-4°C bezchmurnie

Rowerem po centrum Białegostoku nie poszalejesz. Sprawdził to Rowerowy Białystok

Felietony, Rowerem centrum Białegostoku poszalejesz Sprawdził Rowerowy Białystok - zdjęcie, fotografia

W drugiej części raportu Rowerowy Białystok zbadał przejezdność śródmieścia, które jest najważniejszym rowerowo obszarem Białegostoku – to w nim znajduje się większość celów podróży i przez nie prowadzi większość najkrótszych tras między osiedlami.

Członkowie stowarzyszenia na początek sprawdzili czy plany Urzędu Miejskiego spełniają wymagania sieci tras rowerowych. Niestety okazało się, że miejska koncepcja jest bardzo wybrakowana – drogi dla rowerów w całości ominą os. Piasta i Mickiewicza, będą prowadzić dalekimi objazdami, a ich przebieg będzie bardzo nieintuicyjny dla użytkowników.

Zamiast sprawdzać postępy w realizacji bezsensownych planów ratusza, rowerzyści przetestowali przejezdność tras pomiędzy skrajnymi punktami wjazdowymi do śródmieścia. Badane relacje utworzyły promienistą sieć dróg dla rowerów, podobną do tej, którą główne ulice Białegostoku.

Na 5 przykładowych relacji przez centrum przejezdna jest jedna, czyli 20%. Jest to jednak wartość nieco naciągnięta, ponieważ trasa ta kończy się ślepo tuż za zachodnia granicą śródmieścia. Kolejne dwie trasy są przyjazne dla rowerzystów na ok. połowie ich przebiegu, pozostałe dwie – w 1/4. Niektórych z badanych dróg ratusz nie planuje ukończyć nigdy, mimo, że 100% obszaru śródmieścia powinno być dostępne rowerem. Kilka kilometrów tras można by było stworzyć w szybki i prosty sposób przez niewielkie zmiany organizacji ruchu, wyznaczenie pasów rowerowych lub kontrapasów rowerowych. Niestety białostoccy urzędnicy nie chcą inwestować w infrastrukturę inną niż wydzielone drogi dla rowerów.

W niektórych przypadkach urzędnicy nie realizują nawet swojej własnej koncepcji – droga dla rowerów wzdłuż Jurowieckiej, która znajduje się zarówno w planach ratusza jak i na trasie zbadanej przez Rowerowy Białystok, podczas tegorocznej przebudowy tej ulicy nie powstanie.

Tyle udało się osiągnąć podczas trzech kadencji obecnych władz samorządowych. Jeżeli działania Urzędu miejskiego będą tak samo chaotyczne jak do tej pory, na w pełni przejezdne śródmieście potrzebujemy kolejnych 12 kadencji, czyli 48 lat.

Ile powinna trwać budowa sieci tras rowerowych? Hiszpańska Sewilla wybudowała swoją sieć rowerową od zera w ciągu 3 lat, przy czym najważniejsze trasy rowerowe powstały w ciągu pierwszego roku! Tamtejsi planiści tłumaczą, że to absolutnie kluczowe, by wybudowana infrastruktura mogła być wykorzystywana od razu, a nie rozsypała się ze starości zanim zostanie dokończona. Gdańsk podstawowy szkielet sieci tras rowerowych również budował 3 lata, od 2003 do 2005 roku. Potem ta sieć była systematycznie rozwijana i ulepszana, ale od ponad 10 lat można dojechać ciągłą trasą rowerową od granicy Gdańska przez największe osiedla mieszkaniowe do głównego dworca kolejowego i ścisłego centrum.

Cały raport jest dostępny na stronie stowarzyszenia: http://rowerowybialystok.pl/art/jak-bardzo-rowerowy-jest-bialystok-glowne-trasy-w-centrum.

(Rowerowy Białystok/ Foto: bialystok.pl)


Rowerem po centrum Białegostoku nie poszalejesz. Sprawdził to Rowerowy Białystok komentarze opinie

Dodajesz jako: Zaloguj się

Ostatnie video - filmy na ddb24.pl