
Zakład Ubezpieczeń Społecznych alarmuje o nowej fali prób wyłudzeń. Do placówek, w tym do Inspektoratu ZUS w Łomży, docierają sygnały o telefonicznych oszustwach, których celem są seniorzy. Oszuści podają się za pracowników ZUS i kuszą wizją szybkiego podwyższenia świadczenia.
Do Inspektoratu ZUS w Łomży zgłosił się emeryt, który poinformował o rozmowie telefonicznej, podczas której osoba podszywająca się pod pracownika ZUS proponowała mu podniesienie emerytury o 800 zł. Warunkiem było uiszczenie takiej samej kwoty wpłaty pod wskazanym adresem w Warszawie. To oszustwo: ZUS nigdy nie pobiera żadnych opłat za podwyższenie świadczeń ani nie składa takich propozycji podczas rozmów telefonicznych.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych podkreśla, że w większości przypadków pracownicy ZUS nie dzwonią do świadczeniobiorców. Telefon z Zakładu może mieć miejsce tylko w związku z konkretną, prowadzoną sprawą lub jako odpowiedź na pytanie zadane przez klienta (np. w sprawie wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego).
W trakcie takiej rozmowy pracownik zawsze musi przedstawić się imieniem i nazwiskiem oraz odnosić się do znanej klientowi dokumentacji.
Oszuści wykorzystują niewiedzę seniorów na temat zasad przeliczania świadczeń. ZUS przypomina, że ponowne ustalenie wysokości emerytury jest możliwe tylko w ściśle określonych, ustawowo przewidzianych sytuacjach i zawsze odbywa się bezpłatnie.
Przeliczenie następuje wyłącznie, gdy klient przedłoży nowe dokumenty lub dowody, których wcześniej nie uwzględniono, np.:
Apel ZUS: jeżeli ktokolwiek ma wątpliwości co do tożsamości osoby podającej się za pracownika ZUS, powinien natychmiast skontaktować się z najbliższą placówką Zakładu lub zadzwonić do Centrum Kontaktu Klientów pod numer 22 560 16 00.
(PW)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie