
W ostatnich tygodniach znacząco wzrosła liczba oszustw polegających na przesyłaniu fałszywych wiadomości i wykonywaniu telefonów. Oszuści podszywają się pod pracowników ZUS w celu wyłudzenia danych osobowych oraz pieniędzy.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych apeluje o zachowanie ostrożności i ostrzega przed rosnącą liczbą oszustw. Przestępcy stosują coraz bardziej wymyślne i wyrafinowane metody, aby wyłudzić dane osobowe oraz informacje o rachunkach bankowych. Mogą także nakłaniać do otwarcia niebezpiecznych linków lub załączników.
Apelujemy o czujność i ostrożność. Oszuści stosują coraz bardziej wyrafinowane techniki perswazji, zarówno techniczne, jak psychologiczne, a ich katalog rośnie praktycznie z dnia na dzień. ZUS cieszy się zaufaniem klientów, dlatego ważne jest, aby być świadomym zagrożeń. Fałszywe wiadomości SMS i e-maile, które przestępcy wysyłają w sprawie zwiększenia emerytury, zmiany numeru telefonu czy rzekomych zmian dokonanych na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) / eZUS, stanowią nie tylko zagrożenie dla klientów, ale także dla samego Zakładu - informuje Katarzyna Krupicka, regionalna rzeczniczka prasowa ZUS województwa podlaskiego.
W obliczu nasilających się prób wyłudzeń, Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS) przypomina o kluczowych zasadach bezpieczeństwa, które pomogą Ci ochronić swoje dane i pieniądze. Pamiętaj, że ZUS nigdy nie prosi o podanie danych osobowych drogą mailową, SMS ani poprzez komunikatory internetowe.
Czego ZUS nigdy nie robi:
Jeśli masz podejrzenia co do otrzymanej wiadomości czy telefonu lub po prostu chcesz zweryfikować autentyczność komunikacji, urzędnicy zachęcają do kontaktu z Centrum Kontaktu Klientów ZUS. Numer telefonu: 22 560 16 00. Dostępność infolinii: od poniedziałku do piątku w godzinach 7 - 18. To najbezpieczniejszy i najbardziej wiarygodny sposób, aby upewnić się, że rozmawiasz z prawdziwym przedstawicielem ZUS i chronisz swoje dane.
ZUS traktuje bezpieczeństwo swoich klientów priorytetowo i aktywnie walczy z przestępczością. Zakład ściśle współpracuje z policją oraz innymi instytucjami zajmującymi się zwalczaniem przestępczości, w szczególności cyberprzestępczości wymierzonej w osoby starsze. Dzięki tej współpracy, ZUS może szybciej reagować na nowe metody oszustów i wspierać organy ścigania w ich wykrywaniu.
Pamiętaj, że zgłaszanie wszelkich prób oszustw jest kluczowe, aby pomóc ZUS i policji w ochronie innych osób. Twoja czujność i reakcja mają realne znaczenie!
Przestrzegamy przed pochopnymi decyzjami. Zanim podejmie się jakiekolwiek kroki, warto najpierw skontaktować się z nami telefonicznie lub osobiście w placówce. Pośpiech w takich sytuacjach jest złym doradcą, a przestępcy umiejętnie wywierają presję, bo wiedzą, że jeśli klient skonsultuje się z nami, ich oszustwo nie ma szans na powodzenie - wskazuje rzeczniczka.
Przestępcy stosują coraz bardziej wyrafinowane metody, aby zdobyć cenne informacje. Najczęściej chodzi im o: numer PESEL - to klucz do wielu twoich danych, które mogą być później wykorzystane do zaciągnięcia kredytów czy otwarcia rachunków na twoje nazwisko; numer konta bankowego; dane logowania - oszuści próbują zdobyć loginy i hasła do poczty elektronicznej oraz bankowości internetowej.
Próby oszustów przybierają różne formy. Jednym z przykładów jest kobieta, która odwiedzała domy klientów, oferując pomoc w wypełnianiu wniosków dotyczących m.in. przejścia na emeryturę czy uzyskania bonu turystycznego. Takie wizyty nie są przeprowadzane przez pracowników ZUS. Poza siedzibą Zakładu kontakt z pracownikiem odbywa się jedynie w ściśle określonych przypadkach, takich jak np. kontrola prawidłowości wykorzystania zwolnień lekarskich. Innym przypadkiem wizyt są kontrole przeprowadzane u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Kontrole te prowadzą wyłącznie inspektorzy na podstawie upoważnienia, a każda z nich jest zawsze wcześniej zapowiadana.
Metody stosowane przez oszustów obejmują m.in. wysyłanie fałszywych wiadomości e-mail informujących o zmianie kanału odzyskiwania dostępu do profilu na PUE / eZUS. Wysyłane wiadomości wyglądają wiarygodnie, ponieważ zawierają domenę "zus.pl" w adresie nadawcy oraz dane przypominające prawdziwy login do PUE / eZUS. Klienci otrzymują także maile od osób podających się za "pracowników Działu Świadczeń czy Emerytur", które dotyczą "projektu" mającego na celu dodatkowy zarobek oraz zwiększenie wysokości emerytury. W kolejnym etapie odbiorca takiej wiadomości jest proszony o dokonanie przelewu na podstawie danych zawartych w fałszywej umowie, którą otrzymał.
Warto pamiętać, że ZUS nie wysyła korespondencji e-mailowej do swoich klientów. Kontakt elektroniczny ze strony Zakładu jest możliwy wyłącznie w dwóch przypadkach: gdy klient ma profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE ZUS) lub eZUS, gdy klient wyraził zgodę na taką formę komunikacji w ustawieniach swojego profilu PUE ZUS. Oznacza to, że jeśli nie masz aktywnego profilu na PUE ZUS lub nie wyraziłeś zgody na otrzymywanie wiadomości e-mail, każda wiadomość mailowa rzekomo pochodząca od ZUS jest próbą oszustwa.
Osoby podszywające się pod pracowników Zakładu wykorzystują także kontakt telefoniczny, prosząc o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE / eZUS. Często rozmowy dotyczą instytucji finansowych, z których korzystają klienci. ZUS przypomina, że konsultanci infolinii Zakładu nie dzwonią do klientów w takich sprawach.
W mediach społecznościowych można natknąć się na spreparowane konta ZUS oraz fałszywe reklamy. Rozpowszechniają one nieprawdziwe informacje, takie jak rzekome inwestycje, które mają zagwarantować emeryturę już w wieku 50 lat lub umożliwić zwiększenie kwoty pobieranego świadczenia. Oszuści twierdzą, że wystarczy zainwestować jedynie 500 zł, aby uzyskać dodatkowe pieniądze.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych stanowczo przestrzega przed nasilającymi się próbami oszustw. Kluczowe jest, aby nie udostępniać nikomu poufnych informacji, szczególnie po otrzymaniu podejrzanych wiadomości za pośrednictwem e-maili, telefonu czy komunikatorów, które zawierają prośby o podanie danych.
(PW)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie