Polacy coraz częściej rozliczają się z fiskusem przez internet

15/04/2018 08:55
Gospodarka, Polacy coraz częściej rozliczają fiskusem przez internet - zdjęcie, fotografia

Już ponad połowa Polaków złoży swoje zeznanie podatkowe PIT za 2017 rok przez internet. Jest to wzrost o 6 punktów procentowych w porównaniu z rokiem poprzednim.

Z elektronicznego wniosku o przygotowanie zeznania rocznego przez fiskusa (PIT-WZ) zamierza skorzystać zaledwie 5% podatników. Zdecydowana większość Polaków jest świadoma, że PIT stanowi źródło dochodów samorządu, na terenie którego się rozliczają. Zaledwie 6% ankietowanych podatników rozlicza się poza miejscem zamieszkania. Rośnie liczba osób, które przekazują 1 procent swojego podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego – w tym roku OPP wsparło lub zamierza wesprzeć 82% respondentów. Ponad połowa podatników rozlicza się ze współmałżonkiem. Wypełnienie deklaracji podatkowej nie jest czasochłonne, 68% Polaków nie zajmuje to więcej niż 30 minut – wynika z najnowszego raportu KPMG.

Coraz więcej osób płaci podatek PIT w miejscu zamieszkania

8 na 10 podatników jest świadomych, że podatek wykazywany w zeznaniach rocznych PIT stanowi źródło dochodów budżetowych jednostek samorządu terytorialnego, na terenie którego dokonują rozliczania swojego zeznania podatkowego. Aż 94% osób składa zeznania roczne PIT w miejscu swojego zamieszkania – 83% rozlicza się w miejscu zamieszkania, które jednocześnie jest miejscem zameldowania, a 11% respondentów zadeklarowało, że rozlicza się w miejscu zamieszkania, ale nie jest tam zameldowanych. W miejscu samego zameldowania rozliczy się zaledwie 6% Polaków. Świadomość, że podatek PIT stanowi źródło dochodów samorządów rośnie wraz z poziomem wykształcenia. Zaledwie 40% podatników z podstawowym wykształceniem vs. 88% osób z wykształceniem wyższym zdaje sobie sprawę, że podatek PIT stanowi źródło dochodów budżetowych JST.

- Jak pokazuje nasze badanie, z roku na rok rośnie liczba podatników, którzy składają swoje zeznanie podatkowe PIT we właściwym dla nich urzędzie skarbowym tj. w urzędzie odpowiednim co do ich miejsca zamieszkania, a nie zameldowania. Na uwagę zasługuje również bardzo duży odsetek osób, świadomych, że podatek wykazywany w zeznaniach rocznych PIT stanowi źródło dochodów budżetowych jednostek samorządu terytorialnego, w miejscu w którym dokonują oni rozliczenia. Niewątpliwie taki wynik jest efektem prowadzonych na szeroką skale kampanii i akcji informacyjnych przez poszczególne miasta, które starają się zachęcić podatników do rozliczania się w miejscu ich zamieszkania, co może przełożyć się na realny wzrost dochodów danej jednostki samorządu terytorialnego – mówi Andrzej Marczak, partner i szef zespołu ds. PIT w KPMG w Polsce.

Rośnie liczba podatników wypełniających PIT samodzielnie

Blisko sześciu na dziesięciu podatników uważa, że roczne rozliczenie z urzędem skarbowym jest bardzo łatwe lub raczej łatwe. Trudności z wypełnieniem zeznania PIT zgłasza jedynie 11% Polaków.

O 5 punktów procentowych w porównaniu z ubiegłoroczną edycją badania wzrosła liczba podatników, którzy samodzielnie wypełniają swój PIT (43% wskazań). Pomimo deklarowanego braku trudności w rozliczeniu PIT, aż 46% osób zleca w całości uzupełnienie deklaracji PIT komuś innemu. Najczęściej jest to ktoś z rodziny, księgowy lub znajoma osoba.

- Wyniki raportu dowodzą, że rozliczenia podatkowe w zakresie PIT postrzegane są przez dużą część podatników jako łatwe lub bardzo łatwe. Wynika to zapewne z wielu czynników. Podatnicy dobrze znają zasady rozliczeń, bowiem już od ponad 25 lat obowiązuje ustawa PIT. Uzyskują dochody z jednego źródła i nie korzystają z wielu odliczeń, co upraszcza przygotowanie rozliczenia. Ponadto często korzystają z programów komputerowych i składają zeznania przez internet. To wszystko powoduje, że odczucia dotyczące składania zeznań podatkowych ulegają z roku na rok poprawie – mówi Grzegorz Grochowina menadżer w zespole ds. PIT w KPMG w Polsce.

Ponad połowa podatników rozliczających się przez internet wybiera system e-deklaracje

W 2018 roku liczba osób deklarujących złożenie rocznego zeznania podatkowego za 2017 rok przez internet wzrosła o 6 punktów procentowych w porównaniu do poprzedniego roku i osiągnęła rekordową wartość 56%. Rozliczając się przez internet, 6 na 10 osób korzysta z systemu e-deklaracje, który jest udostępniony przez Ministerstwo Finansów. Od zeszłego roku (tj. odnośnie zeznania podatkowego za 2016 rok) podatnicy mogą korzystać z nowego sposobu rozliczenia się przez internet. Podatnicy składając wniosek PIT-WZ wnoszą o sporządzenie zeznania podatkowego przez urząd skarbowy, który przygotowane zeznania podatkowe udostępnia do akceptacji lub odrzucenia zainteresowanym podatnikom na Portalu Podatkowym Ministerstwa Finansów. W ten sposób z fiskusem rozliczy się jedynie 5% podatników. Wstępnie wypełnione przez urząd skarbowy zeznanie podatkowe (tzw. PFR, ang. pre-filled tax return), które podatnicy ewentualnie uzupełniają o ulgi i odliczenia czy dane do przekazania 1 procent podatku, wybrało 7% osób.

Blisko 40% Polaków korzysta z ulg podatkowych

Z badania KPMG w Polsce wynika, że w zeznaniu podatkowym PIT za 2017 rok 39% podatników skorzysta z dostępnych ulg podatkowych. Jest to wzrost o 2 punkty procentowe w porównaniu z ubiegłoroczną edycją badania. Podobnie jak w poprzednich latach, Polacy zdecydowanie najczęściej korzystają z ulgi na dzieci (67% spośród podatników korzystających z ulg). Ulgę prorodzinną statystycznie częściej rozliczają kobiety (72%) niż mężczyźni (59%). Mężczyźni z kolei częściej od kobiet deklarują korzystanie z ulgi na internet (20% vs. 7%). 16% podatników odliczyło bądź odliczy w swoim zeznaniu wydatki na cele rehabilitacyjne. Jedynie 5% skorzysta z odliczenia dostępnego w ramach ulgi z tytułu darowizn.

Rekordowe 82% podatników przekaże 1 procent podatku na rzecz OPP

W tym roku 82% Polaków mających obowiązek rozliczania się z urzędem skarbowym zadeklarowało, że przekazało lub przekaże 1 procent podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego. Oznacza to wzrost o 3 punkty procentowe r/r. Chęć przekazywania 1 procenta podatku na rzecz organizacji pożytku publicznego rośnie wraz z uzyskiwanym dochodem podatnika. Jednocześnie aż 98% Polaków zdaje sobie sprawę, że przekazywanie 1 procenta podatku na rzecz wybranych OPP nie stanowi dodatkowego obciążenia podatkowego. Takiej świadomości nie mają najczęściej osoby najmłodsze, do 24. roku życia.

Blisko 7 na 10 respondentów przekazujących swój 1 procent przyznało, że dokonuje wyboru organizacji pożytku publicznego w oparciu o sugestię lub prośbę znajomych i rodziny. W dalszej kolejności OPP wybierane są losowo (18% wskazań) lub na podstawie informacji z mediów (14%).

Raport w wersji elektronicznej, można pobrać ze strony kpmg.pl.

(BL/ Foto: sxc.hu)

Reklama

Polacy coraz częściej rozliczają się z fiskusem przez internet komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez ddb24.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Grupa Optima Sp. z o.o. z siedzibą w Białystok 15-866, Zagumienna 9/1/47

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"