Reklama

Przez Korycin, Suchowolę, Sztabin, Augustów i Raczki powinna przebiegać Via Carpatia. Tak uważają radni wojewódzcy z PSL

Krajowa ósemka biegnąca z Białegostoku do Suwałk powinna być częścią Trasy Via Carpatia. I nie ma sensu – zdaniem wojewódzkich radnych z Polskiego Stronnictwa Ludowego – budować jej w standardzie 2+1, czyli dwa pasy ruchu plus jeden awaryjny, ale w całości powinna być to droga w standardzie ekspresowym.

Tylko taka droga daje, zdaniem radnych Sejmiku Województwa Podlaskiego klubu PSL, dobrą łączność komunikacyjną pomiędzy stolicą województwa a całą częścią północną naszego regionu. Tym bardziej, że w przygotowaniu jest już budowa obwodnic, między innymi Sztabina, Białobrzegów, Augustowa i Suchowoli, czyli miejscowości, które są mocno obciążone ruchem tranzytowym, jaki sunie w kierunku granicy z Litwą. Dlatego lepiej, zdaniem radnych, aby powstała droga ekspresowa, która będzie bezpieczniejsza i zapewni właściwą przepustowość.

- Zwróciliśmy na to uwagę, jako radni PSL-u, że warto w pierwszej kolejności pochylić się nad dokończeniem tej inwestycji. Odejść od planowanych wcześniej wariantów, tak zwanych 2+1, które de facto powodują jedynie to, że na bardzo krótkich odcinkach istnieje możliwość wyprzedzania, a tak naprawdę jedziemy stale w potoku pojazdów, a doprowadzić tę drogę do standardu drogi ekspresowej. Trzymamy tutaj za słowo pana premiera Morawieckiego, który mówił o tym w zeszłym roku, czy też pod koniec 2019 roku będąc na terenie województwa podlaskiego, że widzi potrzebę zrobić tę drogę w standardzie drogi ekspresowej – powiedział Cezary Cieślukowski, radny Sejmiku Województwa Podlaskiego.

Radni uważają również, że połączenie Trasy Via Carpatia i Via Baltica Drogą Krajową nr 8 oznacza istotne zmniejszenie emisji CO2 oraz pyłów ze względu na znacznie mniejszą liczbę kilometrów pokonywanych przez tysiące tirów, które zawsze wybiorą najbardziej ekonomiczną, czyli zwykle najkrótszą trasę. To również uzasadniałoby poprowadzenie Via Carpatii przez Sztabin, co pozwalałoby z kolei na przecięcie rzeki Biebrzy na najmniejszym fragmencie, niż przy innych wariantach.

- Poprawia się jakość dróg, ale trzeba zdecydowanego działania władz krajowych, rządu, władz samorządowych, Sejmiku Województwa Podlaskiego, by przyspieszyć budowę tych dróg. By nie żałować środków krajowych, unijnych zewnętrznych po to, by to województwo komunikować – powiedział poseł Polskiego Stronnictwa Ludowego Stefan Krajewski.

Politycy także wyraźnie opowiadają się za zdecydowaną poprawą warunków skomunikowania Białegostoku z Mońkami i Grajewem poprzez modernizację drogi krajowej nr 65. Ich zdaniem ma ona istotne znaczenie gospodarcze między innymi w skomunikowaniu firm z Białegostoku i południa województwa z na przykład polskimi portami nad morzem, jak i sąsiednimi krajami.

(Agnieszka Siewiereniuk – Maciorowska/ Foto: DDB)

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Wojciech - niezalogowany 2021-02-10 07:59:10

    Jeśli zawsze uważałem PSL (tak naprawdę czerwone ZSL, które w chytry sposób przejęło nazwę szlachetnej, przedwojennej partii ludowej) za szkodnika i partię, która „może z każdym” (oprócz PiSu, gdyż to zagroziłoby pozbawieniem tysięcy stołków w gminach, powiatach etc.), to w tym wypadku w pełni zgadzam się z ich postulatem przeprowadzenia ekspresówki trasą nr 8 (Korycin-Suchowola-Augustów).Często jeździłem zarówno trasą nr 8, jak i 65 (Knyszyn-Mońki-Grajewo-Ełk). Na trasie 8 jest bardzo niebezpiecznie dla samochodów osobowych ze względu na tysiące tirów z krajów bałtyckich tędy jeżdżących. Również przekonuje mnie kwestia przeprawy przez Biebrzę, gdyż rzeczywiście w okolicach Sztabina rzeka i jej zaplecze jest duuuużo węższe niż w Osowcu. A znając zajadłość tzw. „ekologów” (to są takie NGO-s /Non-Government Organizations/, których członkowie/działacze w życiu nie zebrali kilograma śmieci z lasu czy nad jeziorami) będą walczyć do ostatniego „dolara” i „euro”, aby ekspresówka nie szła przez Osowiec. Również zgadzam się z tezą, że opcja trasy 2+1 (co 1-2km dodatkowy pas do wyprzedzania) na „8”ce to byłaby pomyłka i strata pieniędzy. Taka opcja świetnie się sprawdza jako obwodnica Olecka (tak właśnie jest zbudowana), ale nie na trasie prawie 100km z tysiącami tirów i tak dużym natężeniem ruchu. TU MUSI POWSTAĆ DROGA EKSPRESOWA! Rozumiem też argumenty władz i mieszkańców Moniek czy Grajewa, że ekspresówka poprowadzona wzdłuż „65” znacznie ożywiłaby te miasta i te regiony. Jednak póki co nie ma planów obwodnic Moniek czy Grajewa! Poza tym na tej trasie prawie nie ma tirów i jeździ się całkiem bezpiecznie, co nie oznacza, że nie należałoby przeprowadzić remontu tej trasy i jej poszerzenia. REASUMUJĄC: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad powinna wybrać opcję przez Korycin-Suchowolę-Augustów.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • winc. - niezalogowany 2021-02-10 13:25:26

    Czas skończyć z drogami typu Via . Budując korytarze dla transportu towarów z Europy zachodniej na wschód zapominamy o naszych kierowcach. Ruch na drodze Białystok - Ełk jest większy jak na trasie do Warszawy a stan nawierzchni opłakany. Dodatkowo trasą Białystok - Ełk jeździ więcej polskich kierowców jak drogą ekspresową do Warszawy.

    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo ddb24.pl




Reklama
Wróć do