Trasa Niepodległości powstawała w bólach i z dużymi oporami, bo zdecydowanie wbrew woli wielu mieszkańców kilku dużych osiedli mieszkaniowych. Wkrótce zostanie oddana do użytku, po około rocznym opóźnieniu w budowie. Sprawdziliśmy jak wygląda z lotu ptaka.

Na Trasie Niepodległości trwają ostatnie prace wykończeniowe. Wkrótce tak zwana zachodnia śródmiejska obwodnica Białegostoku zostanie w końcu oddana kierowcom do użytku. Połączy ona duże osiedla mieszkaniowe, w których ciche dotąd życie, tak spokojne i ciche już nie będzie. Mieszkańcy Leśnej Doliny, Zielonych Wzgórz, Nowego Miasta, ale także i Słonecznego Stoku bardzo usiłowali przekonać prezydenta Białegostoku, aby zmienił przebieg inwestycji drogowej. Na próżno. Przekonać się nie dało. A faktycznie jest to ogromna arteria, którą będzie sunął głównie tranzyt – na wzór i podobieństwo Trasy Generalskiej, która jest północną obwodnicą śródmiejską.

Budowa Trasy Niepodległości miała zakończyć się do 31 sierpnia 2018 roku, ale po raz pierwszy wydłużono termin do początku grudnia. Później wydłużano terminy kolejne razy. Niekiedy drogowcy pracowali w dzień i nocą, aby nadgonić prace. Właśnie mija rok odkąd powinniśmy już jeździć Trasą Niepodległości.

Część białostoczan, tych, którzy mieszkają nieopodal tej ogromnej arterii drogowej, wcale nie czeka na otwarcie. Wręcz przeciwnie. Po blisko dwóch latach życia w hałasie maszyn budowlanych chcieliby spokoju. Ale wiedzą, że na spokój nie mają co liczyć.

- Mam ogromny żal o tę drogę. Urzędnicy powinni chyba zastanowić się nad tym, że tu mieszkają ludzie. Kto normalny buduje domy przy autostradzie? A nam zafundowano wariant odwrotny, czyli autostradę pod domem, bo bloku nie da się tak łatwo zburzyć, a ludzi wywłaszczyć. Jak słyszę, że mogliśmy nie kupować tu mieszkania w bloku to mnie krew zalewa. Mieszkamy od 30 lat w bloku spółdzielczym i dostaliśmy tu przydział po 11 latach czekania na jakikolwiek kąt. Bo to było jeszcze za komuny. Wtedy nikt nie mówił o budowie żadnej trasy. A nawet jakby mówił, to w tamtych latach nie można było sobie pójść i kupić mieszkania w bloku tak jak teraz. Dostawało się mieszkanie w bloku i jeśli się poszczęściło, to co najwyżej można było wybrać klatkę, a szczęściarze mogli sobie wybrać piętro – mówi naszej redakcji Zdzisław mieszkający przy ulicy Św. Jerzego.

Mężczyzna jest i był zdecydowanym przeciwnikiem budowy Trasy Niepodległości. Przebiega ona bowiem bardzo blisko bloku, w którym mieszka. Obawia się, że będzie jeździło tą arterią dużo TIR-ów, co nie należy do przyjemności. W rozmowie z nami przekazał, że tłumaczenia o połączeniu osiedli mieszkaniowych, to jest Nowego Miasta z Leśną Doliną, nie przemawiają do niego. Jako przykład wskazał na Trasę Generalską, po której jeździ pojazd ciężarowy jeden za drugim. Z tym, że na północy miasta nie ma aż tylu bloków mieszkaniowych, zaś domy jednorodzinne są odgrodzone ekranami akustycznymi.

Są jednak i zwolennicy budowy Trasy Niepodległości. Nie przeszkadza im obecność dużej arterii niemal pod samymi oknami. Uważają, że duże arterie są potrzebne dla rozwoju Białegostoku, niemniej – tu kluczową rolę odgrywa połączenie osiedli, które choć ze sobą sąsiadowały, nie miały dotąd bezpośredniego połączenia drogowego. A co z hałasem? Twierdzą,  że, jeśli taki będzie, poradzą sobie.

- Mamy XXI wiek, można sobie wstawić okna dźwiękoszczelne, a jak komuś będzie za głośno, to na noc w każdej aptece są zatyczki do uszu. Ludzie tylko narzekać się nauczyli. Dobrze, że tę trasę wybudowano i już nie mogę się doczekać, kiedy będzie można nią jeździć – to wypowiedź Roberta, także mieszkańca Nowego Miasta, który mieszka w bloku przy ulicy Dubois.

- Ale kiedyś okna trzeba będzie otworzyć? Na przykład latem? Albo balkon? – pytamy.

- Klimatyzację można zamontować jak komuś za gorąco i chce przeciągi zrobić. To nie problem. Jak powiedziałem, mamy XXI wiek – odpowiedział nasz rozmówca.

Wkrótce będzie wiadomo jak się żyje przy tak dużej arterii. Aktualnie trwają tam bowiem prace wykończeniowe i lada moment nowym asfaltem zostanie puszczony ruch. Sprawdziliśmy jak wygląda Trasa Niepodległości z lotu ptaka na chwilę przed otwarciem. I widać wyraźnie, że prawie jest już wszystko gotowe.

Jak już pisaliśmy na naszych łamach kilkukrotnie, Trasa Niepodległości zaplanowana została według starych planów, sprzed kilkudziesięciu lat. Wówczas nie było tam praktycznie żadnej zabudowy mieszkaniowej. Urzędnicy nie widzieli potrzeby odchodzenia od planu trasy, który stworzony był lata temu, kiedy Białystok ze swoją zabudową nie wychodził aż tak daleko. Obecnie Trasa Niepodległości przecina osiedla mieszkaniowe będące sypialniami Białegostoku.

Trasa Niepodległości połączyła dwie wylotowe trasy z Białegostoku: do Warszawy i do Ełku z ulicą Ciołkowskiego. Ma dwie jezdnie, dwupoziomowe skrzyżowania, ścieżki rowerowe, chodniki oraz drogi dojazdowe. Po oddaniu jej do użytku luźniej powinno się zrobić przede wszystkim na ulicy Składowej, częściowo na Żeromskiego. Odciążona ma być również Trasa Generalska, która dziś przyjmuje właściwie cały tranzyt z kierunku Warszawy, z Ełku oraz z Augustowa.

(Agnieszka Siewiereniuk – Maciorowska/ Foto: Maciej Berger)

Reklama

Rok opóźnienia. Trasa Niepodległości wkrótce będzie dostępna dla kierowców komentarze opinie

  • gość 2019-08-08 12:24:28

    Przchodzi moję pojęcie by urzednik mógl wydać pozwolenie na budowę bloków i domów jednorodzinnych zaledwie kilka metrów od mającej powstać obwodnicy. Sama ciesze się z tej obwodnicy, natomiast rozumiem ludzi którzy będą sąsiadować z obwodnicą. To zrujnuje im życie i obniża wartość ich majątku. Jak dla mnie sprawa kwalifikuje się do pozwu zbiorowego.

  • Ania - niezalogowany 2019-08-08 12:25:14

    Przchodzi moję pojęcie by urzednik mógl wydać pozwolenie na budowę bloków i domów jednorodzinnych zaledwie kilka metrów od mającej powstać obwodnicy. Sama ciesze się z tej obwodnicy, natomiast rozumiem ludzi którzy będą sąsiadować z obwodnicą. To zrujnuje im życie i obniża wartość ich majątku. Jak dla mnie sprawa kwalifikuje się do pozwu zbiorowego.

  • Paweł Olszaniecki 2019-08-08 19:14:57

    Plany zagospodarowania przestrzennego istnieją już jakiś czas, pewnie ze 40 lat. Każdy miał świadomość tego że ta droga powstanie.

    Proponuję wycieczkę do Nowego Jorku - tam całe osiedla mieszkaniowe są poprzecinane autostradami i to bez żadnych ekranów i jakoś nikomu to nie przeszkadza. Tam ludzie są świadomi że innej możliwości po prostu nie ma a w Polsce są zawody Drift Masters i Janusz dzwoni na Policję że mu za głośno to odwołują zawody rangi światowej.

  • Paweł Olszaniecki 2019-08-08 19:15:09

    Plany zagospodarowania przestrzennego istnieją już jakiś czas, pewnie ze 40 lat. Każdy miał świadomość tego że ta droga powstanie.

    Proponuję wycieczkę do Nowego Jorku - tam całe osiedla mieszkaniowe są poprzecinane autostradami i to bez żadnych ekranów i jakoś nikomu to nie przeszkadza. Tam ludzie są świadomi że innej możliwości po prostu nie ma a w Polsce są zawody Drift Masters i Janusz dzwoni na Policję że mu za głośno to odwołują zawody rangi światowej.

  • Paweł Olszaniecki 2019-08-08 19:15:19

    Plany zagospodarowania przestrzennego istnieją już jakiś czas, pewnie ze 40 lat. Każdy miał świadomość tego że ta droga powstanie.

    Proponuję wycieczkę do Nowego Jorku - tam całe osiedla mieszkaniowe są poprzecinane autostradami i to bez żadnych ekranów i jakoś nikomu to nie przeszkadza. Tam ludzie są świadomi że innej możliwości po prostu nie ma a w Polsce są zawody Drift Masters i Janusz dzwoni na Policję że mu za głośno to odwołują zawody rangi światowej.

  • gość 2019-08-08 23:46:10

    Takie rady o zatyczkach do uszu i klimatyzacji to aż ciężko skomentować, ręce opadają. Skoro taka rewelacja mieszkać w smrodzie i hałasie to dlaczego spadają przez to ceny nieruchomości?

  • gość 2019-08-09 00:06:12

    Takie rady o zatyczkach do uszu i klimatyzacji to aż ciężko skomentować, ręce opadają. Skoro taka rewelacja mieszkać w smrodzie i hałasie to dlaczego spadają przez to ceny nieruchomości?

  • Gość - niezalogowany 2019-08-09 00:42:24

    To jest nienormalne by budować właściwie już jest gotowe autostradę przez tak duże osiedla przez sam środek ich centra To tylko w Polsce tak i na Podlasiu jeszcze do tego bez ekranów akustycznych wsyd i hańba!!!

  • gość 2019-08-10 13:08:59

    Są drogi - źle
    Nie ma dróg -źle
    .. umiemy tylko marudzić zamiast brać odpowiedzialność za to co robimy.
    Trasa planowana od \'średniowiecza\' była.

  • gość 2019-08-10 13:09:33

    Są drogi - źle
    Nie ma dróg -źle
    .. umiemy tylko marudzić zamiast brać odpowiedzialność za to co robimy.
    Trasa planowana od \'średniowiecza\' była.

  • gość 2019-08-11 00:25:14

    Lepiej klaskać z radości jak widać że głupio jest budowane?! Ludzie krytykują bo widzą jak to wygląda! Truskolaski nieraz pokazuje że żadnego mądrego pomysłu nie ma. Oby budować i wydawać pieniądze podatników i powiedzieć potem że nabudował i "unowocześnił". Ale przerobić stare plany dotyczące tej drogi to dla niego za wysokie progi! Więc zbudował obwodnice przez osiedla sypialniane, poprzecinał ludziom osiedlowe drogi, obdarował hałasem i smrodem, narobił opóźnień, dziur w budżecie że nawet nie wystarczyło na potrzebne poziomowe skrzyżowanie przy wylocie na zachód, brak też skomunikowania z BKM i PKP przy wyjeździe na Kleosin, teraz czytamy że likwiduje funkcjonujące rondo przy jednostce wojskowej bo i tam musi być gorzej niż było więc zamontuje światła i system zarządzania ruchem, a na zakrętach pewnie nie będą się mieścić autobusy tak jak przy stadionie itd. Ale władza wie lepiej. Średniowiecze

  • gość 2019-08-11 00:31:38

    Lepiej klaskać z radości jak widać że głupio jest budowane?! Ludzie krytykują bo widzą jak to wygląda! Truskolaski nieraz pokazuje że żadnego mądrego pomysłu nie ma. Oby budować i wydawać pieniądze podatników i powiedzieć potem że nabudował i "unowocześnił". Ale przerobić stare plany dotyczące tej drogi to dla niego za wysokie progi! Więc zbudował obwodnice przez osiedla sypialniane, poprzecinał ludziom osiedlowe drogi, obdarował hałasem i smrodem, narobił opóźnień, dziur w budżecie że nawet nie wystarczyło na potrzebne poziomowe skrzyżowanie przy wylocie na zachód, brak też skomunikowania z BKM i PKP przy wyjeździe na Kleosin, teraz czytamy że likwiduje funkcjonujące rondo przy jednostce wojskowej bo i tam musi być gorzej niż było więc zamontuje światła i system zarządzania ruchem, a na zakrętach pewnie nie będą się mieścić autobusy tak jak przy stadionie itd. Ale władza wie lepiej. Średniowiecze

  • gość 2019-08-11 21:53:41

    Pomijając już lokalizację spójrzmy na jakość wykonania. Wylot na nowe miasto ul. Św Jerzego powstało przejście dla pieszych po najmniejszym deszcu kałuża że nie ma możliwości przejść. Woda stoi na całym zjeździe do bloku 19. Koszmar takich rzeczy jest więcej, poniszczone chodniki na nowym mieście przy bloku Dubois 21, nieuporządkowane gruzy i inne śmieci. a 12 Prezydent otwiera z wielką pompą.

  • gość 2019-08-11 21:55:30

    Pomijając już lokalizację spójrzmy na jakość wykonania. Wylot na nowe miasto ul. Św Jerzego powstało przejście dla pieszych po najmniejszym deszcu kałuża że nie ma możliwości przejść. Woda stoi na całym zjeździe do bloku 19. Koszmar takich rzeczy jest więcej, poniszczone chodniki na nowym mieście przy bloku Dubois 21, nieuporządkowane gruzy i inne śmieci. a 12 Prezydent otwiera z wielką pompą.

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama
 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez ddb24.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Grupa Optima Sp. z o.o. z siedzibą w Białystok 15-866, Zagumienna 9/1/47

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"