Wiadomości, Więcej autobusów więcej połączeń - zdjęcie, fotografia

Mieszkańcy małych miejscowości, ale przede wszystkim wsi, będą mogli wkrótce poruszać się transportem publicznym swobodniej niż do tej pory. Przynajmniej takie są założenia nowego pomysłu rządowego, którego szczegóły przedstawiał wojewoda podlaski. Chodzi o dofinansowanie samorządów, aby te mogły realizować przewozy transportu zbiorowego.

Choć mamy obecnie XXI wiek, to z wielu wsi w całej Polsce, nie da się wydostać, ani do tych wsi dojechać, jeśli nie ma się własnego środka transportu. Takie wsie są także w województwie podlaskim. Brak autobusów komunikacji dalekobieżnej, albo realizacja wyłącznie porannych i wczesnopopołudniowych kursów, w zasadzie nie pozwala na przemieszczanie się mieszkańców małych miast i wsi, nawet do tych położonych po sąsiedzku. Od kilku lat w Polsce występuje coś na kształt wykluczenia komunikacyjnego na obszarach wiejskich.

Ta sytuacja ma się zmienić. Ma to być możliwe za sprawą propozycji polskiego rządu, o której mówił wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski. Samorządy mają otrzymać dofinansowanie na organizację transportu zbiorowego, aby uruchomić więcej połączeń autobusowych. W naszym regionie obsługą ma zająć się przede wszystkim spółka należąca do województwa podlaskiego PKS Nova, ale także i inni przewoźnicy realizujący połączenia autobusowe lub autokarowe.

- W pierwszej kolejności będziemy ogłaszać, niebawem już, nabór. Jednostki samorządu terytorialnego będą w tym zakresie do nas występowały z wnioskami. My te wnioski będziemy oceniać według tych kryteriów ustawowych, które w pierwszej kolejności musimy uwzględnić. I następnie będziemy zawierać porozumienia z jednostkami samorządu terytorialnego. Wcześniej składając, czy przygotowując wnioski, samorządy terytorialne będą wchodzić w porozumienia z operatorami. A tymi operatorami w myśl ustawy, są firmy przewozowe, tak aby zgłosić linie do tego naszego konkursu – przekazał wojewoda podlaski.

Tłumacząc wprost, rząd przekaże samorządom pieniądze na realizację połączeń autobusowych, zaś samorządy przekażą je operatorom w postaci dopłat do wozo-kilometra, która będzie wynosiła od 80 groszy do 1 złotego. Dopłaty zaś będą uzależnione od ilości wniosków, z którymi zgłoszą się do wojewody podlaskiego samorządy. Im samorządów będzie mniej, tym dopłata do wozo-kilometra będzie wyższa. Im wniosków wpłynie więcej, stawka będzie malała, ale ma nie być niższa niż 80 groszy.

- Potwierdzam ogromne potrzeby w tym zakresie transportu publicznego z racji specyfiki gmin wiejskich, dużych odległości, a niezbyt dużego zaludnienia. Ekonomia tutaj sama nie zafunkcjonuje. Z ogromną nadzieją przyjęliśmy ten projekt. Są pewne wątpliwości co do skali czy sposobu, ale co do rozmów i do wniosków – powstały ramy prawne. I myślę, że jest to początek procesu, który myślę w swym finale doprowadzi do wypełnienia tej luki dziejowej, że dziś szereg miejscowości z naszych gmin nie ma żadnego połączenia z ośrodkami większymi – mówił Grzegorz Jakuć, wójt gminy Turośń Kościelna.

Jaka jest skala problemu transportu zbiorowego w małych społecznościach widać między innymi na przykładzie Turośni Kościelnej. Około 1/3 wszystkich miejscowości tej gminy nie ma stałej łączności z żadnym innym miastem lub wsią. Nie jest to jednak najgorsza sytuacja, ponieważ Turośń Kościelna jest położona blisko Białegostoku i mieszkańcy zmuszeni byli zorganizować sobie swój własny transport. W innych gminach sytuacja wygląda znacznie gorzej. Dlatego dopłaty rządu do transportu zbiorowego są przyjmowane z dużą radością i optymizmem, że wykluczenie komunikacyjne niebawem będzie zanikało.

(Agnieszka Siewiereniuk – Maciorowska/ Foto: Flickr.com/ Guziec)

Reklama

Więcej autobusów, więcej połączeń do wsi komentarze opinie

Dodajesz jako: |

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie
Reklama
 Reklama