Reklama

Białystok ma wreszcie punkt ładowania aut elektrycznych

Białystok do niedawna był białą plamą na mapie elektromobilności. Wbrew solennym zapewnieniom władz miasta właściciele aut elektrycznych albo musieli fundować sobie własną prywatną przyłącze do ładowania elektrycznych pojazdów lub jechać do Łomży lub Suwałk. Te o wiele mniejsze miejscowości zawstydziły "nowoczesnego" prezydenta i jego ekipę: w ramach akcji GreenWay budując punkt do szybkiego ładowania pojazdów. Całkiem niedawno Białystok wreszcie doczekał się publicznej ładowarki samochodowej: znajduje się ona obok Decathlonu przy ulicy Zwycięstwa.

Urządzenie marki Indigotech zostało zainstalowane na naziemnym, ogólnodostępnym parkingu obok białostockiego sklepu Decathlon. Pozwala ono na ładowanie prądem przemiennym dwóch pojazdów równocześnie. Stacja ładowania w Decathlonie wkrótce będzie przechodzić testy integracji z nowym oprogramowaniem do zarządzania, umożliwiającym zarezerwowanie i uruchomienie stacji za pomocą aplikacji w smartfonie, a także dokonywanie bezgotówkowych płatności za usługę ładowania. Oznacza to, że właściciele aut elektrycznych wreszcie przestaną być zakładnikami własnych garaży, gdzie muszą zostawić pojazd na wiele godzin, aby ładować go domową ładowarką. 

Elektromobilność nieuchronnie wkracza do Polski. W tej chwili wydaje się ona luksusem, tak jak do niedawna były nim komputery PC czy telefony komórkowe. Już teraz elektryczne autobusy i skutery są dość częstym widokiem na drogach. Zdaniem wielu przedsiębiorców rozwój elektromobilności na Podlasiu to kwestia czasu. W czasie kampanii wyborczej Jacek Żalek zadeklarował dołożenie starań do otwarcia fabryki aut elektrycznych właśnie w Białymstoku. To co jednak najmocniej ogranicza ekspansję aut elektrycznych to brak stacji ładowania. Za ich odpowiednią liczbę będzie odpowiadał samorząd - tak mówi ustawa o elektromobilności z 2018 roku. W Białymstoku musi ich powstać prawie 200.

Ładowarka w Decathlonie umożliwia równoczesne ładowanie dwóch pojazdów: jednego prądem stałym (DC) oraz jednego zmiennym (AC). Dzięki zastosowanej technologii szybkiego ładowania w 40 minut można naładować baterię o pojemności 40 kWh do około 80 proc. Można tam naładować wszystkie pojazdy elektryczne zgodne ze standardami: CHAdeMO, CCS oraz AC Type2, co praktycznie oznacza wszystkie marki samochodów elektrycznych dostępne na rynku. 

Zgodnie z art. 37 ustawy o elektromobilności samorządy powyżej 50 tys. mieszkańców mają obowiązek co trzy lata sporządzić analizę kosztów i korzyści z inwestycji w elektromobilność. Analiza powinna zawierać analizę finansowo-ekonomiczną, szacunki, jak zmiana taboru na elektryczny wpłynie na redukcję zanieczyszczenia powietrza, a także określenie zysków związanych z mniejszą emisją szkodliwych substancji dla środowiska i zdrowia ludzi. 

Białystok jak na razie jest kompletnie nieprzygotowany do zmian. Brak jakichkolwiek działań władz miasta do dostosowania się do wymogów ustawy oraz wdrażania elektromobilności może w przyszłości wiele kosztować stolicę Podlasia, w której w tej chwili trudno oddychać. Od początku października do połowy listopada co najmniej przez 14 dni przekroczone były normy zanieczyszczeń powietrza (czasami nawet o kilkaset procent). 

(Przemysław Sarosiek)

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Gość - niezalogowany 2018-11-16 10:45:39

    Muszę zasmucić autora tego tekstu bo ładowarka pozwala ładować jedynie prądem przemiennym AC.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Michał - niezalogowany 2018-11-16 10:47:37

    Cytat: Ładowarka w Decathlonie umożliwia równoczesne ładowanie dwóch pojazdów: jednego prądem stałym (DC) oraz jednego zmiennym (AC). Dzięki zastosowanej technologii szybkiego ładowania w 40 minut można naładować baterię o pojemności 40 kWh do około 80 proc. Można tam naładować wszystkie pojazdy elektryczne zgodne ze standardami: CHAdeMO, CCS oraz AC Type2, co praktycznie oznacza wszystkie marki samochodów elektrycznych dostępne na rynku. Drogi autorze Przemysławie, jak już piszesz jakiś artykół na dodatek krytyczny to może weź wyślij tekst przed opublikowaniem go do osoby, która wie o czym mówi lub pisze. Owy przytaczany słupek to tylko ładowanie prądem AC max 22kw i to zalezy od auta jaką ono ma na pokladzie ładowarkę. A niestety większość ma max 7kw za wyjątkiem BMW i3 i to nowego i TESLI wersji z Europy. Nie ma mowy o ładowaniu z tego punktu ładowania prądem STAŁYM czyli DC !!!! Porszę to sprostować !!!!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2018-11-16 10:48:52

    Cytat: Ładowarka w Decathlonie umożliwia równoczesne ładowanie dwóch pojazdów: jednego prądem stałym (DC) oraz jednego zmiennym (AC). Dzięki zastosowanej technologii szybkiego ładowania w 40 minut można naładować baterię o pojemności 40 kWh do około 80 proc. Można tam naładować wszystkie pojazdy elektryczne zgodne ze standardami: CHAdeMO, CCS oraz AC Type2, co praktycznie oznacza wszystkie marki samochodów elektrycznych dostępne na rynku. Drogi autorze Przemysławie, jak już piszesz jakiś artykół na dodatek krytyczny to może weź wyślij tekst przed opublikowaniem go do osoby, która wie o czym mówi lub pisze. Owy przytaczany słupek to tylko ładowanie prądem AC max 22kw i to zalezy od auta jaką ono ma na pokladzie ładowarkę. A niestety większość ma max 7kw za wyjątkiem BMW i3 i to nowego i TESLI wersji z Europy. Nie ma mowy o ładowaniu z tego punktu ładowania prądem STAŁYM czyli DC !!!! Porszę to sprostować !!!!

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Phoenix2000 - niezalogowany 2018-12-28 11:45:56

    Potwierdzam: Tam tylko Type2 AC. Wlasnie tam ladowalem swojego Passata GTE wczoraj (27 Gru 2018). Zadnego punktu DC. Chyba autor tego textu nie czyta komentarzy...

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2018-12-28 18:13:31

    Panie a co z tym żalkiem i tą fabryką, super inwestorem powiązanym z polityką. Pis przegrał to h... wam w d.. fabryki nie będzie . Szkoda ,że niezależny portal nie drąży takich spraw no wstyd dla pani redaktor naczelnej przecież to interesuje Białostoczan , może zrozumieli by,że są gamoniami i przerypali fabrykę w wyborach.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Tesla - niezalogowany 2019-09-04 22:31:57

    Witam ktoś pisząc ten tekst to chyba nie do końca zapoznał się z tematem, ta ładowarka to po pierwsze nie jest własnością miasta tylko decatlonu, ładować mogą tylko klienci sklepu w godzinach jego otwarcia , a ładowanie tesli trwa 7 godzin. Napisze tak ta ładowarka to jest upokorzenie dla Białegostoku ,Grajewo ma greenweya, Ostrów Mazowiecka,lomza ma greenweay i ładowanie trwa 50 minut.Ktos kto pisze o tej akurat ladowarce to chyba nie wie o czym pisze .Porażka Białegostoku.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    gość 2019-09-04 22:35:46

    Treść komentarza...

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Tesla - niezalogowany 2019-09-04 22:37:04

    Witam ktoś pisząc ten tekst to chyba nie do końca zapoznał się z tematem, ta ładowarka to po pierwsze nie jest własnością miasta tylko decatlonu, ładować mogą tylko klienci sklepu w godzinach jego otwarcia , a ładowanie tesli trwa 7 godzin. Napisze tak ta ładowarka to jest upokorzenie dla Białegostoku ,Grajewo ma greenweya, Ostrów Mazowiecka,lomza ma greenweay i ładowanie trwa 50 minut.Ktos kto pisze o tej akurat ladowarce to chyba nie wie o czym pisze .Porażka Białegostoku.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo ddb24.pl




Reklama
Wróć do