10°C pochmurno z przejaśnieniami

Rail Baltica zwolniła w Polsce?

Wiadomości, Baltica zwolniła Polsce - zdjęcie, fotografia

Superszybka kolej w ramach Rail Baltica stoi pod znakiem zapytania. Wszystko z powodu opieszałości Polski w tej sprawie. Kraje bałtyckie zakończyły już formalne przygotowania do budowy Rail Baltica przez ich teren: parlamenty Litwy, Łotwy i Estonii przyjęły międzynarodowe porozumienia w tej sprawie. Na czym polega problem z Polską? Kolej w naszym kraju nie jest wystarczająco szybka.

Projekt Rail Baltica opiera się na budowie linii kolejowej łączącej Tallin z Berlinem. Trasa superszybkiego pociągu ma przebiegać przez tereny Estonii, Łotwy i Litwy, potem wkroczyć na teren Polski i przez Warszawę dotrzeć do stolicy Niemiec. W krajach bałtyckich pociąg ma jechać z szybkością 240 kilometrów na godzinę. Według informacji litewskiego ministerstwa transportu prace nad tym projektem stanęły na granicy Polski. Powód? Polskie władze i spółki kolejowej są przygotowane do jazdy pociągu tylko z szybkością do 160 kilometrów na godzinę.

Umowa między krajami bałtyckimi, Polską i Niemcami zakłada powstanie dwóch linii: standardowej towarowej oraz pasażerskiej, która ma służyć pociągom dużych prędkości. Mają one jechać z Tallina przez Parnu, Rygę, Pahevezys, Kowno aż do granicy polsko-litewskiej. Potem ma przez Suwałki i Ełk dotrzeć do Warszawy i stamtąd przez Poznań do Berlina. Problem w tym, że Polska twierdzi, że nie jest i nieprędko będzie przygotowana do zaoferowania torów umożliwiających jazdę 240 km/h. Zdaniem Niemców i krajów bałtyckich tworzenie Rail Baltica dla mniejszych szybkości jest pozbawione ekonomicznego sensu. Unia Europejska na ten cel przeznaczyła 750 milionów euro chociaż projekt od 2014 roku nie rozwija się.

Obecnie nie ma połączeń kolejowych między krajami bałtyckimi, Polską i Niemcami.

(PS/ Foto: BI-Foto)

 

Rail Baltica zwolniła w Polsce? komentarze opinie

Dodajesz jako: Zaloguj się

Ostatnie video - filmy na ddb24.pl