazdy poprawiają m.in. dwustrefowa klimatyzacja automatyczna z jonizatorem, tylna kamera, aktywny tempomat, czujnik deszczu.

Podsumowując: samochód hybrydowy to ciekawy pomysł na wynajem z wypożyczalni. Hyundai IONIQ, dostępny w ofercie firmy Eco Rental w Białymstoku, z pewnością będzie cieszył się rosnącym zainteresowaniem klientów. Także tych, którzy jeszcze nie mieli sposobności jeżdżenia hybrydą. Białostocka wypożyczalnia dzięki temu autu zyskuje na przewadze konkurencyjnej - co do tego nie mamy wątpliwości.

(Piotr Walczak / Foto: Eco Rental)


Miejsce zdarzenia mapa Białystok


Niskie spalanie współgra z komfortem podróży - sprawdzamy hybrydę z wypożyczalni komentarze opinie

Dodajesz jako: Zaloguj się

Ostatnie video - filmy na ddb24.pl