
Już za kilka miesięcy miała się rozpocząć budowa najważniejszego fragmentu obwodnicy Łomży. Wygląda jednak na to, że obwodnica poczeka i to dość długo. Krajowa Izba Odwoławcza unieważniła przetarg uwzględniając odwołanie konsorcjum spółek Porr i Unibep. Do tego nakazała ponowne przeprowadzenie ocen złożonych ofert.
Cała procedura niemal będzie musiała odbyć się od początku. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad będzie musiała ponownie przeanalizować wszystkie złożone do przetargu oferty. A chodzi o dość ważny odcinek trasy Via Baltica, który miał za chwilę zacząć się budować. Zanim nie wypowiedziała się odnośnie unieważnienia przetargu Krajowa Izba Odwoławcza, planowano podpisanie umowy z wykonawcą w marcu, czyli raptem za półtora miesiąca.
- Odcinek S61 od węzła „Łomża Zachód” do węzła „Kolno” zbuduje za prawie 443 miliony złotych firma Impresa Pizzarotii. To najważniejszy fragment przyszłej obwodnicy Łomży, z mostem nad Narwią. Dzisiejsze rozstrzygnięcie przetargu na projekt i budowę tego odcinka realizacyjnego jest ostatnim na drodze ekspresowej S61 pomiędzy Ostrowią Mazowiecką, a Szczuczynem – podawał w pierwszej połowie grudnia białostocki oddział GDDKiA.
Dziś wiadomo, że ta firma raczej nie będzie budowała żadnego z zaplanowanych odcinków. Jak poinformowała portal wnp.pl Magdalena Grabarczyk, rzecznik KIO, odwołanie zostało uwzględnione w zakresie zarzutu dotyczącego doświadczenia personelu Impresa Pizzarotti. Z tego względu KIO nakazała ponowną analizę i ocenę złożonych ofert. Ale oprócz tego GDDKiA będzie musiało jeszcze zażądać od Impresa Pizzarotii szczegółowych wyjaśnień w sprawie przesłanej wcześniej oferty.
W przetargu oferty złożyło 11 firm i konsorcjów. Najniższą cenę zaproponowała Impresa Pizzarotti – 442,8 mln zł. (46 proc. ceny zamawiającego). Najwyższą konsorcjum Salini Impregilo S.p.A i Salini Polska sp. z o.o. – 711,7 mln zł.
Teraz już wiadomo na pewno, że budowa najważniejszego fragmentu obwodnicy Łomży przesunie się i będzie opóźniona. Ale w tym czasie mają powstawać inne odcinki, na które przetarg rozstrzygnięto niespełna miesiąc temu i na razie nie słychać o tym, żeby miało coś się zmienić.
Umowa na kolejny fragment obwodnicy Łomży została podpisana jeszcze przed nowym rokiem. Dodamy, że inwestycja jest częścią tej obwodnicy wyprowadzającej drogę ekspresową S61 w kierunku południowym, w stronę węzła na S8 w okolicach Ostrowi Mazowieckiej (w. Podborze). Miała połączyć się z odcinkiem obwodnicy Łomży (węzeł „Łomża Zachód” – węzeł „Kolno”), który to przetarg został właśnie unieważniony przez KIO.
(Źródło i foto: GDDKiA/ Agnieszka Siewiereniuk – Maciorowska)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Niemożliwe!