
Temu nowemu modelowi, który po raz pierwszy w białostockim punkcie dealerskim firmy Nord Auto został pokazany w październiku ubiegłego roku, poświęcone były dni otwarte pod koniec zeszłego tygodnia. Jak powiedzieli nam na miejscu doradcy ds. sprzedaży, zamówienia na to auto są przyjmowane, natomiast zainteresowani nim mogą umawiać się na jazdy testowe i sprawdzić, jak samochód ten radzi sobie podczas jazdy w mieście. Bo właśnie do tego został stworzony, choć dzięki przestronnemu wnętrzu, mocnym jednostkom napędowym i wysokiemu prześwitowi ma być też propozycją dla wyjeżdżających w dłuższe trasy czy poruszających się często po nieutwardzonych drogach.
Powiew świeżości i innowacji wśród SUV-ów premium - takim określeniem Volvo zachęca do zapoznania się z modelem XC40. Auto czerpie z nowatorskich technologii znanych z większych modeli: XC60 i XC90, ale tutaj zostały po raz pierwszy osadzone na nowej, kompaktowej platformie podłogowej CMA (Compact Modular Architecture).
Podejście firmy Volvo do bezpieczeństwa i doświadczenia użytkowników opiera się na filozofii nazywanej Circle of Life. Bazuje ona na analizach potrzeb konsumentów oraz rzeczywistych danych.
Systemy bezpieczeństwa oferowane w modelu XC40 obejmują półautonomiczny system wspomagania kierowcy Pilot Assist, najnowszą generację City Safety, system Run-off Road, Cross Traffic z systemem automatycznego hamowania oraz kamerę 360°, która pomaga kierowcom manewrować w ciasnych uliczkach i na parkingach. Te i inne technologie sprawiają, że XC40 jest jednym z najlepiej wyposażonych małych SUV-ów premium.
Od początku produkcji model XC40 dostępny jest z silnikiem diesla D4 190 KM oraz czterocylindrowym silnikiem benzynowym Drive-E T5 o mocy 247 KM. Kolejne wersje silnikowe zostaną dodane w kwietniu tego roku.
Cennik modelu XC40 otwiera przednionapędowa, benzynowa odmiana T3 o mocy 150 KM dostępna od 127 200 zł. Nowy trzycylindrowy silnik jest zupełną nowością, pierwszą taką jednostką w 91-historii Volvo. Także w kwietniu do oferty dołączy dwulitrowy, czterocylindrowy Diesel D3 o mocy 150 KM oraz dwulitrowy silnik benzynowy T4 190 KM. Na szczycie gamy silnikowej znajdują się wersje D4 o mocy 190 koni mechanicznych i T5 o mocy 247 koni.
Na wiele miesięcy przed premierą modelu XC40, styliści Volvo zapowiadali, że nie będzie to pomniejszony model XC60. Obiecywali, że ten samochód będzie miał swój oryginalny styl, podobny do koncepcyjnego modelu 40.1. Oglądając karoserię i wnętrze małego SUV-a widać, że te zapowiedzi zostały spełnione. XC40 dostępny jest w różnych zestawieniach kolorystycznych, w tym z białym i czarnym dachem. Wnętrze jest także bardzo ciekawe. Na panelu centralnym uwagę zwraca stylowy wybierak automatycznej skrzyni biegów działający w technologii shift by wire. Paleta tapicerek również jest bardzo szeroka i obejmuje m.in. ciemno-czerwoną skórę.
Przed wprowadzeniem tego samochodu na rynek Szwedzi przeprowadzili szereg badań wśród potencjalnych klientów małych SUV-ów. Okazało się, że te coraz popularniejsze samochody są cenione m.in. za wysoką pozycję za kierownicą, która daje dobrą widoczność oraz stwarza poczucie bezpieczeństwa. Jeśli ktoś szuka tych cech w aucie, znajdzie je w XC40 za sprawą wysokiego prześwitu nadwozia. Wynosi on aż 21,1 cm, czym deklasuje wiele większych SUV-ów, o rywalach w swoim segmencie nie wspominając. XC40 bije rywali także w konkurencji wysokości siedzenia. Jeśli dodamy do tego sporo odmian z napędem na cztery koła, otrzymamy naprawdę uniwersalne auto.
Dzięki wspomnianej wyżej płycie podłogowej CMA konstruktorom udało się uzyskać duży rozstaw osi (270,2 cm), przy długości nadwozia wynoszącej 442 cm. Szerokość samochodu to 186,3 cm, a wysokość 165,8 cm. Bagażnik ma pojemność 460 litrów.
Samochód jest liderem przestronności w swojej klasie. Aby łatwiej zajmowało się miejsca na tylnej kanapie, tylna para drzwi jest szeroka i mocno zachodzi na tylny słupek. Zajmując miejsca z tyłu nie trzeba kulić głowy ani się schylać. Dużo miejsca nad głowami pozostaje także już po zajęciu miejsc w środku. Od nowa stworzono przednie fotele - są wygodne, a jednocześnie kompaktowe. Bagażnik ma regularny, łatwy do zagospodarowania kształt.
Aranżacja kabiny i pomysłowe schowki to popis kreatywności szwedzkich designerów. W konsoli środkowej znalazło się miejsce na karty płatnicze i parkingowe, duże uchwyty na napoje, miejsce do indukcyjnego ładowania telefonu. Kieszenie drzwi są przepastne i mieszczą duże butelki wody mineralnej, całkiem sporego laptopa albo jedno i drugie. Aby uzyskać ten efekt w drzwiach nie zamontowano głośników. Te umieszczone są wyżej, z boku konsoli.
Szczegółowych informacji na temat tego modelu udzielają doradcy z autoryzowanego salonu dealerskiego Volvo Nord Auto w Białymstoku.
(Oprac. Piotr Walczak / Foto: Volvo Car Poland)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie