Polska młodzież potrzebuje dobrego słowa. Jest go za mało w życiu codziennym

Styl życia, Polska młodzież potrzebuje dobrego słowa mało życiu codziennym - zdjęcie, fotografia

Czy współcześni młodzi ludzie szukają bliskości z drugą osobą? Czy w sytuacji, gdy rówieśnik boryka się z problemem, potrafią odpowiednio zareagować? Według badań, zrealizowanych przez IQS, na zlecenie Global Dignity Poland, polscy uczniowie doskonale znają praktyczną stronę empatii – chcą słuchać innych i tego samego oczekują od swoich koleżanek oraz kolegów. Badanie zrealizowano we wrześniu 2018 roku na grupie 400 uczniów.

Szkoła jest miejscem, w którym młodzi ludzie zdobywają wiedzę, potrzebną w dorosłym życiu, ale przede wszystkim uczą się funkcjonowania w społeczności. To jeden z najważniejszych etapów w rozwoju każdego człowieka, ponieważ kształtuje cechy i zachowania, niezbędne do nawiązywania – trwałych -  kontaktów międzyludzkich. Zbliżają się Święta – szczególny czas, pełen emocji, życzliwości i zwrócenia się w stronę drugiego człowieka. To kilka dni, w trakcie których powinniśmy wczuć się w potrzeby innych i starać się na nie odpowiedzieć. A czy na co dzień, polscy uczniowie, potrafią zobaczyć świat oczami drugiego człowieka?

Potrzeby współczesnej młodzieży – w liczbach

Uczniowie w wieku 12-18 lat, wzięło udział w badaniu, w którym odpowiedzieli na pytania, dotyczące zachowań wobec rówieśników. Dla młodych ludzi, w przypadku, gdy rówieśnik boryka się z problemem, najważniejsze okazały się takie kwestie, jak wysłuchanie kolegi/koleżanki – dla 80%, pocieszenie – tak odpowiedziało 61%, a także próba znalezienia rozwiązania dla zaistniałego problemu – 49%. Młodzież skupiła się na emocjonalnym aspekcie, ale nie pominęła również działania.

Okazuje się, że uczniowie, gdyby sami znaleźli się w trudnej sytuacji, to oczekiwaliby analogicznego działania ze strony rówieśników. 84% z nich chciałoby, aby znajomi ich wysłuchali, 47% oczekiwałoby pocieszenia, a 48% liczyłoby na pomoc ze strony rówieśników w rozwiązaniu problemu. Uczniowie, zapytani o to, co dla nich jest najważniejsze w rozmowie z drugą osobą podkreślili w odpowiedziach, że możliwość opowiedzenia o swoich sprawach, problemach oraz emocjach (65%), szansa bycia wysłuchanym (64%,) a także możliwość poznania problemów drugiej osoby (54%) – to kwestie najistotniejsze.

Badania wykazały, że tak podstawowe przejawy empatii, jak rozmowa, wysłuchanie i próba pomocy, to uniwersalne zachowania, których oczekują już bardzo młodzi ludzie.

Wyniki pokazują, że wbrew temu, co mówi się na temat współczesnej młodzieży, iż jest pozbawiona empatii, egoistyczna i skupiona wyłącznie na swoich sprawach, to tak naprawdę drzemią w niej ogromne potrzeby bliskości z drugim człowiekiem, chęć bycia zrozumianym i wysłuchanym. Młodzi ludzie potrafią wczuć się w sytuację drugiej osoby, chcą: słuchać innych, być słuchani i szukać rozwiązań dla problemów, z którymi zderzają się ich rówieśnicy. Oni podświadomie wiedzą, co powinno się zrobić, gdy rówieśnik czy inna osoba potrzebuje wsparcia, lecz często po prostu brak im odpowiedniej praktyki i wzorców zachowań, z których mogliby czerpać.

- Badania, ale też nasze spotkania w szkołach potwierdzają, że uczniowie te potrzeby mają. Co najważniejsze, młodzi ludzie zawsze wspominają też o dorosłych, jako o tych, którzy są wsparciem psychicznym dla młodego człowieka, lecz czasem nie słuchają swoich dzieci – a to właśnie rodzice odgrywają ogromną rolę w kształtowaniu empatii u młodych ludzi, którzy szukają u nich zrozumienia. Dla aż 79% uczniów, biorących udział w badaniu, rodzice są osobami, przy których mogą być w pełni sobą, którzy ich rozumieją i akceptują takimi, jakimi są. Równie ważni są przyjaciele – 47% i rodzeństwo – 48%, w towarzystwie których uczniowie czują się swobodnie i na których wsparcie mogą liczyć. Ważne jest to, żeby szkoła i rodzice tworzyli jeden spójny projekt edukacji empatycznej – mówi Monika Piasecka, Koordynator CSR w Fundacji Global Dignity Poland.

Badania przeprowadzono w ramach obchodów Światowego Dnia Godności w Polsce. W roku szkolnym 2018/2019 tematem przewodnim projektu jest empatia. Tegoroczne działania potrwają w szkołach do czerwca 2019 roku, a honorowe patronaty nad nimi objęli Rzecznik Praw Dziecka oraz Rzecznik Praw Obywatelskich. Więcej informacji o Dniu Godności na stronie: http://globaldignity.pl

O badaniu: Badanie zrealizowane przez IQS, na zlecenie Global Dignity Poland, we wrześniu 2018 r. w ramach obchodów Światowego Dnia Godności, na ogólnopolskiej próbie n=400. W badaniu wzięli uczniowie w wieku 12-18 lat, którzy odpowiedzieli na pytania, dotyczące zachowań wobec rówieśników.

(BL)

Reklama

Polska młodzież potrzebuje dobrego słowa. Jest go za mało w życiu codziennym komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez ddb24.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Grupa Optima Sp. z o.o. z siedzibą w Białystok 15-866, Zagumienna 9/1/47

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"