
Oferty w przetargu na remont poszczególnych odcinków torów kolejowych w województwie podlaskim można składać jeszcze do dnia 06 lutego 2017 roku. PKP PLK oceniać je będzie pod kątem ceny, terminu realizacji oraz doświadczenia wykonawcy. Później rozpoczną się remonty w południowej części regionu.
Po zakończeniu remontów na poszczególnych odcinkach, podróżni łatwiej i szybciej dojadą z Białegostoku do Hajnówki, Czeremchy czy Bielska Podlaskiego. Modernizacji poddane będą nie tylko tory kolejowe, ale również rozjazdy i urządzenia sterowania ruchem. Chodzi o to, aby pociągi były szybsze i bezpieczniejsze dla podróżnych. Dzięki remontom, mają się pojawić udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, bo na odcinku Siemiatycze – Hajnówka istniejąca infrastruktura zostanie przebudowana tak, by była dostosowana do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Podobnie będzie na innych fragmentach. Wyższy poziom obsługi podróżnych zapewnią też nowe wiaty, ławki, czytelne oznakowanie i tablice z rozkładami jazdy.
Zupełnie inaczej będą także wyglądały perony po zakończeniu remontów, zwłaszcza na trasie do Bielska Podlaskiego. Mają być nowoczesne i bardziej bezpieczne. Ponadto nowe tory mają skrócić czas podróży i to znacznie. Po zakończeniu prac, na przykład do Siedlec mielibyśmy dojechać o ponad 40 minut szybciej niż w chwili obecnej i o ponad 20 minut szybciej do Czeremchy. Pociągi mają zatem mknąć nawet z prędkością 120 km/h, zaś towarowe do 80 km/h.
- Prace na linii kolejowej nr 52, na odcinku Lewki – Hajnówka obejmą z kolei przebudowę stacji i przystanków kolejowych – Lewki, Morze, Stare Berezowo, Chytra, Hajnówka. Zaplanowana jest także budowa nowego przystanku Mikłasze, który ułatwi mieszkańcom regionu dostęp do kolei. Na wszystkich nowych obiektach zapewniona będzie dostępność dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. W ramach prac PLK wyremontują także tory i przejazdy kolejowo-drogowe oraz wybudują nowe mosty i przepusty. Zaplanowane prace na tym odcinku mają na celu przywrócenie ruchu pociągów na tej trasie. Koszt inwestycji to ponad 80 mln zł – podaje portal rynek-kolejowy.pl.
W ostatnich miesiącach bardzo wiele dzieje się na kolei i są to zmiany na lepsze – przynajmniej w zakresie realizowanych inwestycji. Niebawem trzeba się spodziewać również remontów obiektów dworcowych, w tym białostockiego dworca PKP. Niestety, wciąż kuleje terminowość jazdy pociągów. W okresie większych mrozów wciąż występują znaczne opóźnienia i wydaje się, że nie ma żadnego pomysłu na to, jak ten stan rzeczy poprawić.
Łączny koszt planowanych inwestycji, na które ogłoszono niedawno przetarg, ma zamknąć się w kwocie około 300 milionów złotych. Ponadto planowane są kolejne inwestycje i uruchomienie nowych połączeń, także w obrębie województwa podlaskiego. To z pewnością krok we właściwą stronę, choć w czasie remontów podróżni będą musieli uzbroić się w cierpliwość, bo będą występowały utrudnienia.
(Cezarion/ Foto: BI-Foto)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie