Egzekwowanie jakichkolwiek opłat musi być poprzedzone doręczeniem konsumentowi wzorca umownego z ich wysokością - przypomniał UOKiK w decyzji w sprawie niezgodnych z prawem praktyk sieci Pure Health and Fitness. Spółka zobowiązała się do ich zaniechania.
Pure Health and Fitness prowadzi sieć klubów fitness w największych miastach Polski, w tym w Białymstoku w galerii Alfa. Postępowanie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów zostało wszczęte w grudniu 2014 roku. Urząd zarzucił przedsiębiorcy niezgodne z prawem praktyki. Spółka wymagała, by klienci płacili za członkostwo przez automatyczne polecenie zapłaty lub obciążenie karty. W przypadku nieudanej próby pobrania należności naliczała dodatkowe opłaty. Ustalono jednak, że klubowicze nie byli informowani o wysokości tych dodatkowych opłat, gdy zawierali umowy.
Postępowanie wykazało też, że spółka nieprawidłowo poinformowała klientów o podwyżce abonamentu wprowadzonej na przełomie 2013/2014. Ogłoszenia zostały wywieszone jedynie w recepcjach, a niektórzy klubowicze otrzymali dodatkowo smsy zawiadamiające o podwyżce. Tymczasem, zgodnie z prawem, jakakolwiek zmiana opłat powinna zostać dokonana przez doręczenie wzorca umownego z nową wysokością opłaty, tak aby konsument, który nie zgadza się na podwyżkę, miał możliwość wypowiedzenia umowy.
Pure Health and Fitness zobowiązała się do zaniechania stosowania zarzucanych jej praktyk i usunięcia ich skutków. Spółka nie będzie pobierać opłat dodatkowych od klientów, których przy zawarciu umowy nie poinformowała o ich wysokości. Z kolei konsumenci, który zostali objęci podwyżkami abonamentu otrzymają vouchery o wartości 79 zł. Pure Health and Fitness złoży sprawozdanie z realizacji tego zobowiązania w ciągu trzech miesięcy od uprawomocnienia się decyzji.
O tym należy pamiętać, korzystając z usług fitness klubu, szkoły tańca, pływalni, będąc na meczu lub koncercie.
* Zmiany wysokości opłat, miejsca prowadzenia zajęć czy innych warunków umowy – niemożliwe bez zgody klienta. Jednostronne wprowadzanie zmian do umowy jest niedopuszczalne. W przypadku zmiany warunków świadczenia usług, masz prawo wypowiedzieć umowę bez ponoszenia dodatkowych kosztów z tego tytułu.
* Niewykorzystane zajęcia – zwrot pieniędzy. Gdy rezygnujesz z wykupionej usługi, możesz starać się o zwrot pieniędzy za część niezrealizowaną. Przedsiębiorca może zatrzymać jedynie kwotę odpowiadającą faktycznie poniesionym kosztom wynikającym np. z rezerwacji sali.
* Gdy zajęcia, mecz czy koncert odwołuje organizator - zawszemasz prawo odzyskania wpłaconych pieniędzy oraz dochodzenia roszczeń, jeśli np. w związku z planowanym udziałem w imprezie odwołanej z winy organizatora ponieśliśmy koszty wyższe niż zakup biletu (takie jak m. in. rezerwacja hotelu czy podróży).
* Nieprawidłowo wykonana usługa – reklamuj. Jeżeli organizator nie zapewnił wszystkich atrakcji, o których zapewnił w umowie, możesz zwrócić się do niego żądając np. obniżenia ceny, zwrotu pieniędzy lub innej usługi w zamian.
* Odpowiedzialność za bezpieczeństwo konsumentów oraz rzeczy pozostawione w szatniach. Zgodnie z prawem, przedsiębiorca odpowiada za twoje bezpieczeństwo oraz za powierzone przez ciebie rzeczy – nawet, gdy szatnia jest bezpłatna.
Komentarze opinie