Obywatel Gie Żet: Pocztówka z Tallinna cz. 2

13/03/2018 19:00
Blogi, Obywatel Pocztówka Tallinna - zdjęcie, fotografia

Na wyjaśnienie podłoża darmowej komunikacji miejskiej w Tallinnie, stolicy Estonii składa się kilka czynników. Dopiero ich wzajemne połączenie zrodziło w efekcie interesujący eksperyment komunikacyjny.

Zacznijmy od krótkiego porównania naszych krajów. Polska liczy sobie formalnie 38,5 mln obywateli, Estonia 1,2 mln (32 razy mniej), z czego 1/3 mieszka w Tallinnie. Transport oznacza tak naprawdę pieniądze, więc zobaczmy jak wyglądają nasze gospodarki. Wzrost PKB obu krajów jest zbliżony (Estonia: 5%, Polska: 5,1%), podobnie jak bezrobocie (Estonia: 5,3%, Polska: 6,9%). Istotna różnica ujawnia się za to w długu publicznym odniesionym do PKB (Polska: 54,1%, Estonia: ok. 9,5% ). Zatem my, żeby oddać pożyczone pieniądze musielibyśmy oddawać wszystko co zarobimy od Nowego Roku do połowy lipca, zaś Estończycy odpracowaliby swoje zobowiązania w pierwszym tygodniu lutego. Poza tym ich dług w 2016 r. (z którego mam ostatnie dane) miał tendencję malejącą, co także odróżnia stan finansów porównywanych krajów. PKB na głowę sugeruje, że w Estonii jest większa wydajność pracy (Polska: 15 tys. $, Estonia: 17,8 tys. $). Według rankingu The Heritage Foundation, Estonia plasuje się w skali świata na 7 pozycji pod względem wolności ekonomicznej, Polska na 45. Znaczny wpływ na wysokie notowanie ma transparentność e-państwa, bo tak można nazwać Estonię.

Estonia jest krajem bardzo ukierunkowanym na nowe technologie. Informatyzacja i innowacyjność są priorytetem rządu. Ucyfrowienie urzędów stoi na znacznie wyższym poziomie niż nad Wisłą. To maleńkie państewko jako pierwsze wprowadziło e-głosowania, było pionierem e-usług, a obecnie oferuje e-obywatelstwo. Można zostać Estończykiem i założyć tam firmę, nie ruszając się sprzed komputera. A kiedy my będziemy uczestniczyli w wyborach przez Internet? To co u nich jest codziennością, u nas wygląda futurystycznie. W samym Tallinie kolebkę ma Skype, no i rzecz jasna bezpłatna komunikacja publiczna na tak dużą skalę. Władze nie zatrzymują się jednak na tym etapie i robione są pierwsze kroki w stronę bezpłatnego transportu międzynarodowego.

Pojazdy miejskie w stolicy kraju w 2014 roku, kiedy to zmieniono zasady korzystania z niego, stanowiły przede wszystkim autobusy. Jeżdżą tam co prawda tramwaje i trolejbusy, ale ich linie są częściej redukowane niż rozbudowywane. Koniecznie trzeba zaznaczyć, że wraz ze zmianą opłat unowocześniono również tabor. Zatem przeobrażenie jakości podróżowania miało swoje odzwierciedlenie nie tylko w kosztach dla pasażerów, ale i w przejściu od zdezelowanych rzęchów, które pochodziły – podobnie jak swego czasu białostockie – z demobilu z bogatszych państw, do nowych autobusów.

(Obywatel Gie Żet/ Foto: pixabay.com/ tallin)

Reklama

Obywatel Gie Żet: Pocztówka z Tallinna cz. 2 komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez ddb24.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Grupa Optima Sp. z o.o. z siedzibą w Białystok 15-866, Zagumienna 9/1/47

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"