Jej największym atutem jest bez wątpienia lokalizacja, bo galeria znajduje się w centrum Białegostoku, przy jednych z ważniejszych ulic (Sienkiewicza, Piłsudskiego), obok centrum przesiadkowego BKM. Na powierzchni niemal 24 000 mkw. znajduje się w sumie 115 lokali, w których pracę znalazło około 600 osób. Kilka marek, jak np. Media Expert czy Martes Sport zadebiutowało na białostockim rynku. Połączony z galerią hotel otwarty zostanie w marcu przyszłego roku.
Co wyróżnia ten obiekt spośród innych lokalnych centrów handlowych, to największy na białostockim rynku food court z bogatą ofertą gastronomiczną i ciekawym wystrojem (13 lokali). Strefa konsumpcyjna sąsiaduje z przeszkloną fasadą budynku, przez którą widać plac przed galerią oraz pobliskie ulice. Wśród marek obecnych w Galerii Jurowieckiej znajdują się znane i dostępne w innych centrach handlowych w mieście, jak i te, które pojawiły się po raz pierwszy, m.in. Martes Sport, Szachownica, Altero, Media Expert, Butik Lidia Kalita, Change Linerie, Depare, Bimbus, Rubin Fashion, Kangur, The Secret Soap, Briju, Lrakowski Kredens, a Tab, Vinci oraz pierwszy w Polsce koncept Decathlon Click & Collect.
W ofercie rozrywki jest kino Helios oraz Calypso Fitness Club. Wśród punktów usługowych można wymienić np. bank, pralnię, operatorów telefonii komórkowej, optyka, biura podróży czy usługi z zakresu pielęgnacji i urody.
- Jeśli chodzi o kino, to my chcieliśmy rozmawiać także z innymi operatorami. Problem w tym, że tylko Helios był zainteresowany lokalizacją u nas – wyjaśnia inwestor Konstanty Strus (na zdj. niżej).
Obecnie stopień komercjalizacji galerii wynosi 92%. Niewielkie lokale nadal są do wynajęcia, ale pozostało ich kilka.
Na terenie galerii znajduje się parking podziemny, bezpłatny przez trzy godziny (potem opłata wynosi 2 zł/godz.), na 383 miejsca, w tym 10 dla niepełnosprawnych. Jest też parking zewnętrzny na 198 samochodów osobowych i sześć miejsc dla autokarów. Ten drugi powstał z myślą o klientach ze Wschodu i mieści się na terenie sąsiadującej zajezdni PKS, jest oznaczony w języku rosyjskim. Jak zapowiedział Konstanty Strus, galeria planuje korzystać także z oferty przewoźników organizujących tzw. turystykę zakupową. Z myślą właśnie o podróżnych, na terenie galerii stworzono punkt wymiany walut.
- Dopilnuję, aby w tym kantorze kurs był zawsze atrakcyjny – mówi Konstanty Strus.
Plac przed galerią urządzono jako teren zielony, w postaci trawnika do rekreacji. Jest to ogólnodostępna przestrzeń, w której można wypoczywać.
- Proponujemy używania nazwy „Zielony Plac” – śmieje się inwestor. – W tym miejscu nikt nie będzie stawiał tabliczek „nie deptać trawy” i zabraniał po niej chodzić. Jak latem ktoś będzie chciał przynieść tu sobie leżak i odpoczywać czy rozłożyć koc, to proszę bardzo. Może nawet sami wystawimy leżaki.
Przypomnijmy, że generalnym inwestorem i wykonawcą Galerii Jurowieckiej jest Przedsiębiorstwo Budowlane Konstanty Strus – rodzinna firma, która funkcjonuje na rynku deweloperskim od 1991 roku. Przetarg publiczny na zakup nieruchomości odbył się pięć lat temu i oznaczał spore wyzwanie dla inwestora. Trudności wiązały się nie tylko z lokalizacją w centrum miasta – przy skrzyżowaniu głównych arterii komunikacyjnych, ale i z konotacją historyczną miejsca, które od zawsze w świadomości mieszkańców wiązało się z handlem. Sąsiedztwo rzeki Białej, warunki geologiczno – inżynieryjne, również nie ułatwiały zadania. Opracowano kilkadziesiąt koncepcji architektoniczno – urbanistycznych, by ostatecznie wybrać projekt zgodny z oczekiwaniami, ale i wymogami i zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Budowa galerii pociągnęła za sobą modernizację terenów przy ul. Jurowieckiej i poważne zmiany w infrastrukturze. Przebudowano ulicę Jurowiecką od Sienkiewicza do Ciepłej oraz część Fabrycznej. W ramach projektu został zmodernizowany i poszerzony pas drogowy ulicy Jurowieckiej wraz z chodnikami. Ulica została podzielona na jezdnie dwupasmowe z rozdzielającym je neutralnym pasem i wybudowanym na nim oświetleniem. Na Jurowieckiej powstały nowe zatoki autobusowe z wiatami przystankowymi, zapewniono miejsce na postój taksówek, a dla klientów galerii korzystających z komunikacji miejskiej postawiono kładkę dla pieszych przez rzekę Białą w rejonie punktu przesiadkowego al. Piłsudskiego.
Wprost z chodnika ulicy Jurowieckiej zapewniono dostęp do obiektu zadaszonymi schodami ruchomymi i zewnętrzną windą. Przebudowa ulicy wiązała się też z zamontowaniem sygnalizacji świetlnej w rejonie skrzyżowania z Fabryczną na wysokości wjazdu na parking podziemny.
Za projekt galerii odpowiada firma Bulak Projekt, a za komercjalizację obiektu Aspenn.
Komentarze opinie