
i30 N to pierwszy model sportowej linii N marki Hyundai - stworzony w Namyang, dopracowany na torze Nürburgring. Samochód wyróżnia się wysoką moc: czterocylindrowy silnik z turbosprężarką T-GDI o pojemności 2,0 l zapewnia moc 275 KM i moment obrotowy do 353 Nm oraz znakomitą reakcję na gaz i liniowy przyrost mocy. Do tego dochodzi wyposażenie o znakomitych parametrach: elektronicznie sterowany mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, elektronicznie kontrolowane zawieszenie, sportowa charakterystyka regulacji obrotów silnika (automatyczny międzygaz), wyczynowe opony, stoper do pomiaru czasu okrążeń. Nabywcy zyskają szerokie możliwości personalizacji: pięć trybów jazdy, w tym N i N Custom, oferują szerokie spektrum konfiguracji - od komfortowych ustawień codziennej jazdy, po maksymalne osiągi na torze wyścigowym. Charakteru dodają wyraziste zderzaki o powiększonych wlotach powietrza z charakterystyczną, czerwoną linią, aerodynamiczny tylny spojler z trójkątnym światłem stop, dwie końcówki wydechu, 18- i 19-calowe koła, sportowe siedzenia, dedykowany, niebieski lakier Performance Blue, inspirowany kolorystyką aut Hyundai Motorsport.
i30 N to pierwszy samochód marki Hyundai o sportowym charakterze i wysokich osiągach, oferowany w linii modelowej N. Stworzony w Namyang - globalnym centrum badawczo-rozwojowym Hyundai Motor w Korei i dopracowany na torze Nürburgring - jednym z najtrudniejszych obiektów wyścigowych na świecie. i30 N korzysta z doświadczenia Hyundai Motorsport w WRC.
- Hyundai i30 N ma zapewnić naszym klientom maksymalną satysfakcję ze sportowej jazdy, która jest teraz dostępna dla każdego - powiedział Albert Biermann, wiceprezes High Performance Vehicle Development & Testing. - Dzięki sportowym modelom linii N, poszerzamy naszą ofertę o produkty, wychodzące naprzeciw kierowcom lubiącym dynamiczną jazdę. Tym, którzy wsłuchują się w dźwięk silnika, a sportowe osiągi mierzą nie tylko w obrotach, ale przede wszystkim w uderzeniach serca na minutę.
i30 N to odpowiedź firmy Hyundai na nowe preferencje klientów, oczekujących bezkompromisowych innowacji. Model pojawi się w sprzedaży na rynkach europejskich do końca 2017 roku. Będzie można zamówić go również w salonie dealerskim Hyundaia w Białymstoku, znajdującym się przy alei Jana Pawła II 85.
Model i30 N opracowano z uwzględnieniem trzech aspektów: pokonywanie zakrętów, możliwości na torze i codzienne użytkowanie, których wspólnym mianownikiem jest wyjątkowa satysfakcja z jazdy. Zamiast skupiać się wyłącznie na liczbach, Hyundai zdecydował się postawić na satysfakcję ze sportowej jazdy i emocjonalny wpływ samochodu na rytm uderzeń serca. Gdy kierowca wciska gaz i zmienia biegi, międzygaz - funkcja dopasowania obrotów - powoduje minimalizowanie strat energii, podczas gdy funkcja Overboost zwiększa moment obrotowy (+8%) i przyspieszenie (+6-7%). Wrażenia z jazdy są wzbogacane sportowym dźwiękiem z podwójnego tłumika z systemem zaworów. Kokpit i30 N pozwala odczytać kluczowe parametry jazdy, za pośrednictwem zespolonej tablicy zegarów i 8-calowego ekranu, na którym można śledzić dane z miernika przeciążeń (G-Force).
Inspiracją stylistyczną dla i30 N były rasowe samochody wyczynowe. Uwagę zwraca kaskadowa osłona chłodnicy, agresywne zderzaki i nowy tylny spojler.
i30 N "kocha zakręty", na których wykorzystuje maksymalną przyczepność i precyzję. Silnik o pojemności 2,0 l z turbodoładowaniem ma moc 275 KM i maksymalny moment obrotowy 353 Nm. Współpracuje z sześciobiegową, manualną skrzynią i zapewnia bezpośrednią reakcję na gaz oraz liniowy przyrost mocy, dzięki wczesnej reakcji turbosprężarki.
Maksimum przyczepności modelu i30 N gwarantują wyczynowe, 18-calowe opony Michelin lub 19-calowe opony Pirelli. Zębatkowy mechanizm wspomagania kierownicy działa bardzo bezpośrednio, zapewniając dużą precyzję. Obniżone nadwozie jest sztywne, a w połączeniu z elektronicznie kontrolowanym zawieszeniem (ECS), pozwoliło zwiększyć prędkość w zakrętach, umożliwiając kierowcy regulowanie amortyzatorów - od komfortowego trybu do codziennego użytku, po tryb sportowy.
i30 N został dopracowany aerodynamicznie, by zmniejszyć siłę wznoszenia i utrzymać nadwozie mocno dociśnięte do drogi, gdy wymagana jest maksymalna przyczepność. Elektroniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (Electronic Limited Slip Differential, E-LSD) zwiększa przyczepność i zapewnia przeniesienie maksimum mocy. Dla entuzjastów sportowej jazdy przewidziano możliwość całkowitego odłączenia ESC. Wyprofilowane, sportowe fotele gwarantują maksymalną stabilność i podparcie boczne w każdej sytuacji na drodze.
Trwałość i osiągi na torze wyścigowym były kluczowymi elementami, branymi pod uwagę w procesie projektowania i30 N. Samochód pokonał 10 000 km podczas jazd próbnych na torze Nürburgring. Samochód brał również dwukrotnie udział w największym teście wytrzymałości na świecie - 24-godzinnym wyścigu ADAC na torze Nürburgring. Specjalne wloty powietrza w przednim zderzaku zapewniają dodatkowe chłodzenie hamulców. Elektronicznie kontrolowane zawieszenie (Electronic Controlled Suspension, ECS) umożliwia kierowcy dostosowanie i30 N do wymogów toru wyścigowego. Sztywność nadwozia zwiększa dodatkowo rozpórka zamontowana między tylnymi siedzeniami. Samochód ma wzmocnione sprzęgło, zbudowane z myślą o długotrwałej i bezawaryjnej eksploatacji, a szybką zmianę biegów umożliwia krótki skok prowadzenia lewarka w precyzyjnej, 6-stopniowej ręcznej skrzyni biegów
i30 N to codzienny samochód sportowy, odpowiedni na komfortowe dojazdy do pracy i weekendowe wypady na tor wyścigowy. Oferujący liczne możliwości personalizacji, i30 N jest hatchbackiem, gwarantującym osiągi i praktyczność użytkowania. Do dyspozycji jest pięć trybów jazdy, w tym ustawienia Eco, Normal, Sport, N i N Custom, które można wybrać za pomocą dwóch dedykowanych przycisków na kierownicy. Tryby te zmieniają charakter samochodu, dostosowując parametry pracy silnika, amortyzatorów, układu elektronicznej stabilizacji toru jazdy (ESC), elektronicznie sterowanej szpery (E-LSD), dźwięk oraz sterowanie dopasowaniem obrotów. Dodatkowo, przyciskiem dopasowania obrotów w kierownicy można sprawić, że redukcje biegów będą odbywać się sportowo i płynnie, podczas gdy Launch Control pomaga jak najszybciej rozpędzić samochód, redukując zjawisko znoszenia pojazdu momentem obrotowym.
i30 N będzie produkowany w czeskiej fabryce Hyundai Motor Manufacturing w Nošovicach (HMMC). Zakład uruchomiono w 2008 roku - w tym samym roku ruszyła w nim produkcja i30 pierwszej generacji. Roczna zdolność produkcyjna tej jednej z najbardziej nowoczesnych fabryk w Europie to 350 000 samochodów. W HMMC znajduje się tor testowy o długości 3,3 km, umożliwiający sprawdzenie każdego auta pod kątem osiągów, emitowanego hałasu, sprawności i jakości montażu, a także pełną kontrolę podwozia na wypadek wycieku płynów.
Każdy element zastosowany w modelu i30 N wpływa na jego dynamikę i zwinność. Twórcy linii N założyli, że modele sygnowane literą N mają być czymś więcej, niż tylko środkiem transportu - mają dawać kierowcom dreszczyk emocji związany z prowadzeniem samochodu o sportowym charakterze.
Więcej informacji o samochodach marki Hyundai udzielają doradcy z salonu Nord Auto w Białymstoku:
al. Jana Pawła II 85
tel. 85 671 20 30
salon[at]nordauto.com.pl
www.nordauto.hyundai.pl
(Oprac. P. Walczak / Artykuł promocyjny / Foto: Hyundai)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie