
Przedsiębiorstwa transportowe poszukują rozwiązań, które umożliwiają zwiększenie elastyczności organizacji usług i obniżenie kosztów spedycji. Pożądane są ponadto wszelkie usprawnienia, które zmniejszają zależność od połączeń drogowych obarczonych potencjalnym ryzykiem opóźnień. Globalnie rośnie również wzrost popytu na transport kontenerów drogą morską, które trzeba wcześniej dostarczyć do portów. W odpowiedzi na rosnące potrzeby branży transportowej w zakresie efektywności powstała koncepcja transportu intermodalnego. Polega on na zastosowaniu różnych środków transportu przy wykorzystaniu jednej jednostki załadunku. Rola transportu intermodalnego rośnie z każdym rokiem zarówno na świecie, jak i w Polsce. Wyjaśniamy, jakie są cechy transportu intermodalnego oraz jego główne zalety i wady.
Transport intermodalny to inaczej transport kombinowany (przewóz kombinowany). Odpowiadając na pytanie, czym charakteryzuje się transport intermodalny, należy wyjaśnić, że polega on na przewozie ładunków przy pomocy co najmniej dwóch gałęzi transportu bez zmiany jednostki ładunkowej. Za całościowy transport odpowiedzialny jest jeden podmiot, a przewóz odbywa się na podstawie jednej umowy. Przykładem może być przewóz kontenerów przez samochód ciężarowy, który dostarcza je do portu morskiego, gdzie są przeładowywane na frachtowiec kontenerowy. W transporcie intermodalnym towary nie są przeładowywane pomiędzy jednostkami ładunkowymi. Najpopularniejszą jednostką transportową używaną w transporcie kombinowanym są kontenery. Ta forma transportu bardzo dobrze sprawdza się przy przewozie dużej ilości towaru.
W transporcie multimodalnym – tak samo, jak w intermodalnym – przewóz towaru odbywa się dzięki co najmniej dwóm gałęziom transportu (może być ich więcej). Różnica polega na tym, że w ramach transportu multimodalnego możliwy jest przeładunek pomiędzy jednostkami ładunkowymi. Dotyczy to również ładunków drobnicowych. Podobnie jak w przypadku transportu intermodalnego, transport multimodalny niezależnie od liczby zaangażowanych w niego gałęzi transportu odbywa się na podstawie jednej umowy.
Do podstawowych zalet transportu intermodalnego należy:
W ramach transportu intermodalnego używa się wysokospecjalistycznych urządzeń przeładunkowych (np. suwnic i dźwigów), których zakup wiąże się z wysokimi kosztami. Rozkład terminali intermodalnych w Polsce jest nadal zbyt mały i nierównomierny terytorialnie. Przewozy kolejowe, które mają duży udział w transporcie kombinowanym, nie są wystarczająco konkurencyjne. Dzieje się tak z uwagi na kilka czynników. Prędkość i przepustowość przewozów kolejowych jest zbyt niska. Średnia prędkość handlowa pociągów intermodalnych jest w Polsce znacznie niższa niż w Europie Zachodniej, a opłaty wyższe niż w większości krajów europejskich.
Przewóz intermodalny to jedna z najbardziej przyszłościowych metod transportu ładunków. Dla Polski rozwój tego sektora transportu jest wyjątkowo ważny z uwagi na położenie geograficzne kraju na przecięciu ważnych korytarzy transportowych. Rada Ministrów pracuje nad identyfikacją potrzeb i kierunków działań w zakresie powiązań pomiędzy różnymi gałęziami transportu. Jako jeden z etapów procedury powstał projekt dokumentu Kierunki Rozwoju Transportu Intermodalnego do 2030 r. z perspektywą do roku 2040.
(Artykuł powstał przy współpracy z giełdą transportową samochodów https://prilo.com)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie