13°C rozproszone chmury

Tak! To była inwestycja nie tylko roku, ale stulecia!

Wiadomości, była inwestycja tylko stulecia! - zdjęcie, fotografia

Zdecydowanie Dworzec PKS Nova w Białymstoku to inwestycja godna wyróżnienia. Jednak nie tylko jako inwestycja roku, ale nawet stulecia. Tak, jak „inwestowały” władze tej spółki w swoją przyszłość, to trzeba przyznać, że jest to ewenement na skalę międzynarodową. Jeśli takie marki mają służyć promocji Podlasia, to reszta konkursu jest zwyczajnie zbędna. Dworzec bije wszystkich na głowę!

Słowa zapisane wyżej odnoszą się do ostatnich rewelacji, jakie obwieścił we wtorek, 13 marca, marszałek województwa podlaskiego. Otóż obwieścił całemu światu, że w kategorii „Inwestycja” nominowany do nagrody Podlaskiej Marki Roku został Dworzec PKS Nova w Białymstoku. Wcześniej mówiono, że już sama nominacja to ogromne wyróżnienie. I w zasadzie można na tej podstawie uznać, że tym samym i droga do sławy. Z tym, że dworzec stał się już sławny w ubiegłym roku. Mówiła o nim cała Polska. Powodem był brak napisu, który był aż tak ogromnym wyzwaniem, że trzeba było angażować radnych, posłów, mieszkańców, marszałka oraz licznych aktywistów.

- Województwo podlaskie ma szeroką ofertę zarówno jeśli chodzi o duże firmy, jak i małe, regionalne. Kapituła, która składa się z głównie członków Rady Przedsiębiorczości, ale i przedstawicieli mediów, kultury, nie miała łatwego wyboru. Potrzebne było kilka dogrywek ale ostatecznie udało się wybrać 21 kandydatów. I mam nadzieję, że uda się wybrać z tego grona 7 najlepszych – mówił w operze marszałek województwa podlaskiego, Jerzy Leszczyński.

Nie znamy składu osobowego owej kapituły, jednak akurat co do nominacji Dworca PKS Nova w Białymstoku, jako Inwestycji minionego roku, to owa kapituła wykazała się ogromnym poczuciem humoru. Towarzyszący przed otwarciem dworca skandal z brakiem nazwy miasta na budynku, powinien z urzędu dyskwalifikować inwestycję, która przyniosła więcej wstydu niż splendoru. Inna sprawa, że marszałkowi nie przyszło do głowy najprostsze działanie – jakim powinno być pożegnanie z fotelem prezesa PKS. W odczuciu wielu osób, swoim postępowaniem, działał wręcz na szkodę wizerunku firmy, którą kieruje. Skoro kilka tygodni zajęło podjęcie decyzji o zawieszeniu nazwy miasta na budynku, kiedy w tym czasie media regionalne i ogólnopolskie krytykowały postępowanie władz spółki.

To jednak nie wszystkie sukcesy inwestycyjne spółki PKS Nova. Jeszcze wcześniej spółka sprzedała atrakcyjnie położone grunty w centrum Białegostoku, przy ulicy Jurowieckiej, wiedząc o tym, że planowana jest zmiana warunków planistycznych dla tego obszaru, co wartość gruntów podniesie na starcie nawet podwójnie. Jeszcze w 2015 roku wspominał o tym poseł Krzysztof Jurgiel, który apelował do spółki – wówczas PKS Białystok – o wstrzemięźliwość w wyzbywaniu się nieruchomości.

- Jeśli chodzi o Jurowiecką, to w ubiegłym roku prezydent wszczął procedurę zmiany planów w stosunku do istniejącego, gdzie ma być polepszenie warunków budowy. Chodzi o zmianę liczby kondygnacji, likwidację ciągu pieszego. Czym to skutkuje? W analizie gruntów i nieruchomości, cena wywoławcza, która została zaproponowana – około 700 zł za metr kwadratowy – jest prawie dwukrotnie niższa niż powinna być cena wywoławcza po zmianie planów. Rok mija od wszczęcia procedury zmiany planów i nic się nie dzieje, a te plany powinny być już dawno zrealizowane – wyjaśniał w sierpniu 2015 roku poseł Krzysztof Jurgiel.

Z tych względów tak zwana inwestycja PKS Nova zasługuje nie tylko na miano Podlaskiej Marki Roku, ale wręcz Stulecia. Tyle, że powinna być raczej nominowana nie w kategorii „Inwestycja”, ale „Antyinwestycja” i chyba powinna być podawana za przykład, jak inwestować nie należy.

Kapituła konkursowa działająca przy marszałku wydaje się, że pominęła jeszcze inny, dość ważny wątek owej inwestycji. Otóż wiadomo od początku, że może i sam budynek dworca z zewnątrz wygląda dobrze, jednak kierowcy i podróżni wskazywali, że perony i przejazdy między peronami są zbyt wąskie, przez co są mało funkcjonalne. Bo dworzec to przecież także cała infrastruktura służąca obsłudze pasażerskiej. Włącznie z peronami.

Biorąc te wszystkie aspekty pod uwagę, trudno zgadnąć powody, dla których Dworzec PKS Nova w Białymstoku został nominowany w kategorii „Inwestycja” do nagrody Podlaskiej Marki Roku. W każdym razie kapituła w tym konkretnym przypadku – naszym zdaniem – albo pracowała w dużym stężeniu smogu, albo skleiły się jej pozostałe kartki z kandydatami i został tylko białostocki dworzec autobusowy.

(Agnieszka Siewiereniuk – Maciorowska/ Foto: BI-Foto)


Tak! To była inwestycja nie tylko roku, ale stulecia! komentarze opinie

  • gość 2018-03-14 12:00:53

    No i znowu baba narzeka! Stary dworzec wyglądał lepiej? Zamiast wypisywać takie głupoty w tych swojch "artykułach", lepiej zmień profesję.

  • bstok.fora.pl - niezalogowany 2018-03-14 15:29:39

    „PKS firma fest wszyscy kradli jeszcze jest.” „Zapis monitoringu z placówki PKS ujawnia kradzieże paliwa na ogromną wręcz skalę. Nagrań dokonano przed rokiem, ale prezes firmy, na polecenie którego zakupiono i potajemnie zainstalowano monitoring, twierdzi, że o nagraniach nic nie wiedział. Utrzymuje, że dowiedział się o nich – w lutym tego roku - gdy nagrania przesłał mu Urząd Marszałkowski.- Zarząd spółki PKS mimo naszych błagalnych próśb, nie podjął żadnych działań, aby ukrócić haniebny proceder. Gdyby nie nagranie nikt by nie uwierzył że dyrektor PKS przymykał oczy na złodziejstwo. W PKS zrobiono dokładnie odwrotnie. Człowieka który nakrył i nagrał złodziei usunięto a złodzieje mają się doskonale”.

  • i.bialystok.pl - niezalogowany 2018-03-14 15:31:36

    W Białymstoku warszawska firma wybudowała dworzec PKS mniejszy od poprzedniego, by zmieściły się ich budynki handlowe (podzielone na 2 bo 1 cały wymagałby raportu oddziaływania na środowisko), bez powiązania z koleją i komunikacją miejską, zamiast prawdziwego centrum przesiadkowego? Zburzono jeden z największych dworców PKS w Polsce z przejściami podziemnymi do peronów, wcześniej celowo zaniedbany, brudny, zamiast go posprzątać i wymyć. Postawiono wiatę z 4 kasami, chcą sprzedać też inne dworce PKS w Augustowie, Siemiatyczach itp. A winni z PSL/PO, którzy PKS doprowadzili do bankructwa, wyprzedają majątek i wyburzają dworce poniosą wkrótce karę? To skandal: chcą ominąć prawo i przyciąć na kasie? Odnośnie sytuacji PKS: autobusy trzeba przerobić na ekologiczny i tańszy napęd CNG/LNG na co można dostać dotację (program "GAZela" NFOŚiGW), którego nie mogą kraść kierowcy, co jest powszechną praktyką (np. PKS Łomża) doprowadzającą do bankructwa wiele PKSów, przydałby się także kamera monitoringu kierowcy/pasażerów z zapisem na dysk w autobusie, by kontrolować sprzedaż biletów z pominięciem kasy do kieszeni kierowcy i poprawić bezpieczeństwo pasażerów.

  • gość 2018-03-14 17:53:54

    A widzisz kolego gość wystarczy dla osoby nie znającej Białegostoku pokazać dwie fotografie starego dworca i nowego to chyba każdy wskaże ,że ten stary to ten nowy.A zresztą sam popatrz.

  • Krzysztof Brunon 2018-03-19 00:37:04

    wystarczyło wykonać generalny remont tak jak to zrobino z dworcem wschodnim w Warszawie kiedyś bród smród teraz piekny elegancki obiekt http://www.obiekty.architektsarp.pl/img/obiekty/69_547b8c0505c20-wschodnia.jpg https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9c/Warszawa_Wschodnia_radek_ko%C5%82akowski.jpg/1200px-Warszawa_Wschodnia_radek_ko%C5%82akowski.jpg

  • Krzysztof Brunon 2018-03-19 00:39:26

    wystarczyło wykonać generalny remont tak jak to zrobino z dworcem wschodnim w Warszawie kiedyś bród smród teraz piekny elegancki obiekt http://www.obiekty.architektsarp.pl/img/obiekty/69_547b8c0505c20-wschodnia.jpg https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9c/Warszawa_Wschodnia_radek_ko%C5%82akowski.jpg/1200px-Warszawa_Wschodnia_radek_ko%C5%82akowski.jpg

Dodajesz jako: Zaloguj się

Ostatnie video - filmy na ddb24.pl