W obecnych czasach oferta rozrywkowo-sportowa dla przedszkolaków jest ogromna. Wielu instruktorów prowadzi zajęcia dla najmłodszych. Przeważnie są to zajęcia ogólnorozwojowe, tak zwane „gry i zabawy świata”, pod szyldem sztuki walki.
Oczywiście dzieci w tym wieku powinne się bawić, ale czy naprawdę potrzebujecie Państwo, aby wasze dziecko przyszło na kolejne zajęcia gdzie ma się pobawić z panem w czarnych spodniach, które wyglądają jak spódnica? Oczywiście możecie, aczkolwiek Akademia Aikido Białystok proponuje troszeczkę inne podejście do zajęć grup dziecięcych 4-7.
Pozwolę sobie wymienić kilka różnic:
- Na zajęciach zabawa to nagroda za dobre sprawowanie na zajęciach.
- Czas na zabawę jest ściśle określony, czas na pracę również.
- Dziecko ciągle musi się starać.
- Dziecko ciągle musi być skupione i uważne.
- Dziecko ciągle musi być cicho.
- Nie realne? – Recepta: rygor dostosowany do ogólnej atmosfery pracy – nie zabawy.
Być może brzmi jak wojsko? Z jednej strony na pewno – Aikido jest sztuką walki opartą na zasadach BUDO, a więc kodeksie jakby nie patrzeć ściśle militarnym. Z drugiej strony nie zapominajmy, że to przecież dzieci, a dzieci rozwijają się wtedy, kiedy się od nich wymaga. Tu adept musi ustawić buty, usiąść w odpowiedni sposób, być cicho podczas skupienia - tu nikt nie odpuści (nie będzie jakoś tam byle, jak - aby było) albo będzie wg. sztuki albo poszczególne moduły zajęć będą trwały, aż do momentu, kiedy dzieci poprzez swoje poprawne zachowanie pozwolą instruktorowi przejść dalej. Specyficzna atmosfera, panująca w Dojo (miejsce gdzie ćwiczy się sztuki walki), która już teraz w większości miejsc przeszła do lamusa (w dzisiejszych czasach „szybko-łatwo-fajnie”, dobre wychowanie jest traktowane, jako sztywniactwo). W zamian za utrzymanie tej postawy dziecko dostaje równocześnie rozwój fizyczny jak i mentalny, który jest rzadko spotykany w praktykach sportowych (często słyszymy o nieradzących sobie zawodowcach korzystających z pomocy psychologów sportowych).
Rozwój fizyczny jest wspierany poprzez rozgrzewkę ogólnorozwojową, specjalnie wyselekcjonowane ćwiczenia uelastyczniające, korekcyjne – regulujące wady postawy. Dodatkowo dzieci od początku zajęć są zaznajamiane z technikami bezpiecznego padania we wszystkie strony. Kolejnym modułem są ćwiczenia koordynacyjne, przemieszczenia obrotowe, – które pozwalają na stabilizację postury i zdrowy jej rozwój. Poniższe moduły trwają mniej więcej 2/3 zajęć. Następnie adepci ćwiczą specjalnie dobrane techniki Aikido, które wynikają z naturalnego intuicyjnego ruchu człowieka. Na końcu dzieci czeka dynamiczna zabawa zręcznościowa.
Ciągłe przeciwstawianie się swoim słabościom wzmacnia mentalnie i kształtuje młodego człowieka. W Dojo silnie przeciwstawiamy się postawom typu „mi się należy” – w dojo nic Ci się nie należy, możesz, co najwyżej prosić o dołączenie do grupy ćwiczących. Podczas zajęć należy praktycznie ciągle się kłaniać, kłaniamy się nauczycielowi w szczególny sposób. Współćwiczącym kłaniamy się również – są naszymi partnerami – jest to wyraz naszego szacunku.
Dzięki takim zajęciom najzdolniejsi adepci po roku praktyki mogą podejść do egzaminu na 9 kyu. (Pierwszy stopnień dziecięcy). Mam nadzieję, że powyższy artykuł pomoże odpowiedzieć na pytanie, kolejna godzinka zabawy? Czy może ciężka praca, która ma wykształcić zapomniane cechy charakteru?
Komentarze opinie