Reklama

Białostocki dworzec PKP ma patronkę. Została nią Danuta Siedzikówna „Inka”

Dworzec Białystok imienia Danuty Siedzikówny „Inki” – tak od soboty, 28 lipca, brzmi pełna nazwa białostockiego dworca PKP. Uroczystość odbyła się w 75. rocznicę zamordowania przez władze komunistyczne niespełna 18-letniej sanitariuszki i łączniczki 4. szwadronu 5. Wileńskiej Brygady Armii Krajowej – Danuty Siedzikówny. Wziął w niej udział marszałek Artur Kosicki.

Marszałek Artur Kosicki - w imieniu własnym, całego zarządu i przede wszystkim mieszkańców województwa podlaskiego – podziękował ministrowi Adamowi Andruszkiewiczowi (który był inicjatorem nadania imienia "Inki") i władzom spółki PKP S.A. za tę wspaniałą inicjatywę.

- To jest godne upamiętnienie naszych bohaterów, którzy zapłacili najwyższą cenę - cenę życia za to, żebyśmy żyli w wolnej i niepodległej Polsce. Szczególnie dziękuję za to, że to właśnie „Inka” jest patronem naszego dworca. Pomimo tego, że w wieku 15 lat wstąpiła do Armii Krajowej, że straciła rodziców, była dwukrotnie aresztowana i przesłuchiwana, potrafiła szlachetnie postępować. Nie tylko jako bohater, ale i jako człowiek. Jako sanitariuszka, na polu walki, ratowała własnych żołnierzy i żołnierzy wroga. Jestem dumny, że mogę brać udział w tej wspaniałej uroczystości – powiedział marszałek.

Wyraz hołdu

Adam Andruszkiewicz, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, opowiadał o kulisach wyłonienia patronki.

- To zaszczyt, że możemy nadać dla świeżo odrestaurowanego dworca imię naszej wielkiej bohaterki – Danuty Siedzikówny, pseudonim „Inka” – mówił Adam Andruszkiwicz. – W imieniu mieszkańców naszego województwa i środowisk patriotycznych zwróciłem się do zarządu PKP z taką inicjatywą, która niemal natychmiast została pozytywnie rozpatrzona. Była zgoda, akceptacja i bardzo duże wsparcie – przypomniał.

Sekretarz stanu odczytał również list od premiera Mateusza Morawieckiego do uczestników uroczystości. Podkreślił w nim, że Danuta Siedzikówna zajmuje w zbiorowej pamięci Polaków miejsce szczególne.

- Inicjatywa nadania jej imienia odnowionemu dworcowi PKP w Białymstoku to cenne i ważne przedsięwzięcie. Od dziś wszyscy podróżni, zarówno w kraju, jak i z zagranicy będą mogli poznać historię tej wspaniałej postaci. (…) Inka to jedna z bohaterek naszej wolności – napisał premier.

Podkreślił, że odsłonięta w sobotę tablica jest wyrazem hołdu, oddanym tej niezwykłej kobiecie.

Kolejne dworce zyskują patronów

- Wybór patronki w Białymstoku był oczywisty i przyjęty z entuzjazmem przez cały zarząd PKP – stwierdził Krzysztof Mamiński, prezes zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A.

Poinformował, że również inne dworce PKP w Polsce zyskują patronów. Dworzec Centralny w Warszawie zyskał imię Stanisława Moniuszki, Dworzec Wschodni – Romana Dmowskiego, Dworzec Główny w Krakowie - marszałka Józefa Piłsudskiego, w Katowicach – Konstantego Wolnego, pierwszego marszałka Sejmu Śląskiego. Za dwa tygodnie dworzec w Białej Podlaskiej otrzyma za patronów Sybiraków.

Strażnicy wolności

Pamiątkową tablicę na dworcu ufundował Instytut Dziedzictwa Myśli Narodowej im. R. Dmowskiego i I. Paderewskiego.

- Jest to dla nas bardzo ważny projekt. Wspólnie z zarządem PKP nadajemy patronów przestrzeni publicznej - patronów nieprzypadkowych, którzy byli strażnikami wartości. Czujemy ogromną satysfakcję, że dworzec ma tak wspaniałą patronkę – przyznał Paweł Skibiński, zastępca dyrektora Instytut Dziedzictwa Myśli Narodowej im. R. Dmowskiego i I. Paderewskiego.

Postać „Inki”

Danuta Siedzikówna, ps. „Inka” urodziła się w 1928 r. we wsi Guszczewina koło Narewki. Jej ojciec był leśniczym, w czasie wojny został wywieziony przez Sowietów, zaś matka rozstrzelana przez Niemców. Kilkunastoletnia dziewczyna została sanitariuszką i łączniczką 4. szwadronu odtworzonej na Białostocczyźnie 5. Wileńskiej Brygady Armii Krajowej. W czerwcu 1945 r. aresztowana przez NKWD-UB za współpracę z antykomunistycznym podziemiem. Z konwoju uwolnił ją patrol AK. „Inka” znów działała jako sanitariuszka oraz łączniczka, uczestnicząc w akcjach przeciw NKWD i UB.

Ponownie aresztowana w lipcu 1946 r., została osadzona w więzieniu w Gdańsku. Po śledztwie Wojskowy Sąd Rejonowy skazał ją na karę śmierci, którą wykonano 28 sierpnia 1946 r. Pośmiertnie awansowano ją na stopień podporucznika.

Postać Danuty Siedzikówny stała się ikoną patriotyzmu i heroizmu, a zarazem – przykładem dehumanizacji systemu. W chwili egzekucji „Inka” miała niespełna 18 lat.

(Źródło i foto: wrotapodlasia.pl/ oprac. ASM/ Foto: PKP)

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Grzyb - niezalogowany 2021-08-29 08:08:15

    Lepiej brzmiałby "Dworzec Białystok im. Jana Pawła II" dlatego, że Papież to postać uniwersalna i szanowana przez wszystkich polaków, niezależnie od przekonań politycznych, narodowych i religijnych.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    FederacjaZielonych.pl - niezalogowany 2021-08-30 14:05:50

    http://ibialystok.blogspot.com/2020/10/pkppks.html Zacofany przekręt? https://youtu.be/LPa9SzW1IVY „Zmodernizowany” za 45 mln zł Dworzec PKP Białystok ze szkodą dla pasażerów? Bez sklepu, gastronomii, prasy, czyli zamiast nowoczesnego dworca z centrum handlowo-usługowym zabytkowy skansen „jak za cara” wbrew konsultacjom społecznym? Co to za zacofany przekręt? ibialystok.blogspot.com/2020/10/pkppks.html Czemu w Białymstoku nie może być normalnie jak np. na dworcach PKP Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, Warszawa Wileńska, Poznań Główny? Chciałbym podczas podróży zrobić zakupy np. w Biedronce (na dworcach mogą być czynne również w niedziele niehandlowe) jak w innych normalnych miastach (np. Dworzec PKP Warszawa Centralna, Warszawa Wschodnia, Poznań Główny) by np. nie płacić za butelkę wody 5 zł tylko 1 zł. Co z doprowadzonym przez PO / PSL do bankructwa PKS? Wyprzedali dworce, zburzyli dworzec PKS w Białymstoku, w którym byłby dziś jedyny hipermarket w województwie czynny w niedziele niehandlowe (bo zgodnie z prawem w jednym budynku z dworcem) przynosząc krociowe zyski oblężony przez Białorusinów ? Zamiast przerobić autobusy na tańszy gaz, kierowcy kradną paliwo, by dorobić do niskich wynagrodzeń ? Dworce PKP/PKS w centrach miast to idealne miejsca na centra handlowo-usługowe, hotele, gastronomię, rozrywkę, kina i hale widowiskowe. PKS Białystok wyburzył duży, celowo zaniedbany dworzec, by sprzedać prywatnemu inwestorowi większość terenu (wyprzedają majątek i dworce doprowadzając PKS do bankructwa) a prywatny inwestor, chcą przechytrzyć przepisy, podzielił swoje budynki handlowe na 2, by uniknąć udziału społecznego, i nie może teraz sprzedawać w niedziele (gdyby wszystko było w budynku dworca - mógłby). 13.04.2019 Zwiedzanie Dworca PKS Białystok z projektantem arch. Maciejem Światowym MTS Studio https://youtu.be/ccGmhCxHtr0 Rafał Kosno 24 czerwca 2015 • Właśnie wpadłem na pomysł:) dworzec PKS z peronami autobusowymi adaptować na centralny węzeł przesiadkowy - intermodalny autobusów miejskich, PKS, przewozników prywatnych i kolei miejskiej i regionalnej:) piękna hala dworca PKS w Białymstoku do adaptacji:) cena wywoławcza z terenami w centrum miasta 18 mln zl a nie 100-300 mln zł za nowa halę widowiskową:) położenie przy dworcu PKP idealny dojazd:) https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1169869796372360&set=a.176814022344614&type=3 A planowana wycinka drzew wzdłuż drogi Hajnówka-Białowieża pod drogę rowerową, zamiast poprowadzić ją wzdłuż torów Hajnówka-Białowieża z drogą serwisową? Szokujące że POciągi Białystok-Warszawa ciągnięte parowozami jeździły szybciej przed II wojną światową niż dziś! Zamiast bajek o lotnisku należy uruchomić szybkie wygodne tanie regularne połączenie KOLEJOWE Warszawa – Białystok – Augustów - Suwałki (z największym lotniskiem w POlsce) i regionalne Białystok-Bielsk Podlaski - Hajnówka – Białowieża przy prędkości pociągu 160 km/h Białystok-Warszawa=1 godz 30 minut, wybór połączeń co 1-2 godziny do tego najlepiej z bezprzewodowym internetem w wagonach:) + www.FestiwalZubra.pl www.TiryNaTory.pl np. z trasy Warszawa-Białowieża korzystałoby 200 tys.turystów rocznie Projekt kolei miejskiej i aglomeracyjnej w Białymstoku http://federacjazielonych.blogspot.com/p/projekt-biaostocka-kolej-miejska.html Bezpłatna komunikacja miejska dla mieszkańców Białegostoku - bezpłatna dla mieszkańców komunikacja w 400 tysięcznej stolicy Estonii - Tallinie (autobusy, tramwaje, trolejbusy, kolej) - kosztuje rocznie ok. 50 mln zł = 2 x razy taniej niż w 300 tysięcznym Białymstoku! Wynika to m.in. braku w tak dużym mieście kolei miejskiej, tramwajów czy trolejbusów które są tańsze w eksploatacji niż autobusy marnotrawiące paliwo stanowiącego większość kosztów działalności, ze złej organizacji linii i rozkładów. Szybka Kolej Miejska i Aglomeracyjna - Urząd Miasta Białystok już w 2007 r. zamówił opracowanie, z którego wynika zasadność uruchomienia kolei miejskiej i aglomeracyjnej http://www.komunikacja.bialystok.pl/cms/File/download/KolejeBialostockie.pdf a podczas eksperymentu 22 września 2014 r. skorzystało z niej ponad 1500 osób Białystok nie ma tramwajów, nie stać nas na metro, ale mamy istniejące już tory który powinny być osiami rozwoju miasta i kręgosłupem komunikacyjnym. Białystok nie będzie metropolią bez kolei miejskiej i aglomeracyjnej, ponieważ sieć kolejowa jest niezależna od dróg i korków, jest bezkonkurencyjna czasowo - krótkie czasy przejazdów wobec autobusów i nawet samochodu. Także tramwaje czy trolejbusy stałyby w tych samych korkach co samochody, spowalniałyby je te sam skrzyżowania. Tylko kolej korzystająca z niezależnych torów gwarantuje przemieszczanie się ze skrajnych punktów w mieście w 10-15 minut bezkonkurencyjnym dla autobusów a nawet samochodów Sposób budowy i remontów dróg w Białymstoku powoduje nieustanne korki, co więcej w każdym mieście na świecie rozbudowa dróg zamiast zmniejszenia korków powoduje ich wzrost, wydłużenie czasu dojazdu, większą emisje hałasu i zanieczyszczeń. Przykładowo po przebudowie ul. Mazowieckiej i Legionowej czy Zielonogórskiej i Wrocławskiej przejazd tego samego odcinka zajmuje ok. 5 minut dłużej niż przed "modernizacją" ze względu na sygnalizację drogową.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Klfp - niezalogowany 2021-08-30 17:38:15

    Podobno poszla za chłopem do tego lasu. Żadna z niej bohaterka.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo ddb24.pl




Reklama
Wróć do