Reklama

Postawili na nowatorską metodę nauki angielskiego

Jednoczesna nauka przedmiotu i języka angielskiego - Zespół Szkół Społecznych Fundacji Edukacji "Fabryczna 10" wprowadza pilotażowy projekt nauczania metodą CLIL. Wcześniej nauczyciele szkoły poznawali jej zasady podczas szkoleń w ramach unijnego projektu POWER.

CLIL (Content and Language Integrated Learning) dotyczy zintegrowanego kształcenia przedmiotowo - językowego, opartego na jednoczesnym przekazywaniu treści z dziedziny nauczanych przedmiotów i elementów języka obcego. Metoda staje się coraz bardziej popularna w edukacji i jest rekomendowana przez Komisję Europejską, jako jedna z najbardziej efektywnych w nauczaniu języka.

W Zespole Szkół Społecznych przy Fabrycznej projekt adresowany jest do uczniów liceum, obejmuje wszystkie przedmioty, oprócz wychowania fizycznego i religii - mówi Monika Braun, koordynatorka projektu. - Realizacja programu zależy od nauczycieli i ich poziomu znajomości języka oraz zaangażowania. Niektórzy nauczyciele korzystają z przygotowanych wcześniej słowniczków słów - kluczy, inni wprowadzają filmiki i materiały w języku angielskim.

To właśnie słownictwo, powiązane z nauczanym przedmiotem, jest kluczowym elementem w metodzie CLIL.

Już w ramach zakończonego w ubiegłym roku unijnego projektu "Mobilna kadra, mobilni uczniowie..." utworzyliśmy wraz z uczniami słowniki pojęć z przedmiotów przyrodniczych, umieściliśmy je na stronie internetowej szkoły i wykorzystujemy w czasie lekcji. Z kolei na lekcji matematyki dobre rezultaty przynosi metoda wprowadzania nowego tematu z wykorzystaniem podręcznika w języku angielskim, a następnie wyjaśnianie pojęć tam zawartych po polsku - opowiada Agata Baczewska, nauczycielka matematyki w ZSS.

CLIL zakłada stosowanie szerokiego wachlarza narzędzi do wizualizacji zdobywanej wiedzy, czyli różnego rodzaju diagramów, schematów, wykresów.

Wartością dodaną jest również możliwość wzbogacania procesu nauczania wykładami, artykułami naukowców czy fascynatów matematyki z innych krajów - dodaje Agata Baczewska. - Narzędzia te nie wymagają szerokiego zakresu struktur gramatycznych, a pozytywne efekty motywują do dalszej nauki.

Podczas zajęć z biologii do nauki wykorzystywane są ryciny, filmy i schematy, prezentowane w języku angielskim, a następnie omawiane w języku polskim. Również na lekcjach polskiego takie tematy jak angielscy poeci jezior czy przygody Odyseusza przedstawiane są za pomocą prezentacji w języku angielskim.

Korzyści ze stosowania innowacyjnej metody nauki są nie do przecenienia: CLIL wspiera rozwój kompetencji kluczowych, takich jak porozumiewanie się w języku obcym, umiejętność uczenia się, a nawet kompetencje informatyczne i społeczne.

Ta metoda to odpowiedź na potrzeby, których może uczniowie sobie jeszcze nie uświadamiają - niektórzy będą chcieli studiować za granicą, a wszystkie liczące się uczelnie oferują studia w języku angielskim - mówi Monika Braun. - Ale jeśli nawet nie planują studiów zagranicznych, to może będą chcieli skorzystać z możliwości wyjazdu w ramach EREASMUS na uczelnię zagraniczną. Również na naszych polskich uczelniach mamy zajęcia w języku angielskim, mogą to być np. wykłady zaproszonych uczonych, w tym wykłady online, poza tym duża część literatury fachowej również jest w języku angielskim - znajomość słownictwa z konkretnej dziedziny jest, według mnie, niezbędna, aby w pełni korzystać z tego, co studia oferują.

Również w przyszłej pracy, np. w międzynarodowych firmach, znajomość języka, obejmującego słownictwo specjalistyczne, jest koniecznością.  Po pandemii, kiedy odkryto potencjał pracy zdalnej, miejsce zamieszkania nie musi pokrywać się z miejscem pracy i można z domu pracować dla firmy np. w Stanach Zjednoczonych albo w Szwajcarii, pod warunkiem, że zna się język.

Z punktu widzenia nauczycieli mamy więc więcej pracy, ale chcemy być nowocześni i wyposażać naszych uczniów w wiedzę i umiejętności, które sprawią, że będzie im łatwiej na studiach i będą bardziej konkurencyjni na rynku pracy - dodaje Monika Braun.

Także uczniowie doceniają nowe metody nauki angielskiego.

Jestem bardzo zadowolona z tego, że program jest wprowadzony. Uważam, że jest to potrzebne, by rozwijać język poza lekcjami angielskiego, ponieważ dzięki temu znamy więcej słówek z różnych dziedzin nauki - mówi licealistka Julia Kamińska.

(Oprac. P. Walczak)

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo ddb24.pl




Reklama
Wróć do