
Znamy zwycięzców w konkursie "Projekt: klimat!", organizowanym przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej w ramach akcji edukacyjnej "Lekcja o Funduszach Europejskich VIII". Drugie i trzecie miejsce zajęły m.in. dwa zespoły z województwa podlaskiego. Zwycięski "KliMAT dla Ziemi" - to film produkcji uczennic ze Szkoły Podstawowej nr 12 im. M. Kajki w Elblągu. Film w nietuzinkowy sposób pokazuje jak ważna jest troska o klimat i jak wiele każdy z nas może zrobić dla środowiska.
Konkurs "Projekt: klimat!" to inicjatywa Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej. Uczniowie szkół podstawowych z sześciu województw Polski Wschodniej, którzy wcześniej uczestniczyli w akcji edukacyjnej "Lekcja o Funduszach Europejskich VIII", mogli wziąć udział w konkursie na najlepszy film, dotyczący zmian klimatycznych i sposobów przeciwdziałania im. Nagrodzonych zostało aż 12 zespołów. Każdy walczył o nagrody dla całej klasy, a zadanie konkursowe wymagało kreatywności i dużego zaangażowania uczniów. Do oceny wpłynęło aż 127 prac.
Pierwsze miejsce w konkursie zdobył zespół ze Szkoły Podstawowej nr 12 im. M. Kajki w Elblągu, który nakręcił film pt. "KliMAT dla Ziemi". Uczennice zwróciły uwagę na wpływ zmian klimatu na ich miasto i region. Przypomniały, jak ważne jest podejmowanie działań na rzecz ochrony środowiska, nawet tych najmniejszych, jak oszczędzanie wody czy recykling. Zespół wygrał dla swojej klasy trzydniową wycieczkę do Warszawy, zaś dla szkoły monitor multimedialny. Uczniowie zwiedzili Pałac w Wilanowie, Zamek Królewski, Muzeum Powstania Warszawskiego i Centrum Nauki Kopernik. Spotkali się również z organizatorami w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
W województwie podlaskim wśród laureatów drugiego miejsca znaleźli się uczniowie z Zespołu Szkół STO w Białymstoku z produkcją pt. "BLOOM UP - GROW UP". Trzecie miejsce zajęła grupa ze Szkoły Podstawowej nr 6 im. Jarosława Iwaszkiewicza w Białymstoku, która zgłosiła film pt. "Projekt: klimat!".
Uczniowie zwycięskich zespołów powiedzieli "stop" złym nawykom, prowadzącym do globalnych zmian klimatycznych. Zwrócili również uwagę, że zmiany zastosowane w życiu codziennym nie wymagają zbyt dużego nakładu sił lecz raczej przemyślanych decyzji i każdy z nas może je wprowadzić w swoim otoczeniu.
Nagrody dla zwycięzców to nie tylko nagrody rzeczowe, jak np. monitory multimedialne lub laptopy dla szkół, karty podarunkowe do księgarni internetowej, dyplomy i wycieczka do Warszawy. To także konkretna wiedza, jaką uczniowie wynoszą z akcji.
Udział tak wielu zespołów w konkursie pokazał, że młodzież dostrzega konieczność dbania o klimat. Edukacja o zmianach klimatu ma kluczowe znaczenie dla budowania postaw proekologicznych i odpowiedzialnego podejścia do środowiska naturalnego. Uczniowie, którzy są świadomi skali problemu i znaczenia zrównoważonego rozwoju, są bardziej skłonni podejmować działania na rzecz ochrony środowiska w swoim codziennym życiu.
Edukacja o zmianach klimatu może też pomóc uczniom zrozumieć złożoność zjawiska i jego skutki dla środowiska, zdrowia ludzkiego i gospodarki. Dzięki temu uczniowie będą mogli podejmować świadome decyzje dotyczące swojego stylu życia, konsumpcji czy wyboru zawodu, z poszanowaniem środowiska naturalnego. Będą również chętniej angażowali się w działania społeczne na rzecz ochrony środowiska oraz promowania zrównoważonego rozwoju.
(PW)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie