Galeria Arsenał zaprasza na pokaz wideo "Zug. St. Michael" Rafała Bujnowskiego. Wydarzenie odbędzie się dziś, tj. w niedzielę, 22 listopada 2015 r., w godzinach otwarcia Galerii: 10.00-18.00.
Pokaz wideo, odbywa się w ramach cyklu „Niedziela z kolekcją”, który jest sposobem, na wspólne odkrywanie potencjału Kolekcji II Galerii Arsenał. Jej fragmenty, udostępniane są publiczności w postaci cotygodniowych ekspozycji filmów wideo ze zbiorów Galerii. Zapraszamy w każdą niedzielę, w godzinach 10.00-18.00 do Galerii Arsenał – Plac Zabaw. Udział w projekcjach jest bezpłatny. Dołącz do nas! Więcej informacji na stronie: http://galeria-arsenal.pl/edukacja/niedziela-z-kolekcja.html
„Praca Rafała Bujnowskiego - Zug. St. Michael należy do cyklu podobnych w zamyśle realizacji, opatrzonych wspólnym tytułem Zmierzch. Składa się z czarnego (z niewielkimi prześwitami bieli) obrazu o wyraźnej fakturze oraz wideo pokazującego stopniowe zamalowywanie czarno-białego pejzażu, przedstawiającego szwajcarskie miasto Zug z charakterystyczną wieżą kościoła św. Michała.[…] Rozważania na temat malarstwa i obrazu stanowią główny nurt twórczości artysty, poniekąd spajając jego odmienne realizacje. Bujnowski analizował choćby sposoby postrzegania dzieł malarskich, pokazywał ich status jako dóbr konsumpcyjnych, demaskował handlową stronę sztuki i płynną granicę między malarstwem a banalną rzeczywistością. Realizacje z cyklu Zmierzch mają bardziej hermetyczny charakter. Zarejestrowany na wideo proces zamalowywania pejzażu skłania do zadania pytania o relacje między malarstwem a rzeczywistą, o możliwości jej odwzorowania oraz sposoby obrazowania, po jakie w tym celu sięga artysta. Farba, nakładana pędzlem podążającym niejako za zapadającym zmierzchem, całkowicie pochłania syntetyczny, namalowany płaską plamą pejzaż miejski, zmieniając go w obraz, o którym można powiedzieć, że nie przedstawia niczego (bądź przedstawia nic). W starannym i pełnym skupienia przekształcaniu konwencji ujęcia, od realizmu do monochromatycznej abstrakcji, wyeksponowany jest przede wszystkim sam proces malowania oraz pytanie o jego granice – o moment, w którym artysta może uznać malowany obraz za zadowalające odwzorowanie obserwowanej rzeczywistości.”
Fragment pochodzi z książki: Izabeli Kopani, "Zbiór Otwarty", PTZSP, Białystok 2012.
Komentarze opinie