Reklama

Jest nowy bolid białostockich studentów. Dokonali cudu: może rywalizować z elitą

CMS-08 odpalony! Nowy bolid zespołu Cerber Motorsport z Wydziału Mechanicznego Politechniki Białostockiej został oficjalnie zaprezentowany publiczności w Centrum Nowoczesnego Kształcenia. Ósmy z kolei pojazd stworzony przez studentów, działających w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club, posiada autorskie rozwiązania i wszelkie możliwe innowacje.

W prace nad pojazdem byli zaangażowani również studenci z Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej oraz Wydziału Elektrycznego.

8 w Centrum Nowoczesnego Kształcenia obyła się premiera nowego bolidu CMS-08. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli władz uczelni, firm partnerskich, studentów, media i zaproszonych gości, w tym przedstawicieli władz Białegostoku.

Jesteśmy, jako władze uczelni, bardzo dumni ze studentów. Wiem, ile to kosztowało ich trudu, wysiłku, wyrzeczeń. Studenci dokonali, można powiedzieć, cudu - niewielkim kosztem zbudowali pojazd, który może rywalizować z wielkimi zespołami finansowanymi przez Mercedesa, BMW, Audi. Dzięki pracy przy budowie tego bolidu studenci nabyli wiedzę, umiejętności, kompetencje, które zdecydowanie pomogą im w przyszłej pracy zawodowej. To jest zespół cenionych specjalistów, którzy na pewno znajdą zatrudnienie - przekonywał prorektor ds. s tudenckich dr. hab. inż. Jarosława Szusty, prof. PB.

Pracę studentów doceniła również dr hab. inż. Marta Kosior-Kazberuk, prof. PB, rektor Politechniki Białostockiej, która w rozmowach w kuluarach podkreślała szczególne atuty pojazdu.

Jestem pod wrażeniem kolejnego dzieła studenckiego koła naukowego Cerber Motorsport, które uosabia zaawansowane rozwiązania techniczne, a przy tym jest zgodne z trendami. Auto jest więc lżejsze, zużywa mniej energii i wykorzystuje rozwiązania, które pozwalają osiągnąć jeszcze lepsze efekty na drodze - mówiła.

Publiczność mogła poznać zespół stojący za sukcesem pojazdu.

Praca nad ósmym już bolidem była nie lada wyzwaniem. Ponad pięć miesięcy spędzonych na projektowaniu i blisko cztery miesiące przeznaczone na wykonywanie zaowocowało przygotowaniem nowej, udoskonalonej konstrukcji auta. Nie byłoby to możliwe bez zespołu, który tworzymy, czyli 31 studentów, dzielących wspólną pasję i poświęcających czas. Przyświecał nam jeden cel - stworzyć jedyny w swoim rodzaju bolid - tłumaczył Michał Gleba, koordynator zespołu Cerber Motorsport.

Dzieło studentów z Wydziału Mechanicznego będzie reprezentować białostocką uczelnię podczas prestiżowych zawodów w Europie. Co warto podkreślić, Białystok wspiera wyjazdy studentów na zawody poza granicami Polski.

Nad bolidem pracowało sześć działów: aerodynamika, silnik i napęd, elektronika, konstrukcja nośna, zawieszenie i marketing. Wspólnie zbudowaliśmy CMS-08 i wspólnie zakwalifikowaliśmy się do siódmej serii zawodów. Udział weźmiemy w: Formula SAE Italy, Formula Student Czech Republic, Formula Student Austria, Formula Student EAST, Formula Student Germany. Pierwszy raz w historii zespołu pojedziemy w sezonie na dwie najbardziej prestiżowe serie - FS Germany i FS Austria - powiedział Patryk Siekaniec, jeden z koordynatorów zespołu Cerber Motorsport, podczas prezentacji.

Czym się różni nowy bolid od poprzednich wersji? Jakie nowatorskie rozwiązania w nim zastosowano?

Zmianie uległy: zaczynając od gruntownego przeprojektowania układu chłodzenia, a co poskutkowało redukcją masy całego układu przy zachowaniu jego wydajności. Zbudowany został prototyp elektronicznie sterowanej przepustnicy własnej konstrukcji w celu przeprowadzenia niezbędnych testów i badań. W dziale elektroniki zastosowano zupełnie nowy moduł łączący wyświetlacz z systemem akwizycji danych, pozwalający na kontrolowanie przez kierowcę wybranych parametrów pracy auta oraz zapis danych do późniejszej ich analizy.

Wprowadzono również wiele usprawnień i nowatorskich rozwiązań, takich jak aktywny system chłodzenia obszaru silnika, pokrywkę silnika redukującą opór powietrza, podłogę rozszerzoną o nowe wloty powietrza oraz splitter - przednią część podłogi - wyjaśnił Michał Gleba w podsumowaniu prezentacji.

Parametry techniczneCMS-08:

  • masa: 215 kg;
  • silnik Honda CBR 600 RR, dostosowana do założeń projektowych;
  • przyspieszenie od 0 do 100 km/h - 3,8 sek.;
  • prędkość maksymalna - 125 km/h;
  • 57 Nm momentu obrotowego przy 8 900 RPM;
  • 82 konie mechaniczne przy 9 200 RPM;
  • sekwencyjna skrzynia biegów;
  • 158,7 kg siły docisku przy 100 km/h.

Rozwiązania zastosowane w aucie:

  • w pełni regulowane wielowahaczowe zawieszenie, umożliwiające pełną regulację w zależności od zmieniających się warunków na torze;
  • hybrydowa konstrukcja nośna - połączenie stalowej ramy przestrzennej z kompozytowym monocoque o zwiększonej sztywności;
  • laminowana obręcz bezpieczeństwa,;
  • wyświetlacz odpowiadający za wyświetlanie i zapisywanie najważniejszych parametrów pracy;
  • telemetria wyposażona w 33 czujniki;
  • pokrywka silnika redukująca opór powietrza;
  • aktywne chłodzenie obszaru silnika;
  • autorskie wałki rozrządu;
  • zmodyfikowany blok silnika, który umożliwił zastosowanie udoskonalonej misy silnika;
  • wydajniejszy i lżejszy układ chłodzenia;
  • mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu z regulacją napięcia wstępnego;
  • system redukcji oporu powietrza (DRS).

Zespół Cerber Motorsport, działający w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club, funkcjonuje na Wydziale Mechanicznym Politechniki Białostockiej. Organizacja powstała w listopadzie 2011 roku, za sprawą 17 studentów, pasjonatów motoryzacji. Na przestrzeni lat ponad 200 osób pracowało nad ośmioma generacjami bolidów CMS. Dzisiaj zespół liczy 31 osób i jest podzielony na sześć podzespołów. Głównym celem koła jest zdobycie najwyższej pozycji w prestiżowych, międzynarodowych zawodach Formuły Student. Organizowane są corocznie w ponad 15 krajach, zrzeszają  ponad 800  zespołów, czyli prawie 31 000 członków. Studenci projektują i wykonują bolid, który rywalizuje z drużynami z całego świata. O wygranej na zawodach nie decyduje jedynie szybkość auta, równie ważne są: konstrukcja, planowanie finansowe i sprzedażowe. Zawody są podzielone na konkurencje statyczne oraz bardziej widowiskowe - dynamiczne. Sędziami są m.in. konstruktorzy ściśle związani z branżą motoryzacyjną.

Jako pierwszy polski team Cerber Motorsport stanął na podium zawodów Formuła SAE Italy w 2016 roku. Te zawody przyniosły również drugie miejsca w konkurencjach: Acceleration, Endurance i Skidpad. Kolejne lata to również seria sukcesów. Jednym z najważniejszych celów koła jest tworzenie coraz lepszego auta oraz wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań poprawiających jego osiągi, co przekłada się na zdobywane miejsca. Łączenie teorii z praktyką, a przy tym dobra zabawa i rywalizacja to synonimy zespołu Cerber Motorsport.

(PW / Foto:  Piotr Awramiuk - PB)

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo ddb24.pl




Reklama
Wróć do