Reklama

Nietrafiony prezent możesz oddać, ale zależy gdzie go kupiłeś



Zwrot nietrafionego prezentu? Możliwy wtedy, gdy kupujemy na odległość, np. przez internet. Kosztowny „gratis”? Porównuj ceny.

Zwrot prezentu, który nie ma wad, a po prostu nie podoba się obdarowanemu, zależy od dobrej woli sprzedawcy. Jeżeli ten się zgadza, ma prawo określać własne warunki, np. termin, wymagać dostarczenia paragonu, oryginalnego opakowania, metek. W zamian – może zaproponować klientowi m.in. zwrot gotówki, wymianę czy bon na zakupy w tej samej sieci.

O czym powinniśmy pamiętać, kupując prezenty?
- tylko gdy kupujemy produkt przez internet, możemy zrezygnować z zakupów bez podawania powodu w ciągu 14 dni od dnia jego odbioru;
- dwa lata – tyle wynosi czas na zgłoszenie reklamacji od momentu zakupu. Reklamację składamy w sklepie, w którym zrobiliśmy zakupy, najlepiej na piśmie;
- kupując rzeczy na wyprzedaży, z ekspozycji lub z promocji – mamy tyle samo praw, co w przypadku zakupu po cenie regularnej;
- w reklamacji możemy żądać: naprawy, wymiany, obniżenia ceny lub gdy wada jest istotna - zwrotu pieniędzy; wybór należy do klienta;
- dowód zakupu – jest konieczny do zgłoszenia reklamacji, najprostszym jest paragon; ponadto – dowodem zakupu może być potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta, faktura, a nawet zeznania osób, które nam towarzyszyły podczas zakupów.

Zwracajmy uwagę również na sztuczki sprzedawców:
- 5,99 zł brzmi lepiej niż 6 zł - magiczne końcówki 99 groszy, odpowiednie ułożenie towarów na półce, muzyka, duże koszyki – to sztuczki sprzedawców, których nie zawsze jesteśmy świadomi, a ich celem jest zachęcenie do kupowania;
- inne ceny - zdarzają się różnice w cenach podanych przy towarze z cenami zakodowanymi w kasie, czytniku oraz podanymi w gazetkach reklamowych; ważne: cena podana na półce lub na metce jest obowiązującą, w związku z tym mamy prawo kupić produkt po tej właśnie cenie;
- gratisy muszą być bezpłatne, jednak czasem zdarza się, że za taki prezent albo musimy zapłacić, albo okazuje się, że zakup towaru bez upominku jest znacznie bardziej opłacalny;
- zdarza się, że kupując w komplecie np. szczoteczkę i pastę do zębów, zapłacimy więcej niż wtedy, gdy te same produkty weźmiemy osobno;
- reklamacja z pudełkiem - oryginalne opakowanie nie jest konieczne do złożenia reklamacji, dlatego sprzedawca nie może go wymagać od klienta.

(Oprac. P. Walczak / Źródło: UOKiK / Foto: sxc.hu)
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo ddb24.pl




Reklama
Wróć do