
Jednoczesna nauka przedmiotu i języka angielskiego - Zespół Szkół Społecznych Fundacji Edukacji "Fabryczna 10" wprowadza pilotażowy projekt nauczania metodą CLIL. Wcześniej nauczyciele szkoły poznawali jej zasady podczas szkoleń w ramach unijnego projektu POWER.
CLIL (Content and Language Integrated Learning) dotyczy zintegrowanego kształcenia przedmiotowo - językowego, opartego na jednoczesnym przekazywaniu treści z dziedziny nauczanych przedmiotów i elementów języka obcego. Metoda staje się coraz bardziej popularna w edukacji i jest rekomendowana przez Komisję Europejską, jako jedna z najbardziej efektywnych w nauczaniu języka.
W Zespole Szkół Społecznych przy Fabrycznej projekt adresowany jest do uczniów liceum, obejmuje wszystkie przedmioty, oprócz wychowania fizycznego i religii - mówi Monika Braun, koordynatorka projektu. - Realizacja programu zależy od nauczycieli i ich poziomu znajomości języka oraz zaangażowania. Niektórzy nauczyciele korzystają z przygotowanych wcześniej słowniczków słów - kluczy, inni wprowadzają filmiki i materiały w języku angielskim.
To właśnie słownictwo, powiązane z nauczanym przedmiotem, jest kluczowym elementem w metodzie CLIL.
Już w ramach zakończonego w ubiegłym roku unijnego projektu "Mobilna kadra, mobilni uczniowie..." utworzyliśmy wraz z uczniami słowniki pojęć z przedmiotów przyrodniczych, umieściliśmy je na stronie internetowej szkoły i wykorzystujemy w czasie lekcji. Z kolei na lekcji matematyki dobre rezultaty przynosi metoda wprowadzania nowego tematu z wykorzystaniem podręcznika w języku angielskim, a następnie wyjaśnianie pojęć tam zawartych po polsku - opowiada Agata Baczewska, nauczycielka matematyki w ZSS.
CLIL zakłada stosowanie szerokiego wachlarza narzędzi do wizualizacji zdobywanej wiedzy, czyli różnego rodzaju diagramów, schematów, wykresów.
Wartością dodaną jest również możliwość wzbogacania procesu nauczania wykładami, artykułami naukowców czy fascynatów matematyki z innych krajów - dodaje Agata Baczewska. - Narzędzia te nie wymagają szerokiego zakresu struktur gramatycznych, a pozytywne efekty motywują do dalszej nauki.
Podczas zajęć z biologii do nauki wykorzystywane są ryciny, filmy i schematy, prezentowane w języku angielskim, a następnie omawiane w języku polskim. Również na lekcjach polskiego takie tematy jak angielscy poeci jezior czy przygody Odyseusza przedstawiane są za pomocą prezentacji w języku angielskim.
Korzyści ze stosowania innowacyjnej metody nauki są nie do przecenienia: CLIL wspiera rozwój kompetencji kluczowych, takich jak porozumiewanie się w języku obcym, umiejętność uczenia się, a nawet kompetencje informatyczne i społeczne.
Ta metoda to odpowiedź na potrzeby, których może uczniowie sobie jeszcze nie uświadamiają - niektórzy będą chcieli studiować za granicą, a wszystkie liczące się uczelnie oferują studia w języku angielskim - mówi Monika Braun. - Ale jeśli nawet nie planują studiów zagranicznych, to może będą chcieli skorzystać z możliwości wyjazdu w ramach EREASMUS na uczelnię zagraniczną. Również na naszych polskich uczelniach mamy zajęcia w języku angielskim, mogą to być np. wykłady zaproszonych uczonych, w tym wykłady online, poza tym duża część literatury fachowej również jest w języku angielskim - znajomość słownictwa z konkretnej dziedziny jest, według mnie, niezbędna, aby w pełni korzystać z tego, co studia oferują.
Również w przyszłej pracy, np. w międzynarodowych firmach, znajomość języka, obejmującego słownictwo specjalistyczne, jest koniecznością. Po pandemii, kiedy odkryto potencjał pracy zdalnej, miejsce zamieszkania nie musi pokrywać się z miejscem pracy i można z domu pracować dla firmy np. w Stanach Zjednoczonych albo w Szwajcarii, pod warunkiem, że zna się język.
Z punktu widzenia nauczycieli mamy więc więcej pracy, ale chcemy być nowocześni i wyposażać naszych uczniów w wiedzę i umiejętności, które sprawią, że będzie im łatwiej na studiach i będą bardziej konkurencyjni na rynku pracy - dodaje Monika Braun.
Także uczniowie doceniają nowe metody nauki angielskiego.
Jestem bardzo zadowolona z tego, że program jest wprowadzony. Uważam, że jest to potrzebne, by rozwijać język poza lekcjami angielskiego, ponieważ dzięki temu znamy więcej słówek z różnych dziedzin nauki - mówi licealistka Julia Kamińska.
(Oprac. P. Walczak)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie