Polakom jeszcze trochę brakuje do szczęścia. Tak stanowi najnowszy raport

15/07/2017 13:31
Styl życia, Polakom jeszcze trochę brakuje szczęścia stanowi najnowszy raport - zdjęcie, fotografia

Organizacja SDSN co roku publikuje Światowy Ranking Szczęścia. Choć w tym roku Polska jest na lepszej pozycji niż w zeszłym, 46. miejsce to wciąż lokata daleka od podium. Co wpływa na szczęście i podjęcie jakich działań może sprawić, że w kolejnych latach nasze poczucie szczęścia będzie wyższe? Kluczowy jest zdrowy styl życia i aktywność – mówi Konrad Gaca, znany specjalista żywieniowy, ekspert ds. leczenia otyłości.

W rankingu organizacji powołanej przez byłego Sekretarza Generalnego ONZ – Bana Ki-Moona ocenionych zostało aż 155 krajów. Ranking powstaje regularnie od 2012 roku, a jego kryteria są bardzo rozległe. Ocenia się m.in. sprawy ekonomiczne, np. natężenie korupcji czy poziom PKB. Pod uwagę brane jest również indywidualne poczucie szczęścia mieszkańców oraz oczekiwana długość życia w zdrowiu. Wydaje się, że najszczęśliwsze powinny być te państwa, które są najbogatsze. Dziwić więc może fakt, że chociaż wyprzedziliśmy takie kraje jak Włochy czy Portugalia, to przed nami uplasowały się znacznie biedniejsze państwa, np. Chile czy Gwatemala.

Kraje skandynawskie najszczęśliwsze – dlaczego?

- W tym roku na szczycie rankingu znalazła się Norwegia, a na kolejnych lokatach Dania i Islandia. Na pewno znaczenie ma sytuacja ekonomiczna mieszkańców, ale niemniej ważne albo nawet ważniejsze jest zdrowie. Nie bez powodu to właśnie kraje nordyckie od lat przodują w rankingach szczęścia – mówi Konrad Gaca, specjalista żywieniowy, twórca GACA SYSTEM – Odpowiednia dieta to klucz do zdrowia i dobrego samopoczucia: dzięki niej możemy być silni i pełni energii. To z kolei stanowi podstawę wszelkich sukcesów w innych obszarach życiowych, które bezpośrednio przyczyniają się do poczucia szczęścia. Przez lata pracy obserwuję niezmiennie, jak wraz ze zmianą diety i wprowadzeniem aktywności w życie moich pacjentów, zmienia się ich samopoczucie i percepcja świata. To pozwala mi z całą pewnością postawić wniosek, że prawidłowe odżywianie to podstawa szczęścia.

Co jeść, by czuć się szczęśliwszym?

Potwierdzeniem słów eksperta mogą być opublikowane rok temu wyniki najbardziej kompleksowego badania zdrowia narodów. Badaniem zostało objętych 188 krajów, z czego w pierwszej dwudziestce znalazły się wszystkie kraje nordyckie, w tym Islandia, która zajęła 1. miejsce i Szwecja, która zajęła 3. Miejsce. Na czym polega tajemnica diety tego rejonu świata?

- Dieta krajów północy opiera się na tłustych rybach morskich, ciemnym pieczywie i innych, lekkostrawnych produktach zbożowych. Ryby są doskonałym źródłem białka, które daje nam siłę do pracy. Zawierają także bogactwo nienasyconych kwasów tłuszczowych, które odżywiają nasz mózg – mówi Gaca. – Selen z kolei ma działanie przeciwnowotworowe, a witamina D odpowiada za utrzymywanie dobrego nastroju. Ciemne pieczywo natomiast zapewnia nam odpowiednie dawki błonnika, który działa zbawiennie na nasz układ trawienny – dodaje.

Specjalista ds. leczenia otyłości mówi o odżywianiu więcej: na dietę trzeba patrzeć szerzej: to, co i jak spożywamy wpływa na to, jak się czujemy. Samopoczucie z kolei determinuje nasze codzienne działania, to, co jesteśmy w stanie osiągnąć i jakie cele zrealizować. Brak problemów ze zdrowiem pozwala nam skupiać się w życiu na innych ważnych dla nas rzeczach, np. rodzinie czy karierze. Poza tym zdrowa dieta i mądrze przeprowadzona redukcja wagi ma także bezpośrednie przełożenie na wygląd zewnętrzny i samoakceptację, co również jest częścią składową szczęścia.

Zasady zdrowego życia, które wpływają na poczucie szczęścia

Konrad Gaca opracował 7 zasad zdrowego życia, które jego zdaniem bezpośrednio wpływają na poprawę samopoczucia, samooceny i poczucie szczęścia. Oto one:

1. Jedz regularnie – 4-5 posiłków dziennie o stałych porach.

2. Ogranicz sól i cukier w codziennej diecie.

3. Pij wodę – regularnie przez cały dzień.

4. Odpowiednio komponuj w diecie węglowodany, białka i tłuszcze.

5. Jedz dobre tłuszcze – zwłaszcza nienasycone, które znajdziesz m.in. w orzechach i tłustych rybach morskich, takich jak np. łosoś.

6. Bądź aktywny – ćwicz 3-4 razy w tygodniu.

7. Codziennie szukaj motywacji do działania – w książkach motywacyjnych, filmach, w historiach ludzi, którym udało się osiągnąć sukces.

Stosowanie się do tych zasad może znacząco wpłynąć na nasz wygląd i samopoczucie, a także poczucie szczęścia. Choroby i osłabienie organizmu nie będą nam straszne, jeśli systematycznie będziemy dbali o swoje ciało. A dobra kondycja ciała i wynikająca ze zdrowej diety pełnia energii to doskonały początek dążenia do większego poziomu poczucia zadowolenia z siebie i swojego życia. Gdyby wszyscy Polacy zastosowali się do tych zasad – kto wie, na którym miejscu bylibyśmy w kolejnym zestawieniu Światowego Rankingu Szczęścia?

(Źródło: media.gacasystem.pl/ oprac. Kalina/ Foto: pixabay.com/ heart)

Reklama

Polakom jeszcze trochę brakuje do szczęścia. Tak stanowi najnowszy raport komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez ddb24.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Grupa Optima Sp. z o.o. z siedzibą w Białystok 15-866, Zagumienna 9/1/47

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"