
Czas podróży z Białegostoku do Ełku ma się skrócić nawet o pół godziny, kiedy powstanie zmodernizowana linia kolejowa na tej trasie. W minioną środę, 27 grudnia, spółka PKP PLK podpisała umowę na blisko 20 milionów złotych dotyczącą wykonania projektu tej inwestycji.
Trasa z Białegostoku do Ełku to łącznie 104 km. I na całej jej długości mają pojawić się nowe elementy, począwszy od torów kolejowych, po nowe perony, czy bezpieczniejsze przejazdy. To efekt decyzji, jaka zapadła niedawno. Umowa została podpisana zaledwie w minioną środę, 27 grudnia, przez Polskie Linie Kolejowe. Ale zanim inwestycja ruszy z miejsca trzeba będzie poczekać około dwóch lat. Do tego czasu ma powstać projekt całej inwestycji wart 19 mln. 800 tys. złotych.
- Przedsięwzięcie zapewni m.in. lepsze podróże mieszkańcom województw podlaskiego i warmińsko – mazurskiego. To też kolejny krok na budowie Rail Baltica między Warszawą a Trakiszkami (czyli granicą państwa -), odcinek do Sadownego jest w zasadzie zakończony, odcinek Sadowne – Czyżew w realizacji, a odcinek Czyżew – Białystok trafi do postępowania przetargowego na początku przyszłego roku, teraz wchodzimy w etap prac projektowych na odcinek między Białymstokiem a Ełkiem – wyjaśniał zaraz po podpisaniu umowy wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Odnowiona ma być sieć trakcyjna niemal na całej linii z Białegostoku do Ełku. Podróżni zyskają także odświeżone stacje kolejowe w następujących lokalizacjach: Białystok – Starosielce, Knyszyn, Mońki, Osowiec, Grajewo, Prostki, Ełk – Towarowy oraz Ełk. Do tego pojawi się także część zupełnie nowych przystanków kolejowych, które będą już dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych.
Cała inwestycja to część trasy Rail Baltica, która wiedzie z Warszawy przez przede wszystkim wschodnią część kraju przez Białystok i dalej do Kowna, Rygi, Tallinna, aż do stolicy Finlandii – Helsinek. Ten szlak kolejowy realizowany jest etapami od kilku lat. Zaś wspomniany odcinek Białystok – Ełk, którego dotyczy ostatnia umowa, ma zostać zmodernizowany do końca 2023 roku. Wówczas pociągi będą mogły tamtędy jeździć z prędkością do 160 km/h, ale infrastruktura ma być przygotowana nawet na prędkość jeszcze większą, bo do 240 km/h.
Dodamy w tym miejscu, że na trasie Białystok – Ełk ma pojawić się system zarządzania ruchem, który zdaniem przedstawicieli spółki kolejowej, zapewnia większe bezpieczeństwo. Na razie jednak wciąż trwa modernizacja odcinka Sadowne – Czyżew, a następnie będą prowadzone prace od Czyżewa do Białegostoku. Zakończenie tych prac jest przewidziane na 2021 rok.
(Agnieszka Siewiereniuk – Maciorowska/ Foto: BI-Foto)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie