Reklama

Konkurs programistyczny Gigathon - zapisy, nagrody, etapy. Młodzi programiści w Minecraft, Scratchu i językach programowania. Wyzwania, cele i sukcesy pierwszej edycji. Pasja i przyszłość w IT. Optymizm i potencjał młodego pokolenia.

Giganci Programowania prowadzą zapisy do ogólnopolskiego konkursu programistycznego dla dzieci i młodzieży Gigathon. To już druga edycja tego hackathonu, który cieszy się ogromnym zainteresowaniem Organizatorzy zachęcają również młodych Podlasian do wzięcia udziału. O poziomie wiedzy i umiejętności uczestników, jak i idei tej inicjatywy, w rozmowie z Piotrem Walczakiem opowiada Joanna Jaros, opiekunka konkursu.

Zgłoszenia przyjmowane są za pośrednictwem strony http://info.gigathon.pl/miasto

Na laureatów czekają atrakcyjne nagrody. Są cztery kategorie wiekowe: 7-9, 10-12, 13-15 oraz 16-18. W przypadku uczestników w wieku 7-9 lat zadania przygotowywane są w środowisku Minecraft Education, które jest dobrze znane przez najmłodszych. Osoby w wieku 10-12 wykonują zadania w Scratchu, który jest jednym z najpopularniejszych środowisk programistycznych. Z kolei na najstarszych pasjonatów kodowania, w wieku od 13 do 18 lat, czekają zadania w popularnych językach programowania, takich jak: C#, C++ oraz Python.

Pierwszy etap rozpocznie się 6 maja, a finał, który odbędzie się w Warszawie, zaplanowany jest na koniec listopada 2024 roku.

Piotr Walczak, Dzień Dobry Białystok: Czy już w pierwszej edycji brali udział młodzi Podlasianie? Zdobyli może jakieś nagrody?

Joanna Jaros, opiekunka konkursu: W gronie 30 finalistów, w najstarszej kategorii wiekowej, pierwszej edycji znalazło się dwóch reprezentantów Podlasia z Białegostoku i Ciechanowca. Jest to szczególne wyróżnienie, biorąc pod uwagę fakt, że do pierwszego etapu konkursu przystąpiło aż 8 000 uczestników. Podczas gali finałowej towarzyszyli nam również reprezentanci szkół Infotech, które mają swoje placówki w Białymstoku. Otrzymaliśmy od nich wsparcie merytoryczne podczas wykładów oraz atrakcje dla finalistów. 

Jak państwo oceniacie poziom uczestników z poprzedniej edycji?

- Poziom pierwszej edycji konkursu był zaskakująco wysoki. Widzimy, że nasza decyzja o zróżnicowaniu pierwszego etapu przyniosła oczekiwane rezultaty, zachęcając do udziału uczestników o różnym poziomie doświadczenia. Jednak to, co nas najbardziej zaskoczyło, to nie tylko wysokie wyniki w quizach, ale także kreatywność i umiejętności praktyczne wykazane przez uczestników w kolejnych etapach.

Widząc, jak uczestnicy radzili sobie z zadaniami projektowymi, nie możemy nie być pod wrażeniem. Ich nieszablonowe podejście i oryginalność przyniosły imponujące wyniki, co tylko potwierdza, że kreatywność i logiczne myślenie są kluczowe w dziedzinie programowania.

Zwycięskie projekty Minecrafta oraz Scratcha pokazały nie tylko głęboką znajomość technicznych aspektów, ale również zaawansowane umiejętności w kreatywnym podejściu do tematu. Szczególnie imponujące było nowatorskie podejście do ekologii w przypadku projektów związanych ze Scratchem, co dowodzi, że młodzi programiści mają potencjał do wykorzystania technologii w rozwiązywaniu globalnych problemów.

Niezwykle budujące jest również widzieć, że najstarsi uczestnicy dorównują umiejętnościami dorosłym programistom. To dowód na to, że młode pokolenie ma ogromny potencjał, który może być kluczowy dla przyszłości technologii i innowacji. Patrząc na te wyniki, możemy być naprawdę optymistycznie nastawieni do przyszłości konkursu oraz do przyszłości branży programistycznej jako całości.

Młodzi ludzie, uczestnicy pierwszej edycji, traktują programowanie jako zabawę, czy - mowa o tych starszych uczestnikach - planują przyszłość związaną z IT?

- Widzimy, że zarówno młodzi, jak i starsi uczestnicy wykazują entuzjazm i chęć zostania programistami w przyszłości. Podczas gali finałowej nawet dzieci w kategorii do dziewięciu lat deklarowały, że wiążą swoją przyszłość w świecie IT.

Dla dużej części młodszych uczestników programowanie jest często formą zabawy, która pozwala im eksplorować i tworzyć własne gry oraz aplikacje. To świetne podejście, które nie tylko dostarcza im rozrywki, ale również rozwija umiejętności techniczne, które mogą być przydatne w przyszłości.

Natomiast starsi uczestnicy, którzy prezentują zaawansowane umiejętności, już teraz mają bardziej konkretne plany związane z przyszłością w informatyce. Ich zdecydowane podejście i głęboka wiedza sugerują, że widzą w programowaniu swoją drogę zawodową.

Niezależnie od tego, czy młodzi ludzie kontynuują swoją przygodę z programowaniem jako formę zabawy, czy też decydują się na karierę w IT, ich zaangażowanie i rozwój umiejętności technicznych i kreatywnych będą niezwykle cenne w przyszłości. To pokazuje, że programowanie może być zarówno pasją, jak i ścieżką zawodową, otwierającą wiele możliwości rozwoju i eksploracji.

Jaki w ogóle jest cel konkursu?

- Celem konkursu Gigathon jest nie tylko zachęcenie dzieci i młodzieży do nauki programowania, ale także inspirowanie ich do przełamania roli pasywnych konsumentów internetu poprzez aktywne tworzenie własnych gier, stron internetowych i aplikacji. Chcemy, aby uczestnicy nie tylko korzystali z technologii, ale także stawali się jej twórcami, rozwijając swoją kreatywność i umiejętności programistyczne. Zależy nam również, aby przygotować młodych programistów do przyszłych hackatonów i wyzwań związanych ze ścieżką kariery w świecie IT.

Dziękuję za rozmowę.

Aktualizacja: 21/04/2024 04:42
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo ddb24.pl




Reklama
Wróć do