Reklama

Łomża odzyska połączenie kolejowe z Warszawą. Na tory wyjadą pociągi hybrydowe

Coraz bliżej dnia, kiedy do Łomży powróci kolej. Po 30 latach Łomża odzyska połączenie z Warszawą, a to za sprawą dużej inwestycji w ramach Programu Kolej Plus. Nowa linia kolejowa połączy Łomżę nie tylko z Białymstokiem, ale również z Warszawą. Jak zapowiedział podczas wizyty w Łomży wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, na trasie między Łomżą a stolicą Polski kursować będą nowoczesne pociągi hybrydowe. Pierwsze połączenia pasażerskie spodziewane są już na przełomie 2026 i 2027 roku.

Pociągi hybrydowe od Newagu obsłużą nową trasę

Wiceminister wyjaśnił, że od przełomu 2026 i 2027 roku 35 sztuk pociągów hybrydowych produkcji Newagu będą obsługiwały połączenia. Przetargi mają zostać ogłoszone już we wrześniu tego roku. Pierwszą taką trasą, gdzie wejdą do użytku, będzie właśnie linia Warszawa-Łomża. To doskonała wiadomość dla mieszkańców, którzy zyskają szybkie i komfortowe połączenie z Warszawą w czasie zaledwie 110 minut.

Docelowo, w ramach projektu realizowanego przez PKP PLK, planowane jest uruchomienie co najmniej 14 pociągów na dobę, w tym 10 składów PKP Intercity. Wartość całej inwestycji to blisko 367 mln zł brutto, z czego znaczną część, bo ponad 60 mln zł, dofinansuje samorząd województwa podlaskiego. W ramach modernizacji linii kolejowej nr 49 i 36, pociągi będą mogły osiągnąć prędkość 100-120 km/h, co znacznie skróci czas podróży.

Inwestycja w rozwój regionu

Zadowolenia z takiego obrotu wydarzeń nie kryją posłowie koalicji rządzącej: minister rolnictwa Stefan Krajewski oraz posłanka Alicja Łepkowska-Gołaś przypominają że przywrócenie połączenia kolejowego jest kluczowe dla rozwoju gospodarczego i społecznego całego subregionu. Mieszkańcy Łomży odzyskają połączenie, które było wyczekiwane przez 30 lat. W ramach projektu zmodernizowana zostanie linia Łomża-Śniadowo-Łapy, co pozwoli na połączenie z Białymstokiem, a także budowa łącznicy w Śniadowie, która skróci czas przejazdu.

Projekt powrotu kolei do Łomży zapoczątkował jednak inny polityk: Marek Olbryś, były wicemarszałek województwa podlaskiego oraz radny wojewódzki. 

AR

 

Kiedy koniec prac?

 

Choć pierwsze pociągi mają wjechać do Łomży wiosną przyszłego roku, pełne zakończenie prac modernizacyjnych planowane jest dopiero na 2029 rok. Inwestycja obejmuje kompleksową modernizację torów, budowę peronów oraz odbudowę stacji kolejowej w Łomży. To wieloetapowy proces, który ma na celu zapewnienie mieszkańcom bezpiecznych i komfortowych podróży.

Aktualizacja: 17/08/2025 09:41
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo ddb24.pl




Reklama
Wróć do