Blogi, Obywatel Efekt kobry białostockim transporcie publicznym - zdjęcie, fotografia

Zróbmy założenie, że dla miast, zwłaszcza zawalonych autami, korzystna jest zmiana upodobań transportowych w kierunku przewozów zbiorowych. To prawda, tak jest. Truizm potwierdzają miejscowości z zachodniego świata oraz Azji, które przeszły już etap „samochód dla każdego” i szukają rozwiązań powstałych stąd kłopotów: smogu, hałasu, ekspansywnego zajmowania przestrzeni przez infrastrukturę drogową i parkingi, uzależnienia od dużych ilości paliw, chorób cywilizacyjnych itp. Wiedzą to także nasze władze i z zapałem podejmują rozmaite akcje, żeby ludzi zachęcić do korzystania z autobusów.

Białostocki PiS powtarza sprawdzoną ścieżkę krakowskiego. Tamci wygrali przedostatnie wybory z obietnicą darmowych biletów dla dzieci, to nasi też ten temat ubrali w uchwałę, tamci rozszerzyli na kolejne grupy wiekowe, nasi też chcą. Kiedy jednak pytałem w krakowskim magistracie jakie są efekty likwidacji opłat, to nie umieli powiedzieć, bo nikt tego nie sprawdza. Apelowałem, wołałem, błagałem żeby u nas ktoś zmierzył wpływ wprowadzenia darmowych przejazdów dla dzieci szkolnych, kiedy jeszcze był stary system z opłatami i można było porównać przed i po, ale nie! lepiej wydać kilkaset tysięcy złotych i nie zastanawiać nad rezultatem. Mimo że nie ma nikogo ambitnego do analizowania wpływu socjalnych posunięć pod banderą „wychodzimy naprzeciw mieszkańcom” na chęć porzucenia czterech kółek, całe szczęście co nieco wiadome jest.

Przypomnę, że danie komunikacyjnej ulgi najmłodszym uczniom było jedną z kilku reform regulaminu przewozów pasażerskich w Białymstoku w ostatnich latach. Kolejna to wprowadzenie biletów czasowych: 20-, 40- i 60-ciominutowych z możliwością przesiadek. Pierwszy z nich jest wyraźnie tańszy niż bilet jednoprzejazdowy, który królował przed zmianami. Przewidywałem – bo na to wskazuje proste wyliczenie – że duża część z osób jeżdżących na zwykłych biletach jednorazowych, przerzuci się na 20-minutowe. Znaczny odsetek linii autobusowych ma długość mieszczącą się w zakresie około 40 minut, zatem na logikę – wszystkim, którzy wsiadają od połowy trasy bardziej opłaca się czasówka, czyli co najmniej połowie klientów BKM, którzy nie mają biletów okresowych. Prorokowałem też, że liczba pasażerów, mimo realnej obniżki z 2,80 zł na 2,00 zł wcale nie wzrośnie. Nigdy, nigdzie nie wzrasta, więc dlaczego miałby u nas. Za chwilę to sprawdzimy.

Pamiętamy, że ówczesny radny, Marek Chojnowski, zapewniał, że „skutki finansowe będą dodatnie”, „my wierzymy, że wszystkie przez radnych Prawa i Sprawiedliwości działania (…) spowodują zwiększenie zainteresowania białostocką komunikacją miejską, która w chwili obecnej przeżywa dosyć poważny kryzys związany ze spadkiem jej dochodów”. No i poprawiono sytuację. Oczywiście wzięli się za to bez wątpienia biznesmeni, analitycy, a nie zlepek przypadkowych łepków różnych profesji, nie mający pojęcia co robią, oraz że obowiązują reguły bardziej skomplikowane niż w Monopoly. Również licytacja PO oraz Komitetu Truskolskiego, żeby jeszcze obniżać lub całkiem likwidować niektóre opłaty poświadcza, że przeczucie odwrotnej korelacji między ceną a popularnością usługi jest powszechne. Nie da się tym ludziom nijak wytłumaczyć, że to nie działa. Nie do pominięcia był też niestety wpływ nadchodzących wyborów.

(Już jutro na naszych łamach kolejna część analiz w wykonaniu niezawodnego od takich spraw Obywatela Gie Żet)

(Obywatel Gie Żet/ Foto: ASM)

Reklama

Obywatel Gie Żet: Efekt kobry w białostockim transporcie publicznym cz. I komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez ddb24.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Grupa Optima Sp. z o.o. z siedzibą w Białystok 15-866, Zagumienna 9/1/47

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"