Przed nami koncert wielkopostny w operze

Kultura, Przed koncert wielkopostny operze - zdjęcie, fotografia
KWI 14
Sala koncertowa OiFP, ul. Podleśna 2 godz: 19:00

Wielki Post to w tradycji chrześcijańskiej okres refleksyjnego wyciszenia, zadumy nad sobą, życiem, wiarą; modlitwy o rozpoznanie naszych powinności wobec woli Bożej i woli Boga wobec nas. To czas pamięci o Zmartwychwstaniu oraz pełne pokory i nadziei oczekiwanie na zmartwychwstanie wiary w nas. Nastrój tych czterdziestu dni wyśpiewa w niedzielę, 14 kwietnia, Chór Dziecięcy Opery i Filharmonii Podlaskiej, bo – jak mówi Ewa Barbara Rafałko, kierownik chóru – nic nie odda emocji tego okresu lepiej niż czyste, szczere głosy dzieci.

Czas oczekiwania w każdym człowieku wywołuje chęć zmiany, przygotowania się na inny – nowy początek. Śmierć, Narodziny, Odejście to przeżycia bardzo osobiste. Głosy Chóru Dziecięcego, który już niejednokrotnie mierzył się z trudnymi tematami zawartymi w niełatwym materiale muzycznym (przypomnijmy choćby ważną rolę Chóru w przejmującej historii musicalowej „Korczak”), pozwolą naszym sercom wspólnie wznieść się w stronę zrozumienia tajemnicy Zmartwychwstania. Młodym artystom towarzyszyć będzie Orkiestra Smyczkowa OiFP oraz Anna Wolfinger, sopran. Koncert poprowadzi Ewa Barbara Rafałko.

Tradycja śpiewania w czasie Wielkiego Postu jest długa: jedna z pierwszych pieśni o tym charakterze, „Vexilla regis”, pochodzi prawdopodobnie jeszcze z VI w. Sięgające do tradycji staropolskiej pieśni wielkopostne przypomną wydarzenia Wielkiego Tygodnia i zwyczaj wspólnotowego wyrażania emocji śpiewem. Autor opracowania prezentowanych pieśni, Jacek Glenc, kompozytor współczesnej muzyki poważnej i jazzowej, chętnie splata elementy tych dwu nurtów. Dominujący kierunek jego twórczości stanowi jednak muzyka chóralna.

„Stabat Mater” należy do gatunku tzw. sekwencji, które z drobnych wstawek tekstowych uzupełniających treści biblijne o elementy świeckie, ludowe, przekształciły się w samodzielne formy muzyki sakralnej. „Stoi Matka obolała,/ Łzy pod krzyżem przepłakała,/ Gdy na krzyżu Syn jej mrze” (przekład Mirona Białoszewskiego) – tymi słowami rozpoczyna się średniowieczna sekwencja, którą w XIII w. napisał najprawdopodobniej Jacopone da Todi, mnich franciszkański. Jej tragizm, żarliwa uczuciowość i naiwna słodycz przez wieki przyciągały artystów, stąd niezliczona liczba wersji, choćby pióra Pergolesiego, Boccheriniego, Vivaldiego, Haydna, Rossiniego, Schuberta, Verdiego, Dvořáka, Poulenca, a także Polaków: Józefa Elsnera, Karola Szymanowskiego i Krzysztofa Pendereckiego.

Motyw Matki Bolesnej stojącej pod krzyżem był, z jednej strony, zaakcentowaniem ludzkiego aspektu tragedii, która rozegrała się na Golgocie – z drugiej, mocno wiązał się z rozwijającym się w średniowieczu kultem maryjnym, ukazywał, jak ważny był wkład Maryi w dzieło zbawienia. Motyw ten nie przeminął wraz ze średniowieczem, a jego ślady można odnaleźć w utworach literackich, choćby w postaci Pani Rollison w „Dziadach” cz. III lub matki w „Stabat Mater” Józefa Wittlina. Chociaż w drugiej połowie XVI wieku Sobór Trydencki – w trosce o czystość liturgii – zakazał śpiewania „Stabat Mater” w kościołach, to w 1727 roku papież Benedykt XIII uchylił ten zakaz, dzięki czemu tę prostą i przejmującą melodię wciąż można usłyszeć w świątyniach, a jej artystyczne opracowania – również w salach koncertowych.

Chór Dziecięcy OiFP, mający już wcześniej okazję koncertowego wykonania wielu utworów w aranżacji Marcina Nagnajewicza, teraz zmierzy się z wyzwaniem, które kompozytor postawił w pierwszej kolejności przed sobą, mierząc się z głębią przesła­nia zawartą w treści „Stabat Mater”.

(14 kwietnia 2019 r., niedziela / Sala koncertowa OiFP, ul. Podleśna 2 / godz. 19.00)

(Źródło i foto: OiFP/ oprac. Kalina)

Reklama

Przed nami koncert wielkopostny w operze komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez ddb24.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Grupa Optima Sp. z o.o. z siedzibą w Białystok 15-866, Zagumienna 9/1/47

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"