Wojewoda wydał kluczową decyzję lokalizacyjną dla ostatniego, 36-kilometrowego odcinka międzynarodowej magistrali kolejowej Rail Baltica, który ma przebiegać przez województwo podlaskie. Jest to formalny krok otwierający PKP PLK SA drogę do uzyskania pozwolenia na budowę i rozpoczęcia prac, które mają radykalnie przyspieszyć ruch kolejowy w regionie.
Decyzja wojewody dotyczy fragmentu trasy o strategicznym znaczeniu, rozciągającego się przez teren pięciu gmin: Dobrzyniewo Duże, Krypno, Mońki, Goniądz oraz Grajewo. Odcinek kończy się blisko mostu na rzece Biebrzy w okolicach Osowca.
Najważniejszą zmianą dla pasażerów będzie radykalne podniesienie maksymalnej prędkości pociągów. Wojewoda Jacek Brzozowski podkreślił, że inwestycja ma na celu wprowadzenie kolei wysokich prędkości w regionie.
Zależy nam na kolei wysokich prędkości. Pasażerskie pojadą z prędkością 200 km/h, a towarowe 120 km/h - precyzował wojewoda.
Realizacja inwestycji na linii kolejowej nr 38 obejmie kompleksową rozbiórkę, przebudowę i budowę infrastruktury, w tym kluczowe utworzenie drugiego toru, co umożliwi płynniejszy i szybszy ruch.
Zakres prac jest szeroki i ma przynieść znaczące korzyści dla lokalnej społeczności. Jak zaznaczył wojewoda, istotna jest budowa nowoczesnej i bezpiecznej infrastruktury.
Odcinek objęty najnowszą decyzją to finałowy element prac PKP PLK na trasie E75 Białystok - Ełk. Inwestycja została podzielona na trzy etapy:
Rail Baltica to nie tylko polski, ale i europejski projekt. Polski odcinek, o długości ok. 340 km, stanowi część korytarza transportowego Morze Północne - Bałtyk, który ma połączyć Warszawę z Litwą, Łotwą i Estonią, a docelowo z Tallinem (trasa ok. 1 000 km).
Zgodnie z harmonogramem polski odcinek Rail Baltiki ma zostać ukończony w 2029 roku. Cała bałtycka część trasy ma być oddana do użytku do roku 2030.
(PW)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie