
Dr Łukasz Kiszkiel z Wydziału Socjologii Uniwersytetu w Białymstoku, decyzją premiera Donalda Tuska, został powołany w skład nowej Rady Centrum Badania Opinii Społecznej. Uroczystość wręczenia nominacji odbyła się 18 lipca 2024 r. w Warszawie. Członkowie Rady odebrali powołania z rąk szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Jana Grabca.
W skład Rady weszło siedmiu przedstawicieli świata nauki. Zostali oni wybrani spośród osób przedstawionych przez rady naukowe placówek, które prowadzą działalność w zakresie socjologii, stosowanych nauk społecznych, studiów społecznych i studiów politycznych oraz przez ogólnopolskie stowarzyszenia naukowe zrzeszające socjologów.
CBOS to jedna z najstarszych instytucji badawczych w Polsce. Sejm RP docenił wyjątkowy charakter tej organizacji i 20 lutego 1997 roku przyznał jej status niezależnej fundacji, zobowiązując ją do prowadzenia badań społecznych na rzecz dobra publicznego. Od tej pory nad planami i jakością prac badawczych czuwa Rada CBOS, w skład której wchodzą specjaliści z siedmiu instytucji akademickich oraz przedstawiciele Sejmu, Senatu, prezydenta RP i premiera - mówi socjolog z UwB.
Dr Łukasz Kiszkiel pracuje w Zakładzie Socjologii Poznawczej. Doświadczenie badawcze zdobywał m.in. w agencjach badań rynku - TNS OBOP (obecnie Kantar Polska) oraz IQS. Obecnie zaangażowany jest m.in. w realizację największego w Polsce badania longitudinalnego populacji miejskiej "Białystok PLUS", prowadzonego w porozumieniu z Uniwersytetem Medycznym w Białymstoku. Od 1 września będzie pełnił funkcję prodziekana Wydziału Socjologii ds. rozwoju i współpracy z otoczeniem.
Celem działalności fundacji Centrum Badania Opinii Społecznej jest prowadzenie badań opinii społecznej na użytek publiczny, a w szczególności: gromadzenie, opracowywanie i udostępnianie danych z badań opinii społecznej, upowszechnianie w społeczeństwie wiedzy o stanie i tendencjach zmian opinii społecznej czy przekazywanie wyników badań organom państwowym, instytucjom publicznym i - za pośrednictwem mediów - społeczeństwu.
Ta kadencja Rady będzie pełna wyzwań, ze względu na zmieniające się realia prowadzenia badań społecznych w Polsce, ale i Europie. Coraz trudniej jest pozyskać respondentów, stosując tradycyjne metody rekrutacji Face-to-Face. Wymusza to na agencjach badań rynku poszukiwanie alternatywnych technik, np. badania panelowe online i łączenie metod (wywiadów telefonicznych, ankiet online) tak, aby finalnie w sposób rzetelny i poprawny metodologicznie osiągnąć realizację prób reprezentatywnych. CBOS to obecnie jedyna jednostka badawcza w Polsce, która stara się utrzymać realizację badań terenowych, umożliwiających m.in. realizację prób w oparciu o numery PESEL. Jest to jednak niezwykle kosztowne i niekonkurencyjne cenowo, ale zapewnia najwyższą jakość gromadzonych danych - wyjaśnia dr Łukasz Kiszkiel.
Dodaje, że wspólnie z innymi członkami Rady będzie starał się wspomóc dążenia dyrektor fundacji do wypracowania metod realizacji, które pozwolą konkurować ofertą z komercyjnymi agencjami badań rynku, przy jednoczesnym utrzymaniu najwyższej jakości realizacji badań społecznych.
(PW)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie