
W czasie urlopu chcemy cieszyć się beztroską. Aby tak się stało, powinniśmy pomyśleć wcześniej o kilku sprawach. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny radzi, na co zwrócić uwagę i jakie kroki podjąć w razie problemów podczas zagranicznej wycieczki.
Zapoznajemy się z informacjami dla podróżujących od MSZ
Wchodzimy na stronę https://www.gov.pl/web/dyplomacja/informacje-dla-podrozujacych i klikamy na liście nazwę kraju, do którego chcemy wyjechać. Znajdziemy tam informacje o ewentualnych zagrożeniach związanych z podróżowaniem po tym kraju.
Warto też zarejestrować się w systemie Odyseusz. Dzięki temu w razie wystąpienia nadzwyczajnej sytuacji podczas naszego pobytu za granicą, MSZ będzie mógł się z nami skontaktować. Link: https://odyseusz.msz.gov.pl/
Sprawdzamy organizatora wycieczki: tfg.ufg.pl (zakładka "Ewidencja")
Wpisujemy dane wybranej firmy, najlepiej z umowy - posługujemy się danymi rejestrowymi.
Sprawdzamy, czy przedsiębiorca znajduje się w ewidencji, a jeśli tak - to czy np. nie ma zakazu wykonywania działalności turystycznej albo czy nie zostało wszczęte postępowanie w sprawie wykreślenia go z rejestru.
Sprawdzamy status przedsiębiorcy (powinien być aktywny), zadeklarowany zakres terytorialny działalności (ważne, by pokrywał się z wybranym przez nas kierunkiem), a także szczegóły jego obowiązkowego zabezpieczenia finansowego.
Czytamy dokładnie umowę
Umowa powinna dotyczyć imprezy turystycznej lub powiązanych usług turystycznych.
Powinna w niej znaleźć się informacja o składce na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny (odprowadzana zarówno w przypadku imprez turystycznych, jak i powiązanych usług turystycznych) oraz Turystyczny Fundusz Pomocowy (odprowadzana tylko od imprez turystycznych).
Jeśli organizujemy wyjazd samodzielnie, czyli rezerwujemy oddzielnie bilety lotnicze, oddzielnie hotel, oddzielnie wynajem auta itd. - nie jesteśmy systemowo chronieni przez rozwiązania przewidziane w ustawie o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych, w tym Turystyczny Fundusz Gwarancyjny.
Dbamy o ubezpieczenie
Odpowiednio wcześnie składamy wniosek o wydanie Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ) - osobiście lub przez internet (Internetowe Konto Pacjenta lub ePUAP). Dzięki EKUZ wszyscy ubezpieczeni w NFZ mogą liczyć na pomoc medyczną zagranicą (w krajach europejskich) na takich samych zasadach jak obywatele tego kraju. Wydanie EKUZ jest bezpłatne. Więcej na temat EKUZ: https://pacjent.gov.pl/ekuz
Wykupujemy ubezpieczenie turystyczne adekwatne do naszych potrzeb - leczenie za granicą czy transport medyczny do kraju może pochłonąć setki tysięcy złotych. EKUZ oraz ubezpieczenie NNW (obowiązkowe, zawarte w cenie wycieczki zagranicznej) nie zawsze wystarczą. Warto ubezpieczyć się też na wypadek, gdybyśmy z losowych powodów musieli zrezygnować z podróży lub ją przerwać.
Problem: niewypłacalność organizatora
Jeśli jesteśmy w trakcie imprezy turystycznej za granicą, kontaktujemy się z urzędem marszałkowskim w tym województwie, w którym siedzibę ma organizator.
Urząd uruchamia środki z zabezpieczenia finansowego przedsiębiorcy, a w razie potrzeby także z Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, organizuje powrót turystów do kraju.
Jeżeli nie wyjechaliśmy jeszcze na opłacone wakacje bądź nie zdążyliśmy wykorzystać opłaconych świadczeń (np. musieliśmy z powodu upadłości organizatora przerwać wakacje po tygodniu, a zapłaciliśmy za dwa), składamy wniosek o zwrot pieniędzy do instytucji, która udzieliła organizatorowi zabezpieczenia finansowego. Ubezpieczyciel lub bank pokrywa roszczenia do wyczerpania sumy gwarancyjnej. A w sytuacji, gdy środki się wyczerpią, a nie wszystkie roszczenia zostaną zaspokojone - instytucja przekazuje dokumentację do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego, który wypłaca pozostałe kwoty.
(PW / Za: UFG)
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie