Pierwsze ogłoszenie programu Up To Date Festival 2026 skutecznie rozgrzewa atmosferę jeszcze przed świętami. Organizatorzy ujawnili nazwiska 13 artystów i artystek, którzy w maju przyszłego roku wystąpią w Białymstoku, zapowiadając kolejną edycję wydarzenia jako intensywne, wielowymiarowe doświadczenie muzyczne. Bilety i karnety na festiwal są już dostępne w sprzedaży.
Up To Date Festival 2026 odbędzie się w dniach 28 - 30 maja i po raz kolejny połączy muzykę elektroniczną oraz eksperymentalną z miejskimi i plenerowymi przestrzeniami Białegostoku. Od 17 lat festiwal konsekwentnie buduje własną tożsamość, stawiając na artystyczną jakość, odwagę programową i brzmieniową różnorodność, zamiast popularności liczonej algorytmami. To wydarzenie, które równolegle przyciąga międzynarodowych twórców i wzmacnia lokalną scenę.
Jednym z kluczowych elementów festiwalu pozostaje jego przestrzenny charakter. Up To Date od lat odkrywa przed publicznością miejsca, które na co dzień funkcjonują poza obiegiem klubowym czy koncertowym. Na kilka dni zamieniają się one w tętniące życiem punkty spotkań, dialogu i wspólnego przeżywania muzyki. W 2026 roku centralną lokalizacją wydarzenia będzie Park Lubomirskich, znany także jako Park Dojlidy - zabytkowy park krajobrazowy z połowy XIX wieku. Starodrzew i klasycystyczny pałac stworzą naturalną scenografię dla dwóch dni festiwalowych wydarzeń, zaplanowanych na 29 i 30 maja.
W parku powstaną dwie główne sceny: Music is Everything oraz FOMO_, różniące się estetyką, energią i filozofią programową. Music is Everything to przestrzeń otwarta i wspólnotowa, celebrująca radość, ruch i spontaniczność. Jej program skupi się na hybrydowych formach elektroniki - od nowoczesnego dubstepu, przez IDM i breakbeat, po świeże interpretacje klubowego techno.
FOMO_ z kolei zaprosi słuchaczy w bardziej intensywne i pogłębione rejony dźwięku. To scena skierowana do osób poszukujących transu, hipnozy i surowej rytmiki, w której puls i napięcie odgrywają kluczową rolę. Charakterystyczna oprawa wizualna i najwyższej klasy nagłośnienie pozostaną znakiem rozpoznawczym obu scen, podobnie jak ambientowe spotkania w ramach Centralnych Salonów Ambientu – przestrzeni skupienia i kontemplacji.
Pierwsze ogłoszenie artystyczne wyraźnie akcentuje basową różnorodność i nietuzinkowe podejście do rytmu. Na scenie Music is Everything pojawi się m.in. µ-Ziq, czyli Mike Paradinas - pionier IDM-u i założyciel wytwórni Planet Mu, który zaprezentuje przekrojową podróż przez trzy dekady elektroniki. Obok niego wystąpi Verraco z Ameryki Południowej, znany z dekonstrukcji dembowych struktur, a także Skee Mask, kojarzony z innowacyjnymi wydawnictwami w Ilian Tape. Publiczność usłyszy również DJ Plant Texture w wersji live oraz duet shhron b2b Adnable, reprezentujący multigatunkowe, basowe podejście do muzyki klubowej.
FOMO_ pojawi się na festiwalu w dwóch odsłonach. Jedną z nich będzie mobilna scena w formie ciężarówki z charakterystycznym czarnym kontenerem, która na dwa dni zaparkuje w Parku Lubomirskich. Jej program skoncentruje się na bezkompromisowym techno, wyraźniej osadzonym w klasycznym rytmie 4×4. Za sterami staną m.in. lokalny artysta Mateusz Grzybowski (live), Objekt - znany z nieprzewidywalnych, energetycznych setów - Laura MRLS oraz duet Aerae b2b Presha, łączący modularne syntezatory z potężnymi breakbeatami.
Druga odsłona FOMO_ odbędzie się w czwartek, 28 maja, w Galerii Arsenał Elektrownia. Wydarzenie INTO THE FOMO_ połączy dźwięk i obraz w spójną formę audiowizualną. Program otworzy Paul Jebanasam (live), artysta operujący gęstymi, teksturalnymi strukturami noise’u.
Centralny Salon Ambientu po raz pierwszy zagości w industrialnych wnętrzach Galerii Arsenał Elektrownia. Pierwszą zapowiedzianą artystką tego cyklu jest Martina Bertoni - berlińska wiolonczelistka i kompozytorka, znana z minimalistycznych, eksperymentalnych kompozycji.
Organizatorzy poinformowali również o zakończeniu pięcioletniej współpracy z marką Electrum, dotychczasowym sponsorem tytularnym festiwalu. Jak podkreślają, jest to naturalne domknięcie wspólnego etapu, w ramach którego realizowano zarówno festiwal, jak i działania społeczne skupione wokół idei #dontworrybeyourself.
Up To Date Festival od lat postrzegany jest nie tylko jako seria koncertów, lecz jako całościowe doświadczenie - starannie zaprojektowane pod względem dźwięku, przestrzeni i atmosfery. To wydarzenie, w którym muzyka funkcjonuje jako punkt wyjścia do wspólnoty, ruchu i uważnego słuchania. Organizatorzy zapraszają do Białegostoku w dniach 28 - 30 maja 2026 roku oraz do śledzenia kolejnych ogłoszeń programu.
(PW)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie