Reklama

Zielone światło dla ostatniego odcinka Rail Baltica w Podlaskiem. Pociągi pojadą nawet 200 km/h

Wojewoda wydał kluczową decyzję lokalizacyjną dla ostatniego, 36-kilometrowego odcinka międzynarodowej magistrali kolejowej Rail Baltica, który ma przebiegać przez województwo podlaskie. Jest to formalny krok otwierający PKP PLK SA drogę do uzyskania pozwolenia na budowę i rozpoczęcia prac, które mają radykalnie przyspieszyć ruch kolejowy w regionie.

Decyzja wojewody dotyczy fragmentu trasy o strategicznym znaczeniu, rozciągającego się przez teren pięciu gmin: Dobrzyniewo Duże, Krypno, Mońki, Goniądz oraz Grajewo. Odcinek kończy się blisko mostu na rzece Biebrzy w okolicach Osowca.

Najważniejszą zmianą dla pasażerów będzie radykalne podniesienie maksymalnej prędkości pociągów. Wojewoda Jacek Brzozowski podkreślił, że inwestycja ma na celu wprowadzenie kolei wysokich prędkości w regionie.

Zależy nam na kolei wysokich prędkości. Pasażerskie pojadą z prędkością 200 km/h, a towarowe 120 km/h - precyzował wojewoda.

Realizacja inwestycji na linii kolejowej nr 38 obejmie kompleksową rozbiórkę, przebudowę i budowę infrastruktury, w tym kluczowe utworzenie drugiego toru, co umożliwi płynniejszy i szybszy ruch.

Zakres prac jest szeroki i ma przynieść znaczące korzyści dla lokalnej społeczności. Jak zaznaczył wojewoda, istotna jest budowa nowoczesnej i bezpiecznej infrastruktury.

  • Nowe perony: kompleksowa przebudowa i budowa nowych peronów nastąpi na stacjach Knyszyn, Mońki i Osowiec oraz na przystankach osobowych Zastocze i Goniądz. Zlikwidowany zostanie przystanek Czechowizna.
  • Nowy przystanek: powstanie nowy przystanek osobowy w Dziękoniach, wyposażony w nowoczesne wiaty, oświetlenie, systemy dotykowe i pełną informację dla podróżnych.
  • Wielkie obiekty inżynieryjne: planuje się budowę pięciu nowych mostów kolejowych, dziewięciu wiaduktów drogowych oraz sześciu wiaduktów kolejowych, co znacząco poprawi bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego w pobliżu linii.
  • Ekologia i technika: przebudowane zostaną sieci elektroenergetyczne, trakcyjne i światłowodowe. Komfort mieszkańców poprawi budowa ekranów akustycznych.

Odcinek objęty najnowszą decyzją to finałowy element prac PKP PLK na trasie E75 Białystok - Ełk. Inwestycja została podzielona na trzy etapy:

  • czerwiec 2025 r.: decyzja dla 23-kilometrowego odcinka na terenie miasta i gminy Grajewo;
  • lipiec 2025 r.: decyzja dla 22-kilometrowego odcinka w Białymstoku, Choroszczy i Dobrzyniewie Dużym;
  • obecna decyzja: dotycząca brakującego, 36-kilometrowego odcinka.

Rail Baltica to nie tylko polski, ale i europejski projekt. Polski odcinek, o długości ok. 340 km, stanowi część korytarza transportowego Morze Północne - Bałtyk, który ma połączyć Warszawę z Litwą, Łotwą i Estonią, a docelowo z Tallinem (trasa ok. 1 000 km).

Zgodnie z harmonogramem polski odcinek Rail Baltiki ma zostać ukończony w 2029 roku. Cała bałtycka część trasy ma być oddana do użytku do roku 2030.

(PW)

Aktualizacja: 17/11/2025 11:30
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo ddb24.pl




Reklama
Wróć do